Jump to content
Annons

Aktiva monitorer under 2000kr


Bee

Recommended Posts

Hejsan!

Jag vet att det finns liknande trÄdar pÄ sidan men de flesta Àr gamla (frÄn 2006-2007). Jag har precis börjat med att fixat eget hemmastudio just nu och jag har köpt hem ljudkort, midi-klaviatur samt studio mic osv.Nu Àr jag i behov av aktiva monitorer. Jag vet inte exakt vad jag Àr ute efter, jag spelar in musik och gör lite beats ibland. Det enda jag vet Àr att jag vill inte lÀgga ner mer Àn 2000kr pÄ de. Jag kÀnner att jag Àr inte i behov av dyra monitorer som sticker ivÀg i pris. jag tror att man kan fÄ bra grejer för ca 1500 - 2000kr, men frÄgan Àr vilken?

Det Ă€r dĂ€r ni kommer in i bilden mina vĂ€nner 🙂

Kan ni ge mig förslag pÄ nÄgra bra aktiva monitorer för ca 1500kr - 2000kr (paret alltsÄ inte styck)

Jag lyssnar pÄ alla förslag (seriösa förslag) som ni lÀmnar hÀr.

HA en bra dag och jag vĂ€ntar pĂ„ era svar 🙂

Mvh

Bee

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Hejsan!

Jag vet att det finns liknande trÄdar pÄ sidan men de flesta Àr gamla (frÄn 2006-2007). Jag har precis börjat med att fixat eget hemmastudio just nu och jag har köpt hem ljudkort, midi-klaviatur samt studio mic osv.Nu Àr jag i behov av aktiva monitorer. Jag vet inte exakt vad jag Àr ute efter, jag spelar in musik och gör lite beats ibland. Det enda jag vet Àr att jag vill inte lÀgga ner mer Àn 2000kr pÄ de. Jag kÀnner att jag Àr inte i behov av dyra monitorer som sticker ivÀg i pris. jag tror att man kan fÄ bra grejer för ca 1500 - 2000kr, men frÄgan Àr vilken?

Det Ă€r dĂ€r ni kommer in i bilden mina vĂ€nner 🙂

Kan ni ge mig förslag pÄ nÄgra bra aktiva monitorer för ca 1500kr - 2000kr (paret alltsÄ inte styck)

Jag lyssnar pÄ alla förslag (seriösa förslag) som ni lÀmnar hÀr.

HA en bra dag och jag vĂ€ntar pĂ„ era svar 🙂

Mvh

Bee

Jag Àr ledsen, men seriösa förslag lÀr det tyvÀrr bli ont om. Du fÄr helt enkelt inte att par bra aktiva monitorer för de pengarna. Hur hÄrt det Àn kan kÀnns för plÄnboken.

Och det finns faktiskt massor med relevanta trÄdar i Àmnet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hejsan!

Jag vet att det finns liknande trÄdar pÄ sidan men de flesta Àr gamla (frÄn 2006-2007). Jag har precis börjat med att fixat eget hemmastudio just nu och jag har köpt hem ljudkort, midi-klaviatur samt studio mic osv.Nu Àr jag i behov av aktiva monitorer. Jag vet inte exakt vad jag Àr ute efter, jag spelar in musik och gör lite beats ibland. Det enda jag vet Àr att jag vill inte lÀgga ner mer Àn 2000kr pÄ de. Jag kÀnner att jag Àr inte i behov av dyra monitorer som sticker ivÀg i pris. jag tror att man kan fÄ bra grejer för ca 1500 - 2000kr, men frÄgan Àr vilken?

Det Ă€r dĂ€r ni kommer in i bilden mina vĂ€nner 🙂

Kan ni ge mig förslag pÄ nÄgra bra aktiva monitorer för ca 1500kr - 2000kr (paret alltsÄ inte styck)

Jag lyssnar pÄ alla förslag (seriösa förslag) som ni lÀmnar hÀr.

