Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

DĂ„ har jag efter mĂ„nga "om" och "men" kommit till skott med min nya dator. DVDbrĂ€nnare och ljudkort har jag redan, dĂ€rför Ă€r dom inte inrĂ€knade hĂ€r. Stort tack till alla er hĂ€r pĂ„ forumet för alla trĂ„dar om just "hemmabyggen", men framför allt ett extra stort TACK till Claes för all hjĂ€lp. Delarna Ă€r utplockade hos dustin, kom med andra förslag eller bara hĂ„ll med 😆.

Moderkort: ASUS P5E3 X38 SOCKET 775 ATX

CPU: INTEL CORE 2 QUAD Q9450 2.6GHZ 12MB 1333MHZ S-775

CPU FlĂ€kt: ARCTIC COOLING CPU-FLÄKT SOCKET775 FREEZER 7 PRO

Diskar (2 st): SEAGATE BARRACUDA 7200.11 500GB 7200RPM SATA/300 32MB

RAM (4 st): CORSAIR 1GB DDR3 PC10600 1333 MHZ XMS

Tower: ANTEC P182B GUN METAL BLACK MIDITOWER ATX

NĂ€tdel: ZALMAN NÄTDEL 600W-HP SILENT

Grafikkort: ASUS EXTREME N6200LE 256/512MB DVI TV-OUT PCI-E

SUMMA: 10 095 :- ink moms

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
DĂ„ har jag efter mĂ„nga "om" och "men" kommit till skott med min nya dator. DVDbrĂ€nnare och ljudkort har jag redan, dĂ€rför Ă€r dom inte inrĂ€knade hĂ€r. Stort tack till alla er hĂ€r pĂ„ forumet för alla trĂ„dar om just "hemmabyggen", men framför allt ett extra stort TACK till Claes för all hjĂ€lp. Delarna Ă€r utplockade hos dustin, kom med andra förslag eller bara hĂ„ll med 😆.

SUMMA: 10 095 :- ink moms

Ser att du valde Barracuda discarna och P182 chassit jag rekommenderade dig! 🙂

Jag hade valt MSI P35 moderkort och MSI grafikkort för dubbla skÀrmar.

Jag hade inte valt en quad-processor i dagslÀget utan en Core2duo istÀllet.

Postat

Det ser vettigt ut, tycker jag.

InstÀmmer delvis med Analogfreak angÄende CPU:n och situationen som gÀller i dag, men eftersom man nog kan utgÄ frÄn att de flesta program kommer att ha stöd för fler kÀrnor sÄ smÄningom, sÄ hade nog mitt eget val nog ÀndÄ blivit en quad.

Postat (redigerat)
Jag hade valt MSI P35 moderkort och MSI grafikkort för dubbla skÀrmar.

Jag hade inte valt en quad-processor i dagslÀget utan en Core2duo istÀllet.

Varför ett annat moderkort? Har kollat pÄ MSI P35:or men ser inte nÄn större skillnad gentemot det jag valde? Förrutom att dom Àr billigare och har "bara" 1 firewire anslutning.

Jag har redan en gammal skÀrm hemma med VGA anslutning, och jag kommer köpa ytterligare en skÀrm som har DVI-I kontakt. SÄ jag kommer kunna ha bÄda inkopplade samtidigt. Vill inte lÀgga ner mer pengar Àn nödvÀndigt pÄ grafikkort, och det fyller mitt behov pÄ alla sÀtt enligt specen (kylflÀns, VGA & DVI-I), sÄ varför ett annat?

Redigerat av Ponderosa
Postat

Aah đŸ€Ș

LE-modellerna bygger pÄ 256 MB TurboCache (delat minne).

Traska upp till en GT-modell, förslagsvis det hÀr kortet.

Vad gĂ€ller moderkortet skulle jag föredra Asus-kortet som du listade i din originalspec. Övrigt tycker jag ser riktigt bra ut.

Postat

Aah 😉

LE-modellerna bygger pÄ 256 MB TurboCache (delat minne).

