Jump to content
Annons

Reason segar, dags för ny dator?


FiveReal

Recommended Posts

Tjena!

Har problem med reason 4, (original). När jag t ex kommer upp i cirka 6 samtigigt spelandes spår så slöar reason ner och tempot börjar hacka. Klickar jag på mellanslag(pause) så stannar den inte förrens den kommit förbi "dem tjockaste spåren".

Jag kör på en

Ljudkort: Phonic Firefly 302

Operativsystem : Windows XP Professional SP3

Processor: Intel Pentium 4, 2800 Mhz

Ramminne: 2048 MB

Under preferences så har jag satt CPU max limit= none och kryssat ur "Use high resolution samples"

Min polare har en betydligt sämre dator, men på hans så flyter samma reasonfil på skitbra. Vad är felet? Eller har jag helt enkelt för kass dator? Kan jag på något sätt försämra kvalitén på ljudet och därmed få det att flyta bättre? Hjälp! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Har det alltid varit så?

Eller började problemen plötsligt?

Kan det vara en konflikt av något slag med ditt ljudkort?

IRQ krock eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dra buffer size åt höger.

Den mätarn i reason går inte att dra i 😏 Den verkar vara fastlåst och varken höjs eller sänks hur jag än klickar.... Latency Compensation grejjen kan man dock höjja/sänka

Har det alltid varit så?

Eller började problemen plötsligt?

Det har varit så sen jag köpte extent ljudkort, innan när jag körde på interna ljudkortet så kom det upp "Your computer is to slow..."

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Då styr du latencyn från ditt ljudkortsinställningar.

Så vitt jag såg på din bild från ljudkortet så har du ställt upp latencyn till 40ms vilket är ganska mycket.

Prova att dra ned det igen tills det knastrar och drag sedan upp till knastret slutar.

Sedan har du någon annan parameter högst upp som jag är osäker på. Kolla i ljudkortets instruktionsbok och se vad denna parameter påverkar.

Det verkar helt klart vara nåt ljudkorts relaterat problem.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Då styr du latencyn från ditt ljudkortsinställningar.

Så vitt jag såg på din bild från ljudkortet så har du ställt upp latencyn till 40ms vilket är ganska mycket.

Prova att dra ned det igen tills det knastrar och drag sedan upp till knastret slutar.

Sedan har du någon annan parameter högst upp som jag är osäker på. Kolla i ljudkortets instruktionsbok och se vad denna parameter påverkar.

Det verkar helt klart vara nåt ljudkorts relaterat problem.

Jag har maxat alla 3 mätarna i ljudkortsprogrammet, så de står på

Stream Buffer Depth = 10000µs

ASIO Buffer Depth = 40 ms

WDM Sound Buffer Depth = 40 ms

Trots detta så får jag massor av dropouts.. Output Latency i reason står på 60ms och går inte att dra i.

Så här sår det i manualen

The Stream Buffer Depth is adjustable between

0.5 and 20 milliseconds. It adjusts the buffer used when streaming a signal from the Firefly 302 PLUS. If the depth is set too high, an obvious latency will become

evident. If the depth is too low, various

clicks and pops may become obvious. It is best to set the Stream Buffer Depth to a level that allows users to get the lowest latency, while still maintaining an optimal performance. The default settings are ideal for most computers.

The ASIO Buffer Depth is adjustable between

4 and 40 milliseconds. This allows users to adjust the latency of the stream received by ASIO driver-based software (including Steinberg Cubase LE).

The WDM (Windows Driver Model) Sound Buffer Depth is adjustable between 4 and 40 milliseconds. This allows users to adjust

the latency of the stream received by WDM based programs.

Redigerat av FiveReal
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Testa att koppla ur ljudkortet och kör på det interna ljudkortet.

Funkar det bra så får vi kolla IRQ krockar.

Är det så att ditt kort har IRQ 15 eller högra så delar ljudkortet på wn virtuell irq adress=dåligt.

IRQ skall vara lägre än 15.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att koppla ur ljudkortet och kör på det interna ljudkortet.

Funkar det bra så får vi kolla IRQ krockar.

Är det så att ditt kort har IRQ 15 eller högra så delar ljudkortet på wn virtuell irq adress=dåligt.

IRQ skall vara lägre än 15.

Kör nu på interna ljudkortet, då flyter låten om man maxar buffer size mätaren. Output Latency visar då 371ms.

Hur kollar man det där med IRQ? har försökt att söka men hittar inte .. Och vad ska jag göra om jag har hög IRQ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...