Jump to content
Annons

Höja strängar på elgitarr


Weeboz

Recommended Posts

Tjaa

Jag skulle behöva höja mina strängar en aning då de rasslar mkt vid dom första banden.

Är det något man kan göra själv utan att påverka intoneringen?? 😄

Tar nämligen en s****tid att få tillbaka den efter service här i stan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjaa

Jag skulle behöva höja mina strängar en aning då de rasslar mkt vid dom första banden.

Är det något man kan göra själv utan att påverka intoneringen?? 😄

Tar nämligen en s****tid att få tillbaka den efter service här i stan..

Kanske... kan i alla fall ge ett länktips där du kan läsa lite om att ställa in gitarren:

www.gnu.se

Finns lite justeringstips där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix. oftast så måste man intonera. Men det är en baggis som de flesta kan lära sig. Lite svårare blir det om du har svaj typ Floyd Rose eller liknande. Då kan man skaffa litespecialutrustning om man vill göra det enkelt för sig. Men att Höja strängarna är ju inte bara att skruva upp stallet utan man kan också lätta lite på trussroden.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med kolin - släpp lite på dragstången, gissningsvis 1/4 - 1/2 varv. Rasslar det i nederänden brukar dragstången behöva släppas på & följdaktligen om rasslet sitter i toppbanden ska den dras åt, då behöver man i regel även justera stränghöjd etc..

I vilