Jump to content
Annons

Rörcombo med bett som klarar metaldist?


henkeH2

Recommended Posts

Suck.

Jag vet att min tråd tangerar hundra liknande, men jag behöver ändå kunnig feedback!

Vad rekommenderar ni för rörcombo för hemmabruk som har dist nog för metal?

Jag provade Laney LC30 som lät mycket bra, men jag saknade det sista metalbettet.

Provade Hughes & Kettner Switchblade 50, vilken var bra, men snäppet för dyr (13.000).

Valveking imponerade inte.

I´M IN THE DARK HERE!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Orange Tiny Terror (kommer som combo snart).

Fast är det bara det lilla bettet du saknar på Laney:n t ex, så brukar det ofta bli väldigt bra att koppla in antingen en OD-pedal typ Ibanez Tubescreamer, eller någon treble booster mellan gitarr och stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer lite hänsynslös reklam här men jag säljer min Peavey Classic 50 just nu för 6000:- och det är ju en helrörstärkare som verkligen inte låter metal i sig men med en pedal som Boss Metalcore (ML-2) så kan det låta sjukt bra.

Sen låter den rena kanalen riktigt bra samt den inbyggda overdriven är riktigt bra för blues och rock.

Då har du även en stärkare som passar för alla slags scener om du ska giga ute 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

på you tube!

Fan vilken underbar video och bevisar ju att det kan göra jobbet om man är duktig gitarrist med lite humor 😉

han i videon jobbar åt orange och demonstrerar stärkarna på mässor och i andra klipp på youtube.

han lirar i nått band jag glömt namnet på, finns nog nån länk i texten till youtube klippet.

han har nån box inkopplad men jag vvet interiktigt vad det är, han visar den i slutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för tipsen.

Tiny Terror-combon verkar intressant, men även den vanliga TT:n saknar det sista dist-bettet tycker jag. Stör mig lite att behöva komplettera med en booster. Sen är den ju enkanalig och har bara en enda ton-kontroll. Men jag antar att jag får prova den ordentligt med en pedal. Kanske blir jag förälskad! 🙂

Sen när JAM får in den, det är ju en helt annan historia släpad i sirap i januarikyla.

Hm, kanske är transistorförstärkare bättre för hemmaljudnivå? Lättare att bibehålla ljudbild vid lägre volymer? Fast jag är rätt trött på mitt nuvarande Valvestate-surr. Jävla djungel det här. Och handlarna har sällan hemma det jag googlat upp och vill prova. 😆

Nåja.

ROCK ON!

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Jag äger en ENGL Screamer 50, den kan jag rekommendera.

Kostar ca 9000 inkl frakt från Tyskland, 3 års garanti.

För övrigt ska jag sälja min om en månad drygt.

Inte lika metal som ENGL-topparna typ Savage 120 osv, men den funkar till metal.

Men vill du ha verkligen metalljud så ska du kolla in Framus combos, eller nån beggad MESA.

Köp INTE Peavey Valveking eller liknande, bara skit, köp nåt ordentligt när du ändå ska köpa.

Tinyterror har jag inte provat men hört massor och det är ju ingen riktig metalstärkare men visst funkar det att lira metal på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Screamer 50 är väl inte riktigt idealiskt för hemmabruk, om man inte bor själv ute i skogen med i a f en halvmil till närmaste granne? Eller har den någon slags dämp-funktion?

Vill man ha en förstärkare som verkligen går att dra på (och få lite slutstegsdist) så räcker förmodligen 5W rör, eller mindre. Fast tyvärr är ju utbudet något begränsat. Om du inte vill köra med pedaler så vete sjutton om det finns något rör-alternativ faktiskt.

Det skulle ju i så fall kanske vara att köpa en topp och en 1*12"-låda, plus en s k "power soak", så att du kan köra förstärkaren på full effekt, men ändå strypa utvolymen som du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Screamer 50 är väl inte riktigt idealiskt för hemmabruk, om man inte bor själv ute i skogen med i a f en halvmil till närmaste granne? Eller har den någon slags dämp-funktion?

Vill man ha en förstärkare som verkligen går att dra på (och få lite slutstegsdist) så räcker förmodligen 5W rör, eller mindre. Fast tyvärr är ju utbudet något begränsat. Om du inte vill köra med pedaler så vete sjutton om det finns något rör-alternativ faktiskt.

Det skulle ju i så fall kanske vara att köpa en topp och en 1*12"-låda, plus en s k "power soak", så att du kan köra förstärkaren på full effekt, men ändå strypa utvolymen som du vill.