Traska upp till en GT-modell, förslagsvis det hÀr kortet.

Vad fanken! Det missade jag nĂ€r jag letade upp det, sĂ„ det var nog vĂ€l dolt pĂ„ den sidan jag fick fram... 🙂

TurboCache, Hypermemory och liknande fantasifullt döpta "finesser" Àr förkastligt i musikburkar eftersom de anvÀnder datorns RAM delvis som grafikminne och alltsÄ belastar bussen med sÄdant som inte borde belasta bussen...

Postat

Ja usch! Inget grafikkort som snor kraft! Tack för den Linus 🙂. DĂ„ sĂ„ tror jag att vi Ă€r i hamn om ingen annan har nĂ„t svinbra tips att ge?

Grafikkort: ASUS GEFORCE 7300GT SILENT 256MB HDTV DVI PCI-E

Postat

God morgon mina herrar.

Alltid intressant att lÀsa bra tips frÄn kunniga mÀnnsiskor som Linus och Claes med fler.

Jag tycker det verkar finnas mÄnga duktiga PC mÀnniskor pÄ detta forum.

Jag har en frÄga till er som har bra koll:

Om man ska konfigurera och köpa en dator frÄn Komplett.se -

http://www.komplett.se/k/cc.aspx?bn=10306

vilken grundmodell skulle ni utgÄ ifrÄn innan man börja konfigurera den?

Jag funderar pÄ den som kallas "Komplett Workstation"

Har moderkortet (P35) Texas Instruments Firewire?

Jag har tummer mitt i handen sÄ jag tÀnkte lÄta komplett bygga och testa den.

Jag kommer att köra Cubase 4 och RME Fireface 800.

Skulle bli glad om nÄgon har lite tips kring detta.

HĂ€lsningar Tomas Henriksson

Postat (redigerat)

Jag har tidigare kört pÄ Asus och hade problem med IRQ-konflikter mellan ljudkort och grafikkort.

Nu kör jag pÄ MSI P35 Neo och det funkar klockrent.

MSI NX8500 GT anvÀnder jag som grafikkort och det funkar bra.

Jag skulle rÄda dig att vÀlja grafikkort som har kylflÀnsen uppÄt istÀllet för nerÄt sÄ du inte tappar en PCI-e slot ifall du fÄr för dig att börja anvÀnda interna ljudkort som Àr stabilare med kortare latency.

Jag försöker bara komma med tips utifrÄn mina erfarenheter sÄ du fÄr sÄ lite tjorv som möjligt.

😆

Redigerat av Analogfreak
Postat
Jag skulle rÄda dig att vÀlja grafikkort som har kylflÀnsen uppÄt istÀllet för nerÄt...

Det har ASUS GeForce 7300 GT Silent, sÄ vi Àr fortfarande pÄ rÀtt bana.

Postat

Tis firewire Àr egentligen bara vÀsentligt om man ska köra ett firewireljudkort, dÄ har man anledning att vÀlja gigabyte eller abits high end som anvÀnder sig av deras firewirekretsar. Hade inte valt MSI pga generellt dÄligt komponentval och flest fall av returneringar. P35, X38, P45 och X48 Àr alla bra kretsar men vÀlj ingen dyrare Àn nödvÀndigt dÄ fördelarna med dyrare kretsar enbart berör pci-express bussens bandbredd vid multigpu uppsÀttningar.

Vilken processor du behöver beror egentligen mycket pÄ programmet du anvÀnder men i framtiden kommer alla ha bÀttre optimerade program för multicores, idag skalar nÀstan reaper 100% bÀttre med 4 kÀrnor Àn 2.

Viktigt nÀr man bygger musikdatorer Àr lÄg ljudnivÄ vid samtlig belastning och komponentval utifrÄn stabilitet. Chassit har vÀsenlig betydelse dÄ dÀmpning och luftflöde varierar mycket. Antecs solo/sonata plus, P180/P182 och Coolermaster Cosmos 1000 Àr pÄ dessa omrÄden överlÀgsna de flesta andra chassin. Dock Àr nÀstan alla medföljande flÀktar dÄliga eller onödigt högljuda varför man alltid bör byta mot nexus/noctua/scythe.

