Jump to content
Annons

Kalibrering av monitorer - Hjälp finnes


Jon Rinneby

Recommended Posts

Kom över en artikel om hur samma monitorer låter olika i olika miljöer. Detta är ju knappast en nyhet, men intressantare är vad man kan göra åt det.

På sidan finns en länk till en fil som kollar bastoner i 3 oktaver, för att utmäta var det finns peaks o dippar i basregistret (i din hemmastudio).

www.soundonsound.com/sos/jan08/audio/sinesweep.mp3

Nu undrar jag hur man ska gå till väga för att använda denna fil på bästa sätt. Jag förmodar att alla toner ska höras exakt lika starkt? Utan peakar/dips...

Låt säga att jag har en stor peak (har ej testat ännu) runt 110hz, dvs tonen A, vad gör jag bäst i då? Verkar ju omåttligt dumt att sätta en eq på masterreglen med smalt Q värde som skär bort där? Eller är det så man får jobba? Eller ska man börja flytta runt monitorerna i rummet tills peaken försvinner.

Tacksam för svar

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Kom över en artikel om hur samma monitorer låter olika i olika miljöer. Detta är ju knappast en nyhet, men intressantare är vad man kan göra åt det.

På sidan finns en länk till en fil som kollar bastoner i 3 oktaver, för att utmäta var det finns peaks o dippar i basregistret (i din hemmastudio).

www.soundonsound.com/sos/jan08/audio/sinesweep.mp3

Nu undrar jag hur man ska gå till väga för att använda denna fil på bästa sätt. Jag förmodar att alla toner ska höras exakt lika starkt? Utan peakar/dips...

Låt säga att jag har en stor peak (har ej testat ännu) runt 110hz, dvs tonen A, vad gör jag bäst i då? Verkar ju omåttligt dumt att sätta en eq på masterreglen med smalt Q värde som skär bort där? Eller är det så man får jobba? Eller ska man börja flytta runt monitorerna i rummet tills peaken försvinner.

Tacksam för svar

Om du gör så som du beskrev så får du en dipp vid 110hz på inspelningen och det vill du inte. Om du istället lägger Eq på monitortappningen så funkar det. Du kan använda mätmikrofoner och skicka skärt brus ut i monitorerna för kalibrering.

Edit:Stava

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...