Jump to content
Annons

Forumpremiär


Flip eller Flop?  

15 röster

  1. 1. Flip eller Flop?

    • 5
      0
    • 4
      1
    • 3
      2
    • 2
      4
    • 1
      3


Recommended Posts

LÅTNAMN: Guitarballad

ARTIST: Håkan

GENRE: Tja, pop kanske

LÅTLÄNGD: 3.24

KOMPOSITÖR: Jag

PRODUCENT:återstår att se 😄

EV. MEDVERKANDE: Cubasis vst 4

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 3,11 Mb

STATUS: Skiss

NY LÅTLÄNK: Guitarballad ver3

Hej igen, och igen! 😛

Med risk för verka tjatig och för att kanske ingen orkar lyssna.

Nu har jag ändrat lite i velocitystaplarna på hela låten. Vet inte om det är tillräckligt.

Har också editerat trummorna,främst breaks/fills, kanske lite för mycket, samt lagt på lite reverb.

La också på lite? kompression.

Var i Wavelab lite och "sparkade" lite till höger och vänster på en del stämmor. Vet inte om det märks dock.

Nu gör jag inte fler ändringar på den här låten innan jag fått ihop en text, ville bara kolla om ändringarna jag gjort är till det bättre.

Om nån vill höra de tidigare så får ni backtracka länken till min hämska hämsida 😉

Så tyck nu till!

MVH

Håkan

Redigerat av Håkan Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja lite käck melodi faktiskt. Man kan höra att det skulle kunna bli något. Synt (eller orgel) ljudet är fasansfullt dock. Om jag fattar dig rätt så vill du inte ha så mycket feedback på soundet eller? (du får lite ändå)

Ett piano eller ett mjukare ljud skulle vara att föredra. Sedan låter det mycket midiinspelning om det. Man får jobba mycket med velocity och tonernas längd för att få det att låta mer realistiskt. En ak gitarr vore att föredra.

Arrangemangsmässigt saknar jag en brygga av något slag. Kanske någon parallelltonart eller lek med harmonierna?

Jobba på 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Eggis. Leadljudet är hemskt, och det hela låter lite stelt och kvantiserat. Men melodin skulle du kunna göra något med... melodin låter faktiskt lite som en rysk folkvisa. :rolleyes: När du byter ut det hemska orgelljudet mot sång och körer, fixar mer liv o trummorna o.d. kommer det att bli en helt annan grej. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja lite käck melodi faktiskt. Man kan höra att det skulle kunna bli något. Synt (eller orgel) ljudet är fasansfullt dock. Om jag fattar dig rätt så vill du inte ha så mycket feedback på soundet eller? (du får lite ändå)

Ett piano eller ett mjukare ljud skulle vara att föredra. Sedan låter det mycket midiinspelning om det. Man får jobba mycket med velocity och tonernas längd för att få det att låta mer realistiskt. En ak gitarr vore att föredra.

Arrangemangsmässigt saknar jag en brygga av något slag. Kanske någon parallelltonart eller lek med harmonierna?

Jobba på 🙂

Hej!

Hmm, måste ha gjort nått fel nånstans. För tanken var att jag skulle få massor med feedback på det jag gör, och helst massor med hjälp 😉

Trots att jag iofs hållt på med musik ett tag så är jag väldigt grön på det här med att göra musik på det här viset. NWC och Cubasis är kanske inte några höjdarproggs och i kombination med mina bristande kunskaper så...

Får bygga en brygga 😛

MVH

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelmässigt låter det lite skol-orkester.

För att få lyft på låten skulle den nog dels behöva andra ljud speciellt hihaten är lite för stel, kanske variera velocity'n .. typ om jag skulle lira riktiga trummor till det här skulle jag nog spela accenter på hihat'en vid varje bastrummeslag.

detta är busenkelt att ordna i Cubasis i Keyedit, bara att ta ritverktyget och dra i staplarna till det värdet du vill ha.... eller Line-verktyget och ändra flera velocitystaplar på en gång..

Fundera på var som ska driva låten och vad som ska vara i bakgrunden också

Jag tror att många här triggas av något speciellt i andras demos som gör att man tycker något om låten... det kan vara därför så få har svarat här... det är lite för basic än så länge..

Men jobba vidare på din sequencerteknik så kan det mycket väl hända intressanta saker här...

Lycka till

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Folkvisa av rysk skolorkester, ja, det är nog en ganska bra sammanfattning just nu.

Personligen skulle jag börja såhär, Håkan; bestäm vad slutresultatet ska likna. Antingen en annan artist eller låt eller en helt egen bild, och försök sen ta dig dit. Då är det mycket lättare att hjälpa.

Reagerar alltid på när folk skriver om sina demos att "det ska på lite mer grejor, kanske lite sång..."

För mig är det att jämföra med att man skrivit ett utkast till en bok som handlar om två bröder och så säger man "kanske att jag lägger till en thrillerhandling eller att det blir en dokumentär om enäggstvillingar eller kanske en självbiografi om min bror och mig på 70-talet."

Du hajar vad jag menar. Om din målbild med den här låten är rysk folkvisa med kitchig robotskolorkester, då är den KLAR! Annars...låt oss veta mera! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelmässigt låter det lite skol-orkester.

För att få lyft på låten skulle den nog dels behöva andra ljud speciellt hihaten är lite för stel, kanske variera velocity'n .. typ om jag skulle lira riktiga trummor till det här skulle jag nog spela accenter på hihat'en vid varje bastrummeslag.

detta är busenkelt att ordna i Cubasis i Keyedit, bara att ta ritverktyget och dra i staplarna till det värdet du vill ha.... eller Line-verktyget och ändra flera velocitystaplar på en gång..

Fundera på var som ska driva låten och vad som ska vara i bakgrunden också

Jag tror att många här triggas av något speciellt i andras demos som gör att man tycker något om låten... det kan vara därför så få har svarat här... det är lite för basic än så länge..

Men jobba vidare på din sequencerteknik så kan det mycket väl hända intressanta saker här...

Lycka till

Skolorkester - precis vad jag ville åstadkomma... 😆

Hmmm, om jag fattat det hela rätt är det staplarna i raden under 'pluttarna' som markerar tonerna som jag skall gå in och ändra på. I såfall kan det kanske vara ide att dela upp trummorna i bas, snare och hi-hat för sig etc.

Det finns iofs accent-markering i NWC liksom tenuto och en massa annat skoj jag av någon anledning inte använder 😉

Jag skall försöka göra bot och bättring på detta område.

Jo jag är ju som sagt grön på det här, men det är ju bla därför jag läser i det här forumet, för att förhoppningsvis lära mig något.

Tack

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Folkvisa av rysk skolorkester, ja, det är nog en ganska bra sammanfattning just nu.

Personligen skulle jag börja såhär, Håkan; bestäm vad slutresultatet ska likna. Antingen en annan artist eller låt eller en helt egen bild, och försök sen ta dig dit. Då är det mycket lättare att hjälpa.

Reagerar alltid på när folk skriver om sina demos att "det ska på lite mer grejor, kanske lite sång..."

För mig är det att jämföra med att man skrivit ett utkast till en bok som handlar om två bröder och så säger man "kanske att jag lägger till en thrillerhandling eller att det blir en dokumentär om enäggstvillingar eller kanske en självbiografi om min bror och mig på 70-talet."

Du hajar vad jag menar. Om din målbild med den här låten är rysk folkvisa med kitchig robotskolorkester, då är den KLAR! Annars...låt oss veta mera! 😉

Jo, jag har iofs också tyckt att det låter lite ryskt om melodin.

Från början är låten som kanske tidare sagt en ackordföljd på gitarr, som jag knåpade in i NWC. Då hade jag inget vidare ljudkort och tyckte inte att gitarren lät så himla kul så jag la på lite intrument för att dölja detta och en liten melodislinga som blev rätt käck (tyckte jag (TYCKER HAN JA!)). Lite rysk blev den visst med 😆

Tanken var att det skulle bli en låt (of course) med egen text och sång etc.

Det jag menar med att det skall på lite mer grejjor är dels att låten än så länge är i skiss-stadiet. Det jag menar är att diverse instrument skall bytas ut mot inspelningar av riktiga dito, samt att orgeln (den som alla här tycks älska 😆 ) skall bytas ut mot sång. Jag har inte tänkt ändra på handlingen.

Vet inte om jag blev tydligare den här gången.

MVH

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Folkvisa av rysk skolorkester, ja, det är nog en ganska bra sammanfattning just nu.

Kunde inte ha sagt det bättre själv...

Den är ju om något tjatig men med bättre instrument och ett stick som "sticker ut" så blir det nog bättre 😉

Lite annorlunda slut måste jag nog säga... :rolleyes:

Hmm och suck!

Börjar fundera på om jag öht skulle ha lagt ut nått (än). Men å andra sidan hur skall jag annars få nån feedback. Fast jag skulle kanske lagt upp låten helt i MIDI. Eller väntat tills jag lärt mig hantera programmen jag använder lite bättre.

Borde nog gå nån kurs i hur man bygger upp en låt 😄 stick och bryggor har jag inte så mycket hum om tyvärr 😉 (är tacksam för all hjälp).

Slutet blev så pga jag gjort styrkeändring i NWC (p pp ppp) istället för att göra en fade i Cubasis.

MVH

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hmm, måste ha gjort nått fel nånstans. För tanken var att jag skulle få massor med feedback på det jag gör, och helst massor med hjälp :rolleyes:

Trots att jag iofs hållt på med musik ett tag så är jag väldigt grön på det här med att göra musik på det här viset. NWC och Cubasis är kanske inte några höjdarproggs och i kombination med mina bristande kunskaper så...

Får bygga en brygga 😉

MVH

Håkan

Jag trodde det var just det du fick? Du får specificera vad du vill ha hjälp med då... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tappa inte sugen Håkan, det är det här som ÄR feedback. Kör på och var inte rädd för att lägga upp grejor, här är det inte meningen att folk ska applådera, även om det är kul en stund så är det ju kritiken man tar med sig och utvecklas av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hmm, måste ha gjort nått fel nånstans. För tanken var att jag skulle få massor med feedback på det jag gör, och helst massor med hjälp  🙂

Trots att jag iofs hållt på med musik ett tag så är jag väldigt grön på det här med att göra musik på det här viset. NWC och Cubasis är kanske inte några höjdarproggs och i kombination med mina bristande kunskaper så...

Får bygga en brygga  🙂

MVH

Håkan

Jag trodde det var just det du fick? Du får specificera vad du vill ha hjälp med då... 🙂

Jo, jag har som du pepåkar fått feedback. Håller just på att försöka smälta infon. Du skrev att det verkade som om jag inte ville ha någon men gav mig ändå, och det tackar jag för. Skall dock försöka omsätta saker å ting i praktiken. Känns dock som om jag skulle behöva bättre program än Cubasis, för det verkar inte som om det finns några möjligheter att fixa till svänget sas. och ta bort MIDI-stelheten. Vet dock inte vilket jag skall skaffa om det får kosta max 2-3000:- (inte rätt forum för en sån diskussion här antar jag). Behöver ha en vettig mick oxå.

Känns just nu som om jag skulle behöva hjälp med allt utom att komma på ryska skolorkestermelodier 😆

Nån får gärna fixa gitarrpålägg och solo t.ex.

Förklara hur stick och brygga funkar (VA! kan han inte nått om musik! 😉 )

Text till den klämkäcka ryska melodin

Körer och balalajka 😉

F'låt, känner mig lite trött just nu.

MVH

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tappa inte sugen Håkan, det är det här som ÄR feedback. Kör på och var inte rädd för att lägga upp grejor, här är det inte meningen att folk ska applådera, även om det är kul en stund så är det ju kritiken man tar med sig och utvecklas av.

Nä, jag har inte tappat sugen än 😆

Jag har faktiskt suttit och jobbat som bara den, och försökt att anamma tipsen jag har fått.

Jag bytt ut den hemska orgeln (USM) till en spansk gitarr (plugsound free)

Bytt ljud på bastrumman så den inte låter så skolorkestrigt burkigt och ändrat på velocity enligt förslag (tror jag iaf)

Dragit ner pianot så att gitarrerna framträder tydligare samt panorerat dem höger/vänster. Fattas bara att ev. skriva om så att gitarrerna svarar varandra eller nått sånt kul. Fast finesserna får nog vänta lite.

Faden i slutet på låten är nog lite bättre nu.

Det låter fortfarande ryskt 😆

Dock är det totalrent från allt vad effekter heter.

Tänkte lägga upp den nya versionen så folk kan höra men jag vet inte om jag skall lägga den här eller i en ny tråd.

MVH

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase SL2 lär du nog hitta för 3 - 4 tusen tex här.

http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/show...jukvaru-program

De är säkert inte billigast. Dessutom kan du ju säkert uppdatera (!?) ditt system till en bättre version av Cubase.