NÀtagget Àr mycket viktigare Àn folk tror. Tillverkare som Corsair, FSP, Coolermaster, Seasonic, Antec, Gigabyte, Enermax och Zalman har lÀnge gjort stabila nÀtagg med hög effektivitet och lÄg rippel men det Àr inte alla som Àr tysta, definitivt inte vid högre belastning. Zalman, Gigabyte och Antecs nÀtagg varvar upp betydligt under belastning men Àr tysta i idle medan corsair, seasonic(inte modulÀra serien) och Enemax (pro82 och mod82 serierna) hÄller sig tysta Àven under hög belastning. SnÄla inte med nÀtagg och köp ett billigt noname agg dÄ kommer du Ängra dig nÀr skiten smÀller och all din musik Àr bortom all rÀddning.

Byt alltid processorkylare mot en tredjepartstillverkares alternativ, idag Àr scythes ninja, mugen, thermalrights hr01, hr01+, ultra 120, ultra 120 extreme, noctuas 120mm kylare och zerotherms nirvana bra val men en flÀktkontroller Àr ett mÄste, vill man ha bÀsta resultat byter man Àven flÀktarna pÄ dessa kylare till bÀttre.

Seagate Àr stabila diskar med mÄnga Är garanti men inte sÀrskilt tysta, i en dÀmpbur funkar de bra men annars Àr samsungs spinpoint f, wds 3200AAKS (med en platta) bÀttre diskar.

4 ram stickor Àr alltid mindre stabilt Àn 2 sÄ strÀva efter sÄ fÄ ramstickor som möjligt för stabilitet.

Postat

Scythe-flÀktarna lever om och vibrerar för mycket. Noctua Àr de tystaste flÀktarna jag nÄgonsin hört och funderar Àven pÄ att testa Noctuas CPU-cooler.

Postat
Jag har tidigare kört pÄ Asus och hade problem med IRQ-konflikter mellan ljudkort och grafikkort.

SÄ med alla ASUS-kort kommer man drabbas av IRQ-konflikter... Du testade inte att byta port pÄ ljudkortet?

Jag har 2 st ljudkort varav det ena Àr ett internt Terratec DMX 6fire, och den andra Àr ett externt Edirol FA66 (firewire).

Är inte helt hemma pĂ„ just hur man löser IRQ-konflikter man det fĂ„r vĂ€l bli gooooooogle om det visar sig strula. Vad Ă€r "typiska" kĂ€nnetecken pĂ„ att det skulle kunna vara en konflikt?

Postat (redigerat)

Varför skaffa passiv kylning? Blir bara varmt av sÄdana. BÀttre att införskaffa en tyst och kylande flÀkt.

FörrÀsten, vad gör kraftigare grafikkort för inverkan pÄ musikdatorer ?

Redigerat av hwasser
Postat

SÄ med alla ASUS-kort kommer man drabbas av IRQ-konflikter... Du testade inte att byta port pÄ ljudkortet?

Jag har 2 st ljudkort varav det ena Àr ett internt Terratec DMX 6fire, och den andra Àr ett externt Edirol FA66 (firewire).

Är inte helt hemma pĂ„ just hur man löser IRQ-konflikter man det fĂ„r vĂ€l bli gooooooogle om det visar sig strula. Vad Ă€r "typiska" kĂ€nnetecken pĂ„ att det skulle kunna vara en konflikt?

Jag har aldrig hittiils kört med annat Àn ASUS eller Intel-moderkort - och har inte haft nÄgra problem med nÄgot kort hittills nÀr det gÀller konflikter och ovÀntade problem.

Till musiker passar förstĂ„s A-sus bĂ€st... â˜ș

Postat
Varför skaffa passiv kylning? Blir bara varmt av sÄdana. BÀttre att införskaffa en tyst och kylande flÀkt.

De smÄ flÀktarna pÄ grafikkorten brukar vara fruktansvÀrt högljudda - och inte alls enkla att byta ut, sÄ det Àr bÀttre att skaffa ett grafikkort som enbart kyls med kylflÀnsar och/eller heatpipes.

Det Àr inte nÄgot problem med kraftiga grafikkort, utan snarare sÄ, att kraftigare grafikkort Àr att kasta pÀrlor för svinen nÀr det gÀller musikburkar. Det Àr ju onödigt att lÀgga ut mer pengar Àn nödvÀndigt, sÄ det Àr dÀrför enklare grafikkort rekommenderas.

Postat

De smÄ flÀktarna pÄ grafikkorten brukar vara fruktansvÀrt högljudda - och inte alls enkla att byta ut, sÄ det Àr bÀttre att skaffa ett grafikkort som enbart kyls med kylflÀnsar och/eller heatpipes.

Det Àr inte nÄgot problem med kraftiga grafikkort, utan snarare sÄ, att kraftigare grafikkort Àr att kasta pÀrlor för svinen nÀr det gÀller musikburkar. Det Àr ju onödigt att lÀgga ut mer pengar Àn nödvÀndigt, sÄ det Àr dÀrför enklare grafikkort rekommenderas.

Mm, nÀ tÀnkte bara om det skulle ha med nÄgon annan faktor att göra. AnvÀnder datorn till lite spelande ocksÄ ^^

Hade tÀnkt köpa ett Ati 4850 till min nya dator (som jag ska köpa nya flÀktar till, jag Àr datornörd och jobbar som datortekniker sÄ ja kan sÄnt :rolleyes:)

Postat
Scythe-flÀktarna lever om och vibrerar för mycket. Noctua Àr de tystaste flÀktarna jag nÄgonsin hört och funderar Àven pÄ att testa Noctuas CPU-cooler.

Scythe har enligt spcr tystare flÀktar Àn noctua som presterar bÀttre ocksÄ dÄ noctua har dÄligt statiskt tryck. Nya noctua Àr lite bÀttre men lÄter förjÀvligt. Sen finns det mÄnga scytheflÀktar, jag avser 1200 rpmaren eller 800 rpm slip-stream, ingen annan. Men man mÄste alltid ha en flÀktkontroller, ingen flÀkt Àr tyst pÄ 12V. http://www.silentpcreview.com/article832-page3.html#SS-M

"What impressed us most was how smooth and consistent the fan sounded, no matter what speed it was running at. At high speeds, a typical sleeve bearing fan drones and whines, and at low speeds it ticks or chatters. We listened very carefully for increasing and decreasing bearing/motor noise as the speed was adjusted, and the difference was minimal."

"As for performance, well, it was simply the best. Of all the fans we've tested at approximately 18-19 dBA, none could match the 24 CFM the Slip Stream M pushed, not even our reference Nexus fan. "

Nexus Àr ett bra val om man vill lÀgga ut mindre men noctua Àr dyra och inte bÀttre Àn övriga.

hwasser: Ska du köpa ett HD4850 sÄ mÄste du ha en accelero s1 eller HR03-GT med extra flÀkt, annars blir det för varmt eller högljudat.

Postat (redigerat)

PÄ tal om processorkylning sÄ la jag 700-800kr pÄ en passiv kylare, Thermalright Ultra-120 Extreme, och drog pÄ en 120mm Noctua-flÀkt pÄ den. Processorns temperatur vid full belastning sjunk ifrÄn tidigare 63 grader till 43 grader och jag för numera titta pÄ dioderna pÄ fronten för att se om datorn Àr igÄng. Den hörs INTE! :rolleyes:

Men vi enades om att ASUS P5E3 Àr rÀtt kort att köpa? Dags för moderkort/processorbyte för mig nu oxÄ nÀmligen...

Hur Àr det med DDR3? Hörde att dom inte jobbar i sync?

Redigerat av saverman
Postat

Zalman nÀtagget Àr inte tyst för fem öre Àven fast det stÄr det. Hade ett sÄnt och det Äkte ut rÀtt fort och ersattes av ett corsair.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.