Jump to content
Annons

Kopplingschema


Anwar

Recommended Posts

Det är kris i Anwarfabriken.

För ungefär 6 månader sedan köpte jag en mikrofon av modellen MT87, en preamp a.ka Behringer TUBE100 och ett ljudkort som heter M-Audio Delta med en breakout box. Efter 1 månad ungefär började alla inspelningar knasa ur och ljudet blev oerhört burkigt så jag tänkte att det nog är något fel på preampen. Jag går till Estrad och beställer en StudioProjects VTB1 som ni här på studioforumet rekommenderat men blir oerhört besviken när det inte går att överhuvudtaget spela in något då den inte verkar svara. Jag kopplade preampen precis som den förra jag hade men ändå så studsar inte levelmätaren när jag knäpper med fingrarna eller skriker "PERKELE!".

Nu till saken; jag är oerhört dålig på studiosaker och sladdar osv. Allt det här ger mig huvudverk trots att jag har försökt att lära mig min utrustning ett oändligt antal gånger så det jag gjort nu är helt enkelt att jag har dragit ut alla sladdar ur allt.

Jag har med infernalisk styrka slitit ut varenda lilla äckliga sladdjävel och svurit åt detta rena helvete fler gånger än herren själv.

Så det jag har bestämt mig för är att fråga er här på forumet om hur jag ska koppla om absolut allting. Det känns på något sätt som att jag har kopplat lite saker ologiskt trots att jag inte har någon förståelse för dessa saker.

Här är mina prylar:

Ljudkort M-Audio Delta med breakout box Ljudkort

Studio Projects VTB1 Preamp

PHONIC MM1202 Mixer

5 Telesladdar

MT87 Kondensatormikrofon med sladd.

Vad jag vill uppnå:

Allt jag vill kunna göra är att spela in och kunna lyssna på musik. Jag vet att detta måste gå att uppnå med hjälp av mina prylar som har kostat mig en jädrans massa pengar som känns lite bortkastade med tanke på att jag inte kan använda mig av mina saker. Det jag skulle vilja att ni hjälper mig med är ett fullständigt kopplingschema över hur jag EXAKT ska koppla sladdarna mellan produkterna, detta börjar bli jättejobbigt 😉

Alla sladdar ligger på golvet och mina prylar ligger i hyllan, nu vill jag bara veta hur allt ska gå ihop så jag kan fortsätta syssla med det jag älskar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänk först och främst så här:

En utgång kopplas till en ingång (en ingång kopplas alltså inte till en utgång...).

Från micen kopplar du med din XLR-kabel till preampens ingång.

Från preampens utgång kopplar du en tele-telekabel till en av ljudkortets ingångar (om ljudkortet har tele in...). Använd Output på preampen, så att du inte kopplar in dig på Insert på baksidan.

Från ljudkortets utgång kopplar du till mixern för att få monitorlyssning.

Om du har en preamp, så ska du alltså inte koppla den till mixern innan du går vidare till ljudkortet, eftersom du då förlorar en stor del av meningen med en fristående preamp...

När allt är kopplat, så glömmer du inte att sätta igång fantommatningen på preampen. TSM MT87 är nämligen en kondensatormic som kräver fantommatning för att ge någon signal alls (det är kanske detta du har glömt?).

Koppla inte in eller ur micen medan fantommatningen är igång, eftersom du då i ett ogynnsamt läge kan riskera att skada antingen micen eller preampen - eller båda... Se förresten till att inte line-switchen är intryckt - för då tar preampen inte emot på micingången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kopplar ljudkortets utgång till en lämplig ingång på mixern (utgång till ingång...). Har du två separata utgångar (höger och vänster) på ljudkortet, så kopplar du dem antingen till en stereoingång eller till två monoingångar som panoreras ut. Dessa kopplingar beror alltså på hur ljudkortet och mixern ser ut - och vilka möjligheter du vill ha. Oftast finns det fler möjligheter på monokanalerna, så om du inte har en massa annat inkopplat, kan det vara bra att välja dem i stället för en stereoingång.

Med monitorlyssning menar jag medhörning. Inte nödvändigtvis monitorhögtalare alltså - utan även hörlurar om det är det man använder.

Det är lätt att ta terminologin för självklar, så var inte rädd för att fråga om det är några termer som inte faller på plats. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Då får det väl bli en cyberbira 😄

Förresten, efter jag kopplade om allt så har ljudet börjat komma från enbart högra kanalen i hörlurarna. Du har ingen aning om vad det kan vara ? 🙁 har prövat att skruva på mixern men det svarar inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...