Det låter bättre nu när orgelljudet är borta. Problemet är mycket att själva instrumenten inte spelas med dynamik. Det blir det där statiska soundet som man får när man bara klickar in midi. Alla toner är precis lika starka och ligger precis på 16 delar. Om du tar t e x gitarren så kan du välja att göra tonerna olika starka genom att arbeta med velocity. (vet inte riktigt hur man gör på cubase vst, men kolla manualen) Försök också att göra dem olika långa, så att det blir mer "levande". Som demoniqus sade innan så gäller det att modulera tonerna annars blir det lite statiskt. Jag tycker fortfarande att låten är helt okej, men du får fortsätta jobba. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Melodin i sig är det inget fel på, även om den låter lite bekant. Ett dragspel någonstans i mixen ökar på det "ryska" om du vill. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase SL2 lär du nog hitta för 3 - 4 tusen tex här.

http://www.musikcentralen.se/KUNDVAGN/show...jukvaru-program

De är säkert inte billigast. Dessutom kan du ju säkert uppdatera (!?) ditt system till en bättre version av Cubase.

Det låter bättre nu när orgelljudet är borta. Problemet är mycket att själva instrumenten inte spelas med dynamik. Det blir det där statiska soundet som man får när man bara klickar in midi. Alla toner är precis lika starka och ligger precis på 16 delar. Om du tar t e x gitarren så kan du välja att göra tonerna olika starka genom att arbeta med velocity. (vet inte riktigt hur man gör på cubase vst, men kolla manualen) Försök också att göra dem olika långa, så att det blir mer "levande". Som demoniqus sade innan så gäller det att modulera tonerna annars blir det lite statiskt. Jag tycker fortfarande att låten är helt okej, men du får fortsätta jobba. 😄

Jag håller på och jobbar på det, men det lär ta lite längre tid än de ändringar jag hittils gjort.

Att sätta accenter dvs dra upp staplar till 127 i Cubasis ger inte alltid det önskade resultatet. Inte på det här gitarrljudet iaf. Lyssna själv.

Snutt

🙂 Säkert använbart vid nått annat tillfälle. Det funkar dock om man börjar på en lite lägre nivå och drar upp till ca 108.

Angående det här med notlängder och placering. Hur stor/liten förändring kan man göra utan att det låter som om man hade spelat fel?

Max notupplösning (om jag fattat det rätt) är 128-delar. Märks det för mycket om man flyttar en 128-del?

Kanske enklaste lösningen är att jag skaffar ett anslagskänligt MIDI-keyboard och försöker spela in alla stämmor så tight jag kan eller nått.

MVH

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

127 i velocity är ju maxnivå för midiinstrument.. testa att lägga den högsta tonen runt 100 istället, om du vid något tillfälle behöver att göra ett enstaka slag lite starkare måste du börja med att sänka allt annat...väldigt enerverande på ett stort arrangemang.

Vissa ljud kanske inte tar emot velocity, det beror på instrumentet i sig..

Högsta notupplösning är 128:a vid kvantisering..tar du bort kvantiseringen hänger upplösningen på hur många pulses per quarter note (ppqn) som sequencern är inställd på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på och jobbar på det, men det lär ta lite längre tid än de ändringar jag hittils gjort.

Att sätta accenter dvs dra upp staplar till 127 i Cubasis ger inte alltid det önskade resultatet. Inte på det här gitarrljudet iaf. Lyssna själv.

Snutt

😄 Säkert använbart vid nått annat tillfälle. Det funkar dock om man börjar på en lite lägre nivå och drar upp till ca 108.

Angående det här med notlängder och placering. Hur stor/liten förändring kan man göra utan att det låter som om man hade spelat fel?

Max notupplösning (om jag fattat det rätt) är 128-delar. Märks det för mycket om man flyttar en 128-del?

Kanske enklaste lösningen är att jag skaffar ett anslagskänligt MIDI-keyboard och försöker spela in alla stämmor så tight jag kan eller nått.

MVH

Håkan

Näe jag hör. Det låter som Edirol Superquartet? När man drar upp velocityn så blir det glissando. Men du behöver inte dra så högt. Gör som demonen säger och utgå från 100. Du behöver inte modulera så mycket för att det skall bli lite mer levande.

Gör en bar (ett par takter) i taget. Sätt locaters och kör på repetition och så muta allt annat så du bara hör gitarren. Spela sedan en bit och höj och sänk tills det låter bra. Så brukar jag göra med t e x trummor.

Eftersom jag har SX så kanske arbetssättet är lite annorlunda. Hoppas tipsen fungerar ändå.

Om du skaffar Midikeyboard så behöver du inte vara jättetight det fixar man med qantiseringen sedan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips!