HA en bra dag och jag vĂ€ntar pĂ„ era svar 🙂

Mvh

Bee

Jag Àr ledsen, men seriösa förslag lÀr det tyvÀrr bli ont om. Du fÄr helt enkelt inte att par bra aktiva monitorer för de pengarna. Hur hÄrt det Àn kan kÀnns för plÄnboken.

Och det finns faktiskt massor med relevanta trÄdar i Àmnet.

Det Àr visserligen sant, men bra Àr ett relativt begrepp. Man kan hitta monitorer som de flesta nybörjare skulle vara nöjd med för 2000 kronor.

Jag köpte t.ex ett par Edirol-monitorer som kostade under 1000 kronor för ett par nÀr jag köpte mina första studioprylar, jag var nöjd med dom dÄ men jag skulle nog inte sÀga att dom Àr bra om jag jÀmför med dyrare monitorer. Just den modellen jag hade dÄ gÄr inte att köpa lÀngre, men hÀr Àr nÄgra nyare modeller.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hejsan!

Jag vet att det finns liknande trÄdar pÄ sidan men de flesta Àr gamla (frÄn 2006-2007). Jag har precis börjat med att fixat eget hemmastudio just nu och jag har köpt hem ljudkort, midi-klaviatur samt studio mic osv.Nu Àr jag i behov av aktiva monitorer. Jag vet inte exakt vad jag Àr ute efter, jag spelar in musik och gör lite beats ibland. Det enda jag vet Àr att jag vill inte lÀgga ner mer Àn 2000kr pÄ de. Jag kÀnner att jag Àr inte i behov av dyra monitorer som sticker ivÀg i pris. jag tror att man kan fÄ bra grejer för ca 1500 - 2000kr, men frÄgan Àr vilken?

Det Ă€r dĂ€r ni kommer in i bilden mina vĂ€nner 🙂

Kan ni ge mig förslag pÄ nÄgra bra aktiva monitorer för ca 1500kr - 2000kr (paret alltsÄ inte styck)

Jag lyssnar pÄ alla förslag (seriösa förslag) som ni lÀmnar hÀr.

HA en bra dag och jag vĂ€ntar pĂ„ era svar 🙂

Mvh

Bee

Jag Àr ledsen, men seriösa förslag lÀr det tyvÀrr bli ont om. Du fÄr helt enkelt inte att par bra aktiva monitorer för de pengarna. Hur hÄrt det Àn kan kÀnns för plÄnboken.

Och det finns faktiskt massor med relevanta trÄdar i Àmnet.

Det Àr visserligen sant, men bra Àr ett relativt begrepp. Man kan hitta monitorer som de flesta nybörjare skulle vara nöjd med för 2000 kronor.

Jag köpte t.ex ett par Edirol-monitorer som kostade under 1000 kronor för ett par nÀr jag köpte mina första studioprylar, jag var nöjd med dom dÄ men jag skulle nog inte sÀga att dom Àr bra om jag jÀmför med dyrare monitorer. Just den modellen jag hade dÄ gÄr inte att köpa lÀngre, men hÀr Àr nÄgra nyare modeller.

Man kan förstÄs lÀra sig mixa med i princip vilka högtalare som helst - men man gör det betydligt lÀttare för sig med bÀttre monitorer (OCH akustikbehandling...). Om man nöjer sig med sÄ pass billiga monitorer, sÄ fungerar det faktiskt lika bra med de högtalare man har till sin stereoanlÀggning eller som sagt, ett par bra, öppna lurar.

En gĂ„ng i tiden var jag nöjd med mina Alesis Monitor One - men nĂ€r jag bytte upp mig till en betydligt högre nivĂ„, sĂ„ blev jag irriterad pĂ„ mig sjĂ€lv för att jag inte hade bytt ut lyssningen tidigare, eftersom det kĂ€ndes som om jag egentligen hade velat göra om alla mixar jag hade gjort tidigare, nĂ€r jag plötsligt hörde alla detaljer som var fel... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hejsan!

Jag vet att det finns liknande trÄdar pÄ sidan men de flesta Àr gamla (frÄn 2006-2007). Jag har precis börjat med att fixat eget hemmastudio just nu och jag har köpt hem ljudkort, midi-klaviatur samt studio mic osv.Nu Àr jag i behov av aktiva monitorer. Jag vet inte exakt vad jag Àr ute efter, jag spelar in musik och gör lite beats ibland. Det enda jag vet Àr att jag vill inte lÀgga ner mer Àn 2000kr pÄ de. Jag kÀnner att jag Àr inte i behov av dyra monitorer som sticker ivÀg i pris. jag tror att man kan fÄ bra grejer för ca 1500 - 2000kr, men frÄgan Àr vilken?

Det Ă€r dĂ€r ni kommer in i bilden mina vĂ€nner â˜ș

Kan ni ge mig förslag pÄ nÄgra bra aktiva monitorer för ca 1500kr - 2000kr (paret alltsÄ inte styck)

Jag lyssnar pÄ alla förslag (seriösa förslag) som ni lÀmnar hÀr.

HA en bra dag och jag vĂ€ntar pĂ„ era svar â˜ș

Mvh

Bee

Som sagt var finns inga bra i den prisklassen. Som nÀstan alltid fÄr man det man betalar. Det kan svida i plÄnboken men i lÀngden Àr det bÀttre att satsa pÄ dyrare monitorer. Men kolla beggmarknaden. Kan ju göra fynd dÀr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hejsan!

Jag vet att det finns liknande trÄdar pÄ sidan men de flesta Àr gamla (frÄn 2006-2007). Jag har precis börjat med att fixat eget hemmastudio just nu och jag har köpt hem ljudkort, midi-klaviatur samt studio mic osv.Nu Àr jag i behov av aktiva monitorer. Jag vet inte exakt vad jag Àr ute efter, jag spelar in musik och gör lite beats ibland. Det enda jag vet Àr att jag vill inte lÀgga ner mer Àn 2000kr pÄ de. Jag kÀnner att jag Àr inte i behov av dyra monitorer som sticker ivÀg i pris. jag tror att man kan fÄ bra grejer för ca 1500 - 2000kr, men frÄgan Àr vilken?

Det Ă€r dĂ€r ni kommer in i bilden mina vĂ€nner 🙂

Kan ni ge mig förslag pÄ nÄgra bra aktiva monitorer för ca 1500kr - 2000kr (paret alltsÄ inte styck)

Jag lyssnar pÄ alla förslag (seriösa förslag) som ni lÀmnar hÀr.

HA en bra dag och jag vĂ€ntar pĂ„ era svar 🙂

Mvh

Bee

Jag Àr ledsen, men seriösa förslag lÀr det tyvÀrr bli ont om. Du fÄr helt enkelt inte att par bra aktiva monitorer för de pengarna. Hur hÄrt det Àn kan kÀnns för plÄnboken.

Och det finns faktiskt massor med relevanta trÄdar i Àmnet.

Det Àr visserligen sant, men bra Àr ett relativt begrepp. Man kan hitta monitorer som de flesta nybörjare skulle vara nöjd med för 2000 kronor.

Jag köpte t.ex ett par Edirol-monitorer som kostade under 1000 kronor för ett par nÀr jag köpte mina första studioprylar, jag var nöjd med dom dÄ men jag skulle nog inte sÀga att dom Àr bra om jag jÀmför med dyrare monitorer. Just den modellen jag hade dÄ gÄr inte att köpa lÀngre, men hÀr Àr nÄgra nyare modeller.

Man kan förstÄs lÀra sig mixa med i princip vilka högtalare som helst - men man gör det betydligt lÀttare för sig med bÀttre monitorer (OCH akustikbehandling...). Om man nöjer sig med sÄ pass billiga monitorer, sÄ fungerar det faktiskt lika bra med de högtalare man har till sin stereoanlÀggning eller som sagt, ett par bra, öppna lurar.