ENGL-förstärkare låter riktigt bra på låg volym. Jag bor i kedjehus, kan spela på "tv-volym" till jättehög volym. Det har hänt att jag maxat den här hemma, jag har inte hört nåt från grannarna för det.

Man kan t.o.m. ha den i en lägenhet, men då får man ju köra på låg volym.

"Dämpfunktion"?? 😆 Hahaha, man behöver inte köra master på max och lead volym på max :rolleyes: som sagt, den låter lika bra på låg volym som hög volym. Det går att köra jättejättelååågt om man vill det. Men det är ju inte lika kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

He, he, jag tror nog att JJ är väl medveten om att man inte måste ha mastervolymen på fullt, men många rörförstärkare kommer inte till sin fulla rätt om man inte höjjer volymen så att man får lite slutstegsdist som JJ säger.

Såklart kan du köra mastern på 0.5 men det är kanske lite overkill att köpa en 50 watts röförstärkare om man BARA ska ha den hemma, men å andra sidan så kanske du har planer på att kunna använda den i replokal/live senare och då är det ju smart att köpa nåt med lite mer volym i. Om man bor i lägenhet eller villa har ju som sagt stor betydelse på vad man kan räkna som "hemmavolym". Jag har en 5 rörwattare (

som jag kör hemma (med en Marshall Guvnor och en BBE Sonic Stomp) som jag switchar om till 3 watt. Med Guvnorens volym på 5 (inte KLOCKAN 5) och Blackheartens volymen på 3-4 så börjar jag oroa mig för grannarna.. men nu bor ju jag i lägenhet :rolleyes:
Link to comment
Dela på andra sajter

Switchbladen tror jag inte på. Hughes and Kettner gör verkligen kassa förstärkare...

Prova någon av Mesa Boogie combon. Förmodligen den bästa disten i en combo nånsin.

Vilken sorts dist är du ute efter? Typ, vilka bandsound har du som förebild?

Du vet inte vad du pratar om; Huges & Kettner gör riktigt grymma förstärkare som klår många av de väl etablerade märkena, har du spelat på deras mellan till top of the line förstärkare? Dom låter grymt och hittar du mer mångsidiga förstärkare som verkligen klarar allt så säg till men visst pratar vi bara om förstärkare för under 10lök så får man ju nästan "skit" oavsett vad man köper.

Har själv en ENGL screamer 50 som jag gillar skarpt och brukar rekommendera, men den är som sagt lite mastig att endast ha hemma, men ska du ha stärkaren i replokal och köra gig med den så räcker den långt.

Folk är som galna i att rekommendera Tiny Terror, men hur mångsidig är den??? visst har den gain så man kommer upp i metal territorium, men vem spelar med samma ljud på alla låtar (bara en tonkontroll....) för min del är den alldeles för ensidig i livesituationer och även hemma, och nej pedaler är inget jag gillar. Min ultimata förstärkare skulle vara en ENGL Invader 150 som klarar allt från fender clean till tyngsta grindcoren, men skulle inte skada om den fanns som combo =)

Till originalpostaren:

Mackie kommer snart med en förstärkare som verkar lovande: http://www.mackie.com/products/hotwire/index.html

Sen kan du ju köpa rackprylar, en schysst ADA-MP1 (går att hitta billigt beggat 1000kr uppåt)/Mesa-boogie Tri-axis/Marshall JMP-1/ENGL E580 och ett löst 5w - 25w rörslutsteg och en marshall/MESA/ENGL låda och du har kommit långt och dessutom kan du skräddarsy ditt ljud. Köper du därtill beggat så kan du klara dig under 10000 för allt och har en rigg som du helt kan skräddarsy.

Redigerat av xzenom
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag har aldrig provat just Screamer 50, det kanske låter lika bra på alla volymer, vilket i så fall är ganska ovanligt. Men alla andra rörförstärkare jag har provat låter bättre när man spelar dom såpass starkt att det är direkt olämpligt i lägenhet. Absolut inte maxvolymen, men så att förstärkaren får jobba lite. Fast det beror sig såklart på vad man har för grannar. Är själv uppväxt i ett radhus, och övat med rörförstärkare på mitt rum och öppet fönster. Grannen spelade trummor, och den tredje i längan var en äldre man som bara sa "rocka på killar". Men hade det varit någon grinig granne som gjort rättsak av det tror jag inte vi hade kommit undan 😉

Tiny Terror _är_ bra, är väl ingen som har begärt att den ska vara mångsidig? Även om det väl är alldeles utmärkt för hemma/studio-bruk. Spelar ju ingen roll om det bara är en kanal om man inte måste byta ljud mitt i en låt. Annars hänger ju mångsidigheten rätt mycket på den som spelar. Brian May har kört på Vox AC30 hela sin karriär, med några trebleboosters, två delay och en phaser inkopplad. Men denna rigg har han spelat allt från tung hårdrock till att få gitarren att låta som t ex klarinett och trombon.

Annars tycker jag gott du kan prova t ex Vox AD15VT. Den har förvisso inte rör, men låter ändå bättre än många rörförstärkare. Själva har jag första modellen i serien, AD120VT, som är ett riktigt monster ljudmässigt. Med sina två tolvor spelar man lätt ikapp (eller förbi) någon rörtopp från t ex Marshall eller Engl med fyrtolvlåda. Men dom tillverkas tyvärr ej längre. Jam har dock kvar någon AD60VT (samma förstärkare, fast en tolva och mono-slutsteg). Prova!

När vi spelade in våran förra (kommande, ej släppt än) så körde jag faktiskt på Ada MP-1-preampen genom Marshall rörslutsteg när jag la kompgitarrerna, eftersom min Vox packade ihop. Lagom till solo-spelandet var den dock i form igen, och personligen tycker jag Voxen skåpar ut Ada/Marshall-kombinationen när som helst. Därmed inte sagt att den senare är någon dålig rigg.

Och var inte rädd för pedaler. Tänk på att typ alla stora gitarrister, som kan välja vilken förstärkare dom vill ändå oftast tar hjälp av lite pedaler för att få till sitt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla mustiga och olika svar. Än en gång ser man att smaken är oerhört olika.

Blackhearten verkar intressant, den verkar idealisk för rörspräck på hemvänlig volym.

Till dig som frågade om mina ljudideal så gillar jag Metallica, Queen, AC/DC, Rage Against The Machine, Zakk Wylde, Mustasch. För mitt hemmalir klarar jag mig ganska bra med att ratta på EQ:n på stärkaren. Jag har i princip två settings: För metal - mycket bas och diskant, lite mids. För mer klassisk rock - lägre bas, mer mids och diskant.

Nu på senare år uppskattar jag mer det "klassiska" ljudet, med mycket mids. Det låter...brunt på nåt sätt, nyansfullt, honkigt. Det är det jag hoppas kunna finslipa med en rörförstärkare.

Så att e...

ROCK ON!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Du vet inte vad du pratar om; Huges & Kettner gör riktigt grymma förstärkare som klår många av de väl etablerade märkena, har du spelat på deras mellan till top of the line förstärkare? Dom låter grymt och hittar du mer mångsidiga förstärkare som verkligen klarar allt så säg till men visst pratar vi bara om förstärkare för under 10lök så får man ju nästan "skit" oavsett vad man köper."

Javisst, de är JÄTTE bra förstärkare... det kanske är därför alla stora band använder de... not...

och heter inte de "Hughes and Kettner"...?

Deras sound är verkligen tysk. Jag tror det bara är Queensryche som använder de... förmodligen mot betalning... Det rena ljudet är verkligen rent, (jag syftar på Switchbladen, som kom på tal, inget annat...).

Men i jämförelse med... ja, vad som helst... en Fender Supersonic, en Mashall JCM, en Peavey 5150 eller vad som helst... så är de fattiga när det gäller övertoner, klangfärg, PERSONLIGHET.

Dessutom är de gräsligt fula... men visst, vill du ha en ren klang som smakar inget, så köp en sådan.

För metaldist föredrar jag en bra Mesa Boogie, skulle gissa att många håller med mig om det. Deras combon och deras toppar är bara grymma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Micheal Wilton i Queensrÿche använder förvisso Hughes&Kettner, i övrigt "nästan" inga stora namn alls (vad det nu spelar för roll?):

http://www.hughes-and-kettner.com/user.php...00c95a36799ead4

Själv har jag bara provat brorsans uråldriga transistor-kombo från H&K, men den låter alldeles utmärkt jämfört med liknande förstärkare. Väldigt "kraftigt" ljud, mycket kött i det. Annars brukar dom brukar ju få fina recensioner i gitarr-tidningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ha en rörstärkare som ska låta bra på låg volym så måste du ha en attenuator, jag anser inte det finns någon rörförstärkare som låter bra på låg volym, i synnerhet inte om man lirar metal. Har du en bra attenuator så kan du ha vilken värsting topp som helst hemma.

Bugera låter jävligt bra för pengarna, var skeptisk i början men skulle verkligen rekommendera en sådan, slår allt under 5000 om du inte hittar något bra begagnat som VH100R.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ha en rörstärkare som ska låta bra på låg volym så måste du ha en attenuator, jag anser inte det finns någon rörförstärkare som låter bra på låg volym, i synnerhet inte om man lirar metal. Har du en bra attenuator så kan du ha vilken värsting topp som helst hemma.

