Jump to content
Annons

Studiofestival 22, Reggae!


Fidden

Recommended Posts

Jag är lätt med =)

Kan man skicka in två bidrag ? 😉

Ha en sluten intern omröstning och utse den bästa av de två, skicka den 😛

verkar bli en del deltagare, och då kanske det blir bäst om man bara får skicka en låt. Iallafall tills vidare, kanske visar sig att alla som sagt sig vilja vara med inte hittade inspiration.

1 bidrag per deltagare känns mest korrekt då det är en tävling med röstning.

Jag tycker olika konstellationer borde ha rätt till ett bidrag, du själv ett bidrag, samarbete med X ett annat, samarbete med Y ett tredje.

Man kan ju se det som olika deltagare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 159
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Jag är lätt med =)

Kan man skicka in två bidrag ? 😊

Ha en sluten intern omröstning och utse den bästa av de två, skicka den :rolleyes:

verkar bli en del deltagare, och då kanske det blir bäst om man bara får skicka en låt. Iallafall tills vidare, kanske visar sig att alla som sagt sig vilja vara med inte hittade inspiration.

1 bidrag per deltagare känns mest korrekt då det är en tävling med röstning.

Jag tycker olika konstellationer borde ha rätt till ett bidrag, du själv ett bidrag, samarbete med X ett annat, samarbete med Y ett tredje.

Man kan ju se det som olika deltagare.

varje fysik person bör få skicka in ett eget bidrag, sen kan man även medverka på andras bidrag och dessa kan även medverka på ditt bidrag. men man har ett bidrag som man är huvud ansvarig för.

Link to comment
Dela på andra sajter

lägga på mycket eko på sången, då kan det räcka med enstaka ord tex. rasta, jah, ganja osv. :rolleyes:

lyssna på:

fast det där är ju dub.. "samplad" sång som är omgjord för den låten,.

Link to comment
Dela på andra sajter

lägga på mycket eko på sången, då kan det räcka med enstaka ord tex. rasta, jah, ganja osv. 🙂

lyssna på:

fast det där är ju dub.. "samplad" sång som är omgjord för den låten,.

... och dub är som framgår i reglerna fullt godkänt i festivalen. bara så ni vet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

lägga på mycket eko på sången, då kan det räcka med enstaka ord tex. rasta, jah, ganja osv. 🙂

lyssna på:

fast det där är ju dub.. "samplad" sång som är omgjord för den låten,.

... och dub är som framgår i reglerna fullt godkänt i festivalen. bara så ni vet 🙂

visst.. men ändå.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
lägga på mycket eko på sången, då kan det räcka med enstaka ord tex. rasta, jah, ganja osv. 😄

lyssna på:

fast det där är ju dub.. "samplad" sång som är omgjord för den låten,.

... och dub är som framgår i reglerna fullt godkänt i festivalen. bara så ni vet 🙂

visst.. men ändå.. 🙂

Nej du samplers fanns inte när den här låten gjordes.

Den är i original på det här viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

lägga på mycket eko på sången, då kan det räcka med enstaka ord tex. rasta, jah, ganja osv. 😄

lyssna på:

fast det där är ju dub.. "samplad" sång som är omgjord för den låten,.

... och dub är som framgår i reglerna fullt godkänt i festivalen. bara så ni vet 🙂

visst.. men ändå.. 🙂

haha, vänta nu... nu fick jag en såndär löjlig snilleblixt, ungefär som när jag insåg att det heter fläskkotlett och inte fläskoplätt.

Är det DÄRFÖR det heter dub? För att sången är samplad/dubbad? Coolt, dagens lärdom i kategorin "saker som alla vet... utom jag".

Link to comment
Dela på andra sajter

lägga på mycket eko på sången, då kan det räcka med enstaka ord tex. rasta, jah, ganja osv. 😄

lyssna på:

fast det där är ju dub.. "samplad" sång som är omgjord för den låten,.

... och dub är som framgår i reglerna fullt godkänt i festivalen. bara så ni vet 🙂

visst.. men ändå.. 🙂

haha, vänta nu... nu fick jag en såndär löjlig snilleblixt, ungefär som när jag insåg att det heter fläskkotlett och inte fläskoplätt.