Att kötta runt i velocitystaplarna var ju kul 🥰 men lite mastigt eller hur man nu skall uttrycka det.

Anledningen att jag drog upp till 127 berodde på att de toner som jag hade satt accent på i NWC låg just på 127 och övriga på 110 iaf om jag inte satt någon styrkebeteckning i noterna. Så jag skall kanske börja med att lägga om stämmorna i mf för då hamnade allt runt 75 eller nått sånt. Och passa på att sätta ut lite accenter på lämpliga ställen. Det går snabbare för mig iaf.

Den här låten får nog vänta lite just nu. Jag har fler alster på g och en tävling att tänka på också.

MVH

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns dock som om jag skulle behöva bättre program än Cubasis, för det verkar inte som om det finns några möjligheter att fixa till svänget sas. och ta bort MIDI-stelheten. Vet dock inte vilket jag skall skaffa om det får kosta max 2-3000:- (inte rätt forum för en sån diskussion här antar jag). Behöver ha en vettig mick oxå.

Om det är sväng du är ute efter så tror jag det är bättre att köpa ett midi-keyboard och spela in med det. Som jag förstått det ska man ha rätt bra koll på hur programmet fungerar för att märka skillnad på t.ex. Cubasis och Cubase SX. Jag använder SX, men skulle säkert klara mig precis lika bra med Cubasis, eftersom jag knappt har koll på nånting mer än inspelning, rita toner och ändra velocity 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Har inte lyssnat på låten, men det är inte programmet det hänger på. Cubasis duger gott. Man skriver inte bättre låtar för att man har mer finesser i programmet. Det är mina ord. Annars ligger Cubasis SE på en trevlig ekonomisk nivå. Det kan nog vara ett lyft jämfört med Cubasis, men du behöver inte kliva i den STORA kavajen.

Link to comment
Dela på andra sajter

långa WORD på Bengan här..

Till Herr Ekberg: Trummorna och allt låter mycket bättre nu, men det är fortfarande lite barnprogram över låten.. trummorna är lite för svaga i förhållande mot allt annat... ändra lite på trumbreaket också..det är lite - för - predictable och kommer lite för ofta.

Det låter som om du snart kommer får grepp om hur du ska göra för att inte låten ska bli så statisk.

Slipa vidare, snart kan du släppa sargen och åka ut i mitten av rinken.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias M (oregistrerad)

Håller med om att det låter ryskt och det finns även grekiska infuenser enligt min mening. (souvlaki på en taverna 😄 )

Håller också med om att det låter stelt och kvantiserat och att trummorna bör åka upp i ljudbilden en hel del men...grundmelodin tycker jag är helskön och det där med att lära sig göra musik i ett seq-program är lättare än att lära sig skapa bra melodier 😄

So keep working (som Kishti skulle sagt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat på låten, men det är inte programmet det hänger på. Cubasis duger gott. Man skriver inte bättre låtar för att man har mer finesser i programmet. Det är mina ord. Annars ligger Cubasis SE på en trevlig ekonomisk nivå. Det kan nog vara ett lyft jämfört med Cubasis, men du behöver inte kliva i den STORA kavajen.

Hmmm

54 brukar passa rätt bra, större kavaj behöver jag inte än! 😄

Nej! jag tror inte heller att jag komponerar bättre i ett bättre program. MEN däromot har jag bestämt fått för mig att antalet möjligheter att ändra och fixa till sväng etc. ökar. Tillgång till bättre instrument etc. För att inte tala om vad jag behöver fixa för att datorn skall hänga med 🙂 Just nu känns som maräng. 😄

MVH

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

långa WORD på Bengan här..

Till Herr Ekberg: Trummorna och allt låter mycket bättre nu, men det är fortfarande lite barnprogram över låten.. trummorna är lite för svaga i förhållande mot allt annat... ändra lite på trumbreaket också..det är lite - för - predictable och kommer lite för ofta.

Det låter som om du snart kommer får grepp om hur du ska göra för att inte låten ska bli så statisk.

Slipa vidare, snart kan du släppa sargen och åka ut i mitten av rinken.. 😄

Hej!

Var inte riktigt säker på hur mycket jag vågade dra upp trummorna.

Trumprogrammering (om man nu ska kalla det så) är inte riktigt min starka sida, så du får gärna skicka exempel på break/fill (helst i MIDI). Kan bara standard paradiddler 🙂

Släppa sargen 😄 behöver jag nått racket? 🙂

MVH

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...