Jump to content
Annons

fungerar det här?


seniilbarn

Recommended Posts

Annons
Det fungerar nog utmärkt! Du kommer inte få samma akustik som proffsstudios har, men det kommer absolut bli bättre.

Garderob brukar fungera för mig 😳

tacl så mycket för svaret. jag ville bara få det bekräftat att det blir bättre så än bara ut i tomma luften!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall bara korrigera lite: Du skall ställa dem i hörnet, hänga filten över och ställa dig själv där. Inte mikrofonen! Du skall stå med ryggen mot hörnan och ha dämpningen bakom dig och sjunga ut mot rummet. Då kommer mikrofonen att fånga upp din röst och det ljud som kommer bakom dig. Vilket i detta fallet är dämpning och inte ger något ljud till mikrofonen. Gör du så att du ställer mikrofonen i hörnan så kommer du att uppleva att din röst känns svag eftersom ljudet absorberas i hörnan och dessutom kommer mikrofonen ta upp alla ljuden bakom dig. I detta fall alla reflektioner från rummet bakom dig. Och det är ju inte så snyggt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall bara korrigera lite: Du skall ställa dem i hörnet, hänga filten över och ställa dig själv där. Inte mikrofonen! Du skall stå med ryggen mot hörnan och ha dämpningen bakom dig och sjunga ut mot rummet. Då kommer mikrofonen att fånga upp din röst och det ljud som kommer bakom dig. Vilket i detta fallet är dämpning och inte ger något ljud till mikrofonen. Gör du så att du ställer mikrofonen i hörnan så kommer du att uppleva att din röst känns svag eftersom ljudet absorberas i hörnan och dessutom kommer mikrofonen ta upp alla ljuden bakom dig. I detta fall alla reflektioner från rummet bakom dig. Och det är ju inte så snyggt...

Det var så jag menade iallafall.. Kanske inte var tillräckligt tydlig med det, men det lät som om han hade tänkt så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan! jag har en sådan här Bäddsoffa

och den ställer jag upp på högkant, skulle det fungera bra o spela in om jag hänger en filt i hörnet o ställer mikrofonen där i?

Det var väl det jag syftade på och trodde var missuppfattat och därför ville korrigera. Det tillhör liksom ett av de vanligaste misstagen... 🙁

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan! jag har en sådan här Bäddsoffa

och den ställer jag upp på högkant, skulle det fungera bra o spela in om jag hänger en filt i hörnet o ställer mikrofonen där i?

det bör tilläggas till allas kommentarer att,

En av grundprinciperna för bra inspelningar innefattar tidiga reflexer. Vilket du inte kommer att ha några av om du spelar in på ovan beskrivet sätt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall bara korrigera lite: Du skall ställa dem i hörnet, hänga filten över och ställa dig själv där. Inte mikrofonen! Du skall stå med ryggen mot hörnan och ha dämpningen bakom dig och sjunga ut mot rummet. Då kommer mikrofonen att fånga upp din röst och det ljud som kommer bakom dig. Vilket i detta fallet är dämpning och inte ger något ljud till mikrofonen. Gör du så att du ställer mikrofonen i hörnan så kommer du att uppleva att din röst känns svag eftersom ljudet absorberas i hörnan och dessutom kommer mikrofonen ta upp alla ljuden bakom dig. I detta fall alla reflektioner från rummet bakom dig. Och det är ju inte så snyggt...

tack för att du rättade mig ja tänkte ställa mikrofonen där i. men när ja tänker efter lite så är de ju inte så rimligt tack för ännu ett svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan! jag har en sådan här Bäddsoffa

och den ställer jag upp på högkant, skulle det fungera bra o spela in om jag hänger en filt i hörnet o ställer mikrofonen där i?

det bör tilläggas till allas kommentarer att,

En av grundprinciperna för bra inspelningar innefattar tidiga reflexer. Vilket du inte kommer att ha några av om du spelar in på ovan beskrivet sätt..

nja

beror ju på vad man spelar in

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan! jag har en sådan här Bäddsoffa

och den ställer jag upp på högkant, skulle det fungera bra o spela in om jag hänger en filt i hörnet o ställer mikrofonen där i?

det bör tilläggas till allas kommentarer att,

En av grundprinciperna för bra inspelningar innefattar tidiga reflexer. Vilket du inte kommer att ha några av om du spelar in på ovan beskrivet sätt..

nja

beror ju på vad man spelar in

Jasså? det tycker jag inte. utveckla gärna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan! jag har en sådan här Bäddsoffa

och den ställer jag upp på högkant, skulle det fungera bra o spela in om jag hänger en filt i hörnet o ställer mikrofonen där i?

det bör tilläggas till allas kommentarer att,

En av grundprinciperna för bra inspelningar innefattar tidiga reflexer. Vilket du inte kommer att ha några av om du spelar in på ovan beskrivet sätt..

nja

beror ju på vad man spelar in

Jasså? det tycker jag inte. utveckla gärna?

väldigt få dub o reggaeinspelningar är gjorda i rum med tidiga reflektioner.. där är oftast ljudidealet extremtorrt. för att i mix slabba ner med fjädereko och delay..

i många situationer vill man kanske inte heller ha direkt tidiga reflektioner heller, där en artificiell efterklang är att föredra.. enkelt.. handlar om situationen samma sak som att välja mikrofoner, försteg, kompressor eller effekter..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan! jag har en sådan här Bäddsoffa

och den ställer jag upp på högkant, skulle det fungera bra o spela in om jag hänger en filt i hörnet o ställer mikrofonen där i?

det bör tilläggas till allas kommentarer att,

En av grundprinciperna för bra inspelningar innefattar tidiga reflexer. Vilket du inte kommer att ha några av om du spelar in på ovan beskrivet sätt..

nja

beror ju på vad man spelar in

Jasså? det tycker jag inte. utveckla gärna?

väldigt få dub o reggaeinspelningar är gjorda i rum med tidiga reflektioner.. där är oftast ljudidealet extremtorrt. för att i mix slabba ner med fjädereko och delay..

i många situationer vill man kanske inte heller ha direkt tidiga reflektioner heller, där en artificiell efterklang är att föredra.. enkelt.. handlar om situationen samma sak som att välja mikrofoner, försteg, kompressor eller effekter..