Är det DÄRFÖR det heter dub? För att sången är samplad/dubbad? Coolt, dagens lärdom i kategorin "saker som alla vet... utom jag".

njae, inte riktigt.. snarare från B-sidan, vilken ofta innehöll samma låt, fast utan sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

lägga på mycket eko på sången, då kan det räcka med enstaka ord tex. rasta, jah, ganja osv. 😄

lyssna på:

fast det där är ju dub.. "samplad" sång som är omgjord för den låten,.

... och dub är som framgår i reglerna fullt godkänt i festivalen. bara så ni vet 🙂

visst.. men ändå.. 🙂

Nej du samplers fanns inte när den här låten gjordes.

Den är i original på det här viset.

det är därför jag skrev samplad med citationstecken!

avspelt mellan bandspelare.. och synkat ihop med låten fram o tillbaks..

för att få lite kött på benen om hur dub kom till:

wikipedia - http://en.wikipedia.org/wiki/Dub_music

youtube - http://www.youtube.com/watch?v=o6AZIVjbgqU

den videon är Lee "Scratch" Perry som visar delar ur sin Black Ark Studio, som han senare brände ner med vilje. Jag har hört något om att det fanns onda andar där, eller liknande. Det är hur som helst en märklig historia. I Black Ark studion har klassiker som "Police and thieves" med Junior Murvin spelats in. Och även dubversionen "too much bad weed" som är i princip samma låt, dock med annan sång och text.

För den som är sugen på dub som det skall låta rekommenderar jag Arkology med Lee "Scratch" Perry, som är någon form av Best Of..

Fö. kan jag också rekommendera Eek A Mouse live på Reggae Sunsplash festival, där han blandannat toastar om hur man faktiskt pratar patois. Låten heter Ghetto Living

http://www.youtube.com/watch?v=-9Qe0W2BEEM

http://rasta.baksida.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

är det någon som känner sig fast i sitt arbete så rycker jag gärna in, antingen med gitarrpålägg eller med en dubmix..

Link to comment
Dela på andra sajter

går rätt trögt här med har några idéer men har svårt att bestämma vad jag ska gå vidare med.

är sugen på jamajkansk 60-tals ska, svensk 80-tals rock/ska eller mer åt reggae hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo,

Ja, det kunde man ju ge sig fan på....-men har man "baktakt" som forumnamn så vore det väl stor synd och skam om man hoppade denna festivalrundan....-Har väl några feta basgångar som jag ska försöka lägga lite sång på....huhhh -får nog bli en dub istället 😄

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

lägga på mycket eko på sången, då kan det räcka med enstaka ord tex. rasta, jah, ganja osv. 😎

lyssna på:

fast det där är ju dub.. "samplad" sång som är omgjord för den låten,.

ok, har inte så stor koll på reggae och dess avarter. kan höra skillnad på ska och reggea men det är väl allt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

svårt med reggae, vet inte varför, talang har man ju *host* 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

lite som en extra pepp såhär i slutet av festivalen är ju att det är 9 dagar kvar till uppsala reggaefestival, och där kommer bla. burning spear och lee perry dyka upp. Jag kommer offra det mesta för att komma dit!!! jädrar i min låda...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick åt pipan med min låt… Det blev helt fel allting , rytmen blev riktigt grym, men när jag skulle sjunga in texten lät det för jäkligt! Funderar på att ta med en låt som egentligen var tänkt för min nästa skiva…

Hatar när det blir sådär…

/ F

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick åt pipan med min låt… Det blev helt fel allting , rytmen blev riktigt grym, men när jag skulle sjunga in texten lät det för jäkligt! Funderar på att ta med en låt som egentligen var tänkt för min nästa skiva…

Hatar när det blir sådär…

/ F

wanna dub it? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har tips på var man kan lägga upp bidragen för nedladdning lätt, snabbt och gratis när det blir dags?

delafil.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick åt pipan med min låt… Det blev helt fel allting , rytmen blev riktigt grym, men när jag skulle sjunga in texten lät det för jäkligt! Funderar på att ta med en låt som egentligen var tänkt för min nästa skiva…

Hatar när det blir sådär…

/ F

wanna dub it? 😉

Nej, inte denna gång, men kanske på någon annan låt, framöver!!!

/ F

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...