Bugera låter jävligt bra för pengarna, var skeptisk i början men skulle verkligen rekommendera en sådan, slår allt under 5000 om du inte hittar något bra begagnat som VH100R.

Ska kolla Bugeras sortiment då. Är inte rädd för "udda" märken (därav mitt inlägg om Hughes & Kettner).

Vad kostar en attenuator då?

Och, bozar, har du hört nån transistorstärkare som lät bra på låg volym då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat i stort sett allt på marknaden vad det gäller gitarrstärkare..

Konklutionen av detta är att alla stärkare låter bra, beroende till vilket ändamål man vill ha den..

Tråden har en tendens nu att urarta med personliga inlägg hurvida en stärkare låter bra eller inte,

blir lätt lika fel som att diskutera hurvida en studiomonitor låter bättre än en annan eller Mac e bättre än PC..

Link to comment
Dela på andra sajter

En redbox kan ju vara lösningen... Då får förstärkaren jobba på för full men du väljer hur mycket som ska höras http://www.guitarshop.net/hugheskettnerredboxpro.htm

Se upp!! Redboxen funkar ej som vare sig loadbox eller "power soak"; Man måste koppla till en extra last för att det ska funka, alltså något som lurar både förstärkaren och redboxen att den är kopplad till en högtalare. Annars kommer man bränna upp slutsteget på förstärkaren (jag har provat 😉). Dessutom vet jag inte om det går att dra på för fullt genom en redbox utan att överstyra ingången på mixern, eller vart man nu kopplar den?

Hughes&Kettner är väl egentligen inte något "udda" märke. Däremot inte så etablerade i Sverige, vilket knappast är samma sak...

Om man gillar "rörljud" men vill slippa böket med powersoaks och annat så finns det några förstärkare som låter ruggigt bra, även om dom inte har ett enda rör någonstans. Vox AD-serien (15VT räcker gott och väl för hemma/studio-bruk), Tech21:s samtliga förstärkare och Line6 Vetta III. Kan lova att det inte finns någon som kan höra skillnaden utan att göra ett omfattande A/B-test, och då möjligen dessutom vara tvungna att spela själv (jag tycker alltid att man märker mycket större skillnad när man spelar själv jämfört med när man lyssnar på någon annan som spelar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst, de är JÄTTE bra förstärkare... det kanske är därför alla stora band använder de... not...

och heter inte de "Hughes and Kettner"...?

Deras sound är verkligen tysk. Jag tror det bara är Queensryche som använder de... förmodligen mot betalning... Det rena ljudet är verkligen rent, (jag syftar på Switchbladen, som kom på tal, inget annat...).

Men i jämförelse med... ja, vad som helst... en Fender Supersonic, en Mashall JCM, en Peavey 5150 eller vad som helst... så är de fattiga när det gäller övertoner, klangfärg, PERSONLIGHET.

Dessutom är de gräsligt fula... men visst, vill du ha en ren klang som smakar inget, så köp en sådan.

För metaldist föredrar jag en bra Mesa Boogie, skulle gissa att många håller med mig om det. Deras combon och deras toppar är bara grymma.

Nu ska vi inte diskutera personlig smak och spåra ur tråden, men kommer med ett sista svar. "Javisst, de är JÄTTE bra förstärkare... det kanske är därför alla stora band använder de... not..." och då ska vi inte räkna alla studiomusiker då eller??? i dom kretsarna är dom mycket mer välrenomerade. Men fine du gillar dom inte, bara för det behöver man inte skjuta ner hela märket, för dom är ju inte kass, eller?

"och heter inte de "Hughes and Kettner"...?" Dagisnivå.... "Arguing over the internet is like competing in the special olympics, even if you win you're still retarded" ;P

Som J.J skrev så är Tech 21:s förstärkare och även preamps riktigt schyssta, finns med lågt wattal och låter bra till en riktigt bra pris. Har inte spelat så mycket på Line 6 men efter det lilla jag spelat så verkar dom helt ok. Provade första POD:en och var inte nöjd alls därför jag undvikit märket lite.. kanske skulle testa lite mer.

Du nämnde att du gillade det lite mer klassiska och "bruna" soundet med mer mids, då kanske en Bogner är ett alternativ, dom släppte just en ny modellserie som visst ska vara schysst (har ej testat), sen har ju Line 6 också ett samarbete med Bogner om att göra moduleringsförstärkare som specialicerat sig på det "bruna" soundet. Kolla upp det

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...