Jump to content
Annons

trummor från porta till dator


Odel

Recommended Posts

Hej

Idag tänkte jag ta med mig min 4-kanalsporta till replokalen, och spela in lite trummor, typ baskagge, virvel, och 2 overhead.

Grejjen är den att jag sedan vill mixa mina 4 kanaler i cubase...

Jag tänkte spela in ett spår i taget till datorn, men hur tajmar man sedan mellan de 4 spåren?...

Tycker att det borde finnas något smart sätt, eller funktion i cubase för detta?

Om jag bara klickar med musen och flyttar de olika spåren kan jag tänka mig att det blir svårt att få allt att starta samma millisekund..

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det inte är en kassett-porta (finns det andra 4-spårs) borde du väl kunna midisynka portan till Cubase.

Är det en kassett-porta är det nog värre...testa att "ful-synka" spåren. Spela in ett kort, tydligt och skarpt ljud i början på ett spår. Bounca det till de andra spåren så att det spelas upp samtidigt från alla spår, och spela in efter ljudet. När du dragit in spåren i cubase så lägger du spåren så att du hör "synk-ljudet" skarpt och tydligt en gång...men millisekundnoggrannhet blir det knappast. Förmodligen har du ändå bandsvaj som gör millisekunden ointressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon Syncutgång på portan? ofta kan det finnas en separat SMPTE-utgång ( om du har tur ) eller ännu bättre MTC.

Och ditt Hoontech kanske också har någon syncingång?

Annars är RW's Ful-sync-metod den jag också tänkte på.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Dra annars kanal 1 från portan till vänster 1 på ljudkortet, kanal 2 från portan till höger 1 på ljudkortet, kanal 3 på portan till vänster 2 på ljudkortet, kanal 4...

Om du pallar mono?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...