En gĂ„ng i tiden var jag nöjd med mina Alesis Monitor One - men nĂ€r jag bytte upp mig till en betydligt högre nivĂ„, sĂ„ blev jag irriterad pĂ„ mig sjĂ€lv för att jag inte hade bytt ut lyssningen tidigare, eftersom det kĂ€ndes som om jag egentligen hade velat göra om alla mixar jag hade gjort tidigare, nĂ€r jag plötsligt hörde alla detaljer som var fel... â˜ș

UngefĂ€r dĂ„ som jag som sitter fast med mina usla N ear. â˜ș Vet att den dagen jag har rĂ„d att köpa mycket bĂ€ttre kommer man kunna göra bĂ€ttre mixar. Vet att jag kommit sĂ„ lĂ„ngt det gĂ„r med mina.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

men bra Àr ett relativt begrepp.

Javisst Àr det sÄ.

Det finns de som Ă€r nöjda med en "bergsprĂ€ngare" för 199:- men bra lĂ„ter det knappast om man Ă€r nĂ„gorlunda objektiv... â˜ș

Som det ocksÄ antyds i trÄden av t ex Claes sÄ upptÀcker de flesta ganska snart att det inte lÄter sÄ bra med de billigare prylarna - och dÄ kanske det Àr ekonomiskt vettigt att köpa nÄgot litet bÀttre pÄ en gÄng och spara in nÄgon tusenlapp som man annars skulle kastat bort pÄ de allra billigaste varianterna...

I det hÀr fallet torde det vara bra rÄd som nÄgra andra har gett:

Hörlurar eller de kanske redan befintliga vanliga stereohögtalarna Àr bÀttre alternativ.

edit: ...och trÄdskaparen skriver ocksÄ tydligt att han vill ha just bra monitorer. Och dÄ kan det vara seriöst att försöka förklara att etiketten "bra" finns först litet lÀngre upp i prishirearkin - sÄ inte förvÀntningarna blir för stora...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

kolla begagnat pÄ www.vendolin.se. Sist sÄg jag ett par Yamaha MSP5 för just 2000. Jag har ett par sÄna sjÀlv och Àven om de inte gÄr upp mot mina 25000 kronors monitorer sÄ Àr de anvÀndbara.

Gunnar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för alla svar!

Jag förstÄr ocksÄ att jag inte fÄr de bÀsta för ca 2000kr klassen, men frÄga Àr dÄ...kan man köpa ett par sÄdana som finns pÄ t.ex jam eller musikbörsen som ligger runt det priset men ÀndÄ vara nöjd? jag förstÄr att för vissa av er skulle det vara en dum tanke och köpa det men en nybörjare som mig, kommer jag mÀrka en sÄn stor skilland mellen en för 2000 och 5000kr?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för alla svar!

Jag förstÄr ocksÄ att jag inte fÄr de bÀsta för ca 2000kr klassen, men frÄga Àr dÄ...kan man köpa ett par sÄdana som finns pÄ t.ex jam eller musikbörsen som ligger runt det priset men ÀndÄ vara nöjd? jag förstÄr att för vissa av er skulle det vara en dum tanke och köpa det men en nybörjare som mig, kommer jag mÀrka en sÄn stor skilland mellen en för 2000 och 5000kr?

Det Àr vÀl ganska enkelt att ta reda pÄ?

Provlyssna. Det Àr ett rÄd som du bör följa i vilket fall som helst och som dessutom ges, för eller senare, i otaliga trÄdar av det hÀr slaget pÄ forumet...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för alla svar!

Jag förstÄr ocksÄ att jag inte fÄr de bÀsta för ca 2000kr klassen, men frÄga Àr dÄ...kan man köpa ett par sÄdana som finns pÄ t.ex jam eller musikbörsen som ligger runt det priset men ÀndÄ vara nöjd? jag förstÄr att för vissa av er skulle det vara en dum tanke och köpa det men en nybörjare som mig, kommer jag mÀrka en sÄn stor skilland mellen en för 2000 och 5000kr?

Nu kanske jag lĂ„ter dryg men hör du ingen skillnad Ă€r du nĂ€stan döv â˜ș

Det Àr enorm skillnad pÄ instegsmodellerna och mellanprislÀget.

Lyssna sjĂ€lv och jĂ€mför vettja â˜ș

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag förstÄr att det Àr stor skillnad mellan de billigare varianten och mellanpriserna... men hur mycket kommer jag att utnyttja det undrar jag dÄ...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag förstÄr att det Àr stor skillnad mellan de billigare varianten och mellanpriserna... men hur mycket kommer jag att utnyttja det undrar jag dÄ...

Hur mycket du kommer att utnyttja det?? Ja det beror pÄ dig sjÀlv. StÀll dig sjÀlv frÄgan vad Àr ditt mÄl med din musik. Vill du bli sÄ bra som möjligt sÄ Àr inte billigare nÄgot att satsa pÄ. Som sagt var gÄ till nÀrmaste musikaffÀr och jÀmför. Om du inte har rÄd med dyrarare sÄ spara tills du har rÄd.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Mitt tips i den hĂ€r debatten Ă€r om din budget ligger pĂ„ max 2000:- och du absolut vill ha ett par monitorer sĂ„ tycker jag du ska kolla in ESI nEar 05 alternativt ett par hundra till för ESI nEar 05 Experience. Visst, de saknar botten och detaljrikedom jĂ€mfört med dyrare men samtidigt sĂ„ tycker jag de lĂ„ter helt ok med tanke pĂ„ priset. Är det sedan sĂ„ att du upptĂ€cker att musikskapandet Ă€r det bĂ€sta som hĂ€nt dig sĂ„ Ă€r inte 2000:- sĂ„ vĂ€rst mycket pengar och om du vill uppgradera dina monitorer sĂ„ kan du anvĂ€nda dessa som referenslyssning. Om du dĂ€remot upptĂ€cker att musikskapandet suger sĂ„ har du ett par helt okej datorhögtalare.

Det Àr mitt tips! Men Ä andra sidan, vad vet jag...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Mitt tips i den hĂ€r debatten Ă€r om din budget ligger pĂ„ max 2000:- och du absolut vill ha ett par monitorer sĂ„ tycker jag du ska kolla in ESI nEar 05 alternativt ett par hundra till för ESI nEar 05 Experience. Visst, de saknar botten och detaljrikedom jĂ€mfört med dyrare men samtidigt sĂ„ tycker jag de lĂ„ter helt ok med tanke pĂ„ priset. Är det sedan sĂ„ att du upptĂ€cker att musikskapandet Ă€r det bĂ€sta som hĂ€nt dig sĂ„ Ă€r inte 2000:- sĂ„ vĂ€rst mycket pengar och om du vill uppgradera dina monitorer sĂ„ kan du anvĂ€nda dessa som referenslyssning. Om du dĂ€remot upptĂ€cker att musikskapandet suger sĂ„ har du ett par helt okej datorhögtalare.

Det Àr mitt tips! Men Ä andra sidan, vad vet jag...

Nu Àr det sÄ att med near05 sÄ kan du lika gÀrna anvÀnda högtalare. Near Àr högtalare utklÀdda till monitorer. Jag vet, för jag sitter med mina och om jag vetat vad jag vet nu hade jag aldrig köpt dem utan satsat pÄ dyrare direkt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu Àr det sÄ att med near05 sÄ kan du lika gÀrna anvÀnda högtalare. Near Àr högtalare utklÀdda till monitorer. Jag vet, för jag sitter med mina och om jag vetat vad jag vet nu hade jag aldrig köpt dem utan satsat pÄ dyrare direkt.

Men.... Om man inte har mer pengar Ă€n 2000:- och absolut vill ha ett par monitorer dĂ„? 🙂 SĂ„ jĂ€kla dĂ„liga Ă€r dom faktiskt inte. Har jobbat en del med Experience och jag tycker absolut att dom funkar. Men visst, har man en schysst stereo dĂ€r hemma sĂ„ kan man iofs lika gĂ€rna köra med den.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nu Àr det sÄ att med near05 sÄ kan du lika gÀrna anvÀnda högtalare. Near Àr högtalare utklÀdda till monitorer. Jag vet, för jag sitter med mina och om jag vetat vad jag vet nu hade jag aldrig köpt dem utan satsat pÄ dyrare direkt.

Men.... Om man inte har mer pengar Ă€n 2000:- och absolut vill ha ett par monitorer dĂ„? 🙂 SĂ„ jĂ€kla dĂ„liga Ă€r dom faktiskt inte. Har jobbat en del med Experience och jag tycker absolut att dom funkar. Men visst, har man en schysst stereo dĂ€r hemma sĂ„ kan man iofs lika gĂ€rna köra med den.

Tja...fattas det stĂ„lar sĂ„ fĂ„r man vĂ€l skaffa nĂ„t extrajobb eller sĂ„. Eller varför inte gatumusiker? 😎 VĂ€dret Ă€r ju rĂ€tt för det. SĂ„ lĂ€nge man Ă€r bĂ€ttre Ă€n pundaren med sitt munspel och lilla transistorradio som brukar stĂ„ vid ÅhlĂ©ns i Stockholm och inte kan spela en ton rĂ€tt med sitt bensprattel sĂ„.. 😆😉😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

För 4000:- sÄ kan jag koll in Tapco. Har visserligen bara provlyssnat dem som snabbast men nÄgon annan hÀr kanske har erfaranhet. Annars kan du sÀkert hitta ett par riktigt fina om du kikar pÄ begagnatmarknaden.

Edit: Glömde ju helt bort Phonic P8A som jag lÀst en hel del positivt om. Undrar om det inte finns en trÄd hÀr pÄ forumet om dessa. NÄgon som kanske vet. :rolleyes:

Redigerat av Becker
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag var i samma situation och testade en massa monitorer för ca 2000kr, och det jag kom fram till var att ESI nEar 05 Experience var det bÀsta valet. Dom Àr sjÀlvklart inte lika bra som dom dyrare monitorerna men jag tycker att det Àr ett bra par o börja med.

//Reine

🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur Àr Behringer B2030 dÄ? Dessa ligger i de lÀgre priserna (typ 3k för 5", nÀstan 4k för 8"). Jag lyssnade lite kort pÄ dem efter en inspelning jag var med pÄ och de lÀt rÀtt bra men det var som sagt vÀldigt kort. NÄgon som har dessa?

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag var ute efter ett par monitorer och Äkte runt och lyssnade... jag fick tipset att jag skulle vÀlja monitorer efter vad jag ansÄg lÄter bra....

SÄ jag tog med mig ett antal skivor med musik som jag tycker lÄter bra samt en skiva med lÄtar som jag gjort och jobbat mycket med...

nu Àr detta detta ett par Är sedan men det jag kommer i hÄg mest Àr att det dyraste inte alltid lÄter bÀst....

Var bla pÄ musikbörsen i örebro och lyssnade... dÀr var vi flera som konstaterade att ett par Samson (ca 2000kr/st) med bred diskant (hög) lÀt bÀttre Àn ett par Genelec (6000kr/st).

Det var just i diskanten som det lÀt luftigare (friar)...

Bör sÀgas att dem mesta av musiken jag hade med mig var gitarr baserad (hÄrdrock/metal) men jag hadde ocksÄ med mig lite folkmusik men bÀr var det svÄrare att avgöra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Behringer och ESI Àr det billigaste som gÄr att köpa och om man saknar referens sÄ Àr det sÀkert ok...

Saknar referens? Nu Àr du ute och cyklar igen...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Var bla pÄ musikbörsen i örebro och lyssnade... dÀr var vi flera som konstaterade att ett par Samson (ca 2000kr/st) med bred diskant (hög) lÀt bÀttre Àn ett par Genelec (6000kr/st).

Det var just i diskanten som det lÀt luftigare (friar)...

Bör sÀgas att dem mesta av musiken jag hade med mig var gitarr baserad (hÄrdrock/metal) men jag hadde ocksÄ med mig lite folkmusik men bÀr var det svÄrare att avgöra.

Ehh ett par Samson lĂ€t bĂ€ttre?? 🙁 Ja dĂ„ tror jag att du inte vad du ska lyssna efter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...