Visst jag intämmer, många dub och reaggeinspelningar är gjorda extremt torra och så även den mesta delen av inspelningar gjorda i pop och rockgenren..

du verkar prata om tidiga reflexer som om det är typ samma sak som efterklang eller för den delen sena reflexer. Dom tre olika bör ses som 3 olika sorters reflexer: Tidiga reflexer, sena reflexer, och efterklang. Dom tidiga reflexerna når vanligen lyssnaren eller mikrofonen så kort tid efter direktljudet att de uppfattas som en del av ljudkällans direktljud, inte som reflexer från rummets begränsningsytor..

Alltså det finns inget som hindrar att man lägger på artificiell efterklang på inspelningar gjorda med tidiga reflexer (jag skulle nästan säga att det är att föredra), eller göra en dub mix eller en reaggedänga där tidiga reflexer finns med vid inspelning. Jag ser inte probemet, det skulle låta bättre...

Jag skulle tom vilja hävda att tidiga reflexer är precis det som saknas i i princip alla proffsinspelningar idag, oavsett genre och om det är rap, sång eller instrument som spelas in..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså? det tycker jag inte. utveckla gärna?

hur mycket tidiga reflektioner vill du ha på rap?

hur mycket vill du ha på en speakertext?

hur vill du att jag ska svara? i matematiska termer? isf blir det ganska långt och bökigt, och jag klarar nog inte av det.

Men för att ge ett mindre precist svar så:

fråga 1: Precis lagom mycket.

fråga 2: Precis lagom mycket

Tidiga reflexer skulle bara hjälpa till att öka tydligheten i dessa fall..

Link to comment
Dela på andra sajter

det bör tilläggas till allas kommentarer att,

En av grundprinciperna för bra inspelningar innefattar tidiga reflexer. Vilket du inte kommer att ha några av om du spelar in på ovan beskrivet sätt..

Vad menar du?

jag ville bara vara vänlig att poängtera, då ingen annan hade gjort det, att om seniilbarn spelar in på angivet sätt så kommer dom tidiga reflexerna lysa med sin frånvaro. Vilket skulle leda till en sämre inspelning. Hans fråga var om det skulle funka bra att spela in på angivet sätt och det mer raka svaret från min sida är då. Nej!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, så mina garderobsinspelningar blir inget bra pga av avsaknad av tidiga reflektioner, jag som trodde det var min röst och sångstil 🙂

Det är kanske en kombination... 🙂

Nåja - i garderoben blir det alldeles för instängt för att bli ett behagligt ljud. Dämpa hellre ett hörn i rummet, som Lee föreslog. Får du för mycket i retur från rummet, så kan du komplettera med ett sE Reflexion Filter bakom micen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, så mina garderobsinspelningar blir inget bra pga av avsaknad av tidiga reflektioner, jag som trodde det var min röst och sångstil 🙂

Det är kanske en kombination... 🙂

Nåja - i garderoben blir det alldeles för instängt för att bli ett behagligt ljud. Dämpa hellre ett hörn i rummet, som Lee föreslog. Får du för mycket i retur från rummet, så kan du komplettera med ett sE Reflexion Filter bakom micen.

hejsan claes du verkar ha kolla på de här med studio o sånt. så jag undrar ifall min ljudkvalité kommer bli bättre genom att jag ställer mig i vinkeln av soffan och sjunger utåt mot rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, så mina garderobsinspelningar blir inget bra pga av avsaknad av tidiga reflektioner, jag som trodde det var min röst och sångstil 😉

Det är kanske en kombination... 😉

Nåja - i garderoben blir det alldeles för instängt för att bli ett behagligt ljud. Dämpa hellre ett hörn i rummet, som Lee föreslog. Får du för mycket i retur från rummet, så kan du komplettera med ett sE Reflexion Filter bakom micen.

hejsan claes du verkar ha kolla på de här med studio o sånt. så jag undrar ifall min ljudkvalité kommer bli bättre genom att jag ställer mig i vinkeln av soffan och sjunger utåt mot rummet.

Jäpp - det kommer definitivt att bli ett trevligare och mer levande ljud på sången, än vad du har om du står i garderoben. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Intressant, så mina garderobsinspelningar blir inget bra pga av avsaknad av tidiga reflektioner, jag som trodde det var min röst och sångstil 🙁

Det är kanske en kombination... 😆

Nåja - i garderoben blir det alldeles för instängt för att bli ett behagligt ljud. Dämpa hellre ett hörn i rummet, som Lee föreslog. Får du för mycket i retur från rummet, så kan du komplettera med ett sE Reflexion Filter bakom micen.

hejsan claes du verkar ha kolla på de här med studio o sånt. så jag undrar ifall min ljudkvalité kommer bli bättre genom att jag ställer mig i vinkeln av soffan och sjunger utåt mot rummet.

Jäpp - det kommer definitivt att bli ett trevligare och mer levande ljud på sången, än vad du har om du står i garderoben. 😆

men ungefär vilken vinkel ska jag har på soffan utåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...