Jump to content
Annons

Musik försvunnen, men tar fortfarande upp plats?


KaptenKresh

Recommended Posts

Hej!

Igår när jag höll på att föra över all min musik till en annan mapp på min externa disk, så råkar jag av misstag dra ut USB kontakten...

När jag sedan sätter in kontakten igen så är all musik borta, både i ursprungsmappen och i den nya mappen.

Musik är det enda jag har på den partitionen av disken, men det står fortfarande att jag använder 26GB (storleken av mitt musikbibliotek)

trots att all musik är borta 😲

Jag har alla musik backupad på min iPod, men det är ju fortfarande "ingenting" som ligger och tar upp 26GB på disken 🙁

När jag försöker radera mappen dit jag överförde all musik, så får jag felmeddelandet:

Finder kunde inte slutföra åtgärden eftersom viss information inte kunde läsas eller skrivas.

(Felkod -36)

Hårddisken består av två partitioner, en FAT32 och en NTFS (musiken har jag på NTFS partitionen)

Och problemet är inte att jag inte kan skriva NTFS i OS X, för jag använder ett program för att kunna göra det.

Tacksam för hjälp!

Kresh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skulle tro att filallokeringstabellen är förstörd.. Detta innebär att det borde gå att fixa med ett undelete-program etc.. Om du tänker en hårddisk som en bok så har en bok en innehållsförteckning samt sen förstås sidor. Vad som har hänt är att själva kapitlet i innehållsförteckningen som pekar mot din musik har blivit borttagen.. Men inte själva musikfilerna..

Program liknande http://www.undelete.com/file-recovery.asp borde kunna fixa ditt problem..

Hej!

Igår när jag höll på att föra över all min musik till en annan mapp på min externa disk, så råkar jag av misstag dra ut USB kontakten...

När jag sedan sätter in kontakten igen så är all musik borta, både i ursprungsmappen och i den nya mappen.

Musik är det enda jag har på den partitionen av disken, men det står fortfarande att jag använder 26GB (storleken av mitt musikbibliotek)

trots att all musik är borta 😲

Jag har alla musik backupad på min iPod, men det är ju fortfarande "ingenting" som ligger och tar upp 26GB på disken 🙁

När jag försöker radera mappen dit jag överförde all musik, så får jag felmeddelandet:

Finder kunde inte slutföra åtgärden eftersom viss information inte kunde läsas eller skrivas.

(Felkod -36)

Hårddisken består av två partitioner, en FAT32 och en NTFS (musiken har jag på NTFS partitionen)

Och problemet är inte att jag inte kan skriva NTFS i OS X, för jag använder ett program för att kunna göra det.

Tacksam för hjälp!

Kresh

Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att testa.. Bara du inte sparar nåt nytt på disken innan du testat.. Då kan du förstöra det hela.. men här en för OSX då.. http://subrosasoft.com/OSXSoftware/index.p...p;products_id=1

(OBS helt otestad för mig.. )

Program liknande http://www.undelete.com/file-recovery.asp borde kunna fixa ditt problem..

Aj då, verkar som om det programmet bara funkar under windows... Sitter på macen nu 🙁

Men funkar det med vilket "disk-recovery" program som helst tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att minimera riskerna, så hade jag först kört en sektorkopiering till en annan disk - och sedan försökt rädda data från kopian, i stället för att riskera att något händer med originalet. Känner inte till några sådana program för Mac - men det finns säkert någon som kan tipsa om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att minimera riskerna, så hade jag först kört en sektorkopiering till en annan disk - och sedan försökt rädda data från kopian, i stället för att riskera att något händer med originalet. Känner inte till några sådana program för Mac - men det finns säkert någon som kan tipsa om det.

Nee, det är lungt, har en partition med Windows på den interna hårddisken, du skulle inte kunna beskriva hur man gör? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...