Jump to content
Annons

Är detta vocoder eller något annat?


Akatsuki

Recommended Posts

Hejsan alla effektnördar! 🙂

Jag undrar vad Imogen Heap använder för effekter på sin låt Hide And Seek(

) och hur jag åstadkommer samma sak? Jag antar att de använder en vocoder i denna låt då det är flerstämmigt, men jag är lite osäker då det var ett par år sedan jag ens rörde någon plugin som hanterar rösten. Funderar på att skaffa Melodyne, går det att åstadkomma liknande saker i det programmet?

När vi väl är i farten så undrar jag även om ni kan rekommendera några plugins som man kan använda sig av vid inspelning av sång. Som autotune och just vocoder... 😛 har för tillfället börjat spela in riktigt mycket vokaler och jag är sugen på att införskaffa något man kan både ha kul med och som låter snyggt.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, det är vocoderkör.

Men du skulle kunna göra nåt liknande med en harmonizer eller om du använder Melodyne och "ritar stämmor" som spikas stenhårt vad gäller tonhöjd och inget vibrato för att få den maskinella autotune-kören.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt en Harmonizer hon använder för att göra den där effekten

Harmonizer... visst är det något som i realtid skapar stämmor från den ingående ljudkällan?

Vet du om det finns någon plugin som återskapar en harmonizer effekt isf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså, det var en harmonizer? Jag tyckte att den hade tydligheten/konsonanterna som en harmonizer, men rösterna brukar låta mycket mänskligare i dagens harmonizers :rolleyes:

Rösterna i låten (skönt låt för övrigt) lät ju sjukt omänskliga så därför trodde jag faktiskt på vocoder. 😄

Vad gäller plugg så var (den tyvärr nedlagda) Steinberg VoiceMachine ypperlig som harmonizer. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite...

Är det någon här som har använt Digitech Vocalist Live Pro?

Wikipedia säger att maskinen är en Digitech Vocalist Workstation.

Så, låter även Vocalist Live Pro sådär "omänskligt"?

Hur står den sig mot TC Helicon VoiceWorks?

Eventide Eclipse är lite dyr... (precis som alla deras harmonizers genom tiderna) fast stämmorna låter rätt naturtrogna så man får kanske vad man betalar för? :rolleyes:

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Från hästens mun:

“My favorite computer blew up on me,” Heap explains. “But I didn't want to leave the studio without having done anything that day. I saw the [DigiTech Vocalist Workstation] on a shelf and just plugged it into my little 4-track MiniDisc with my mic and my keyboard and pressed Record. The first thing that I sang was those first few lines, ‘Where are we? What the hell is going on?’ I set the vocalist to a four-note polyphony, so even if I play 10 notes on the keyboard, it will only choose four of them. It's quite nicely surprising when it comes back with a strange combination. When it gets really high in the second chorus, that's a result of it choosing higher rather than low notes, so I ended up going even higher to compensate, above the chord. I recorded it in, like, four-and-a-half minutes, and it ended up on the album in exactly the structure of how it came out of me then. I love it because it doesn't feel like my song. It just came out of nowhere, and I'm not questioning that one at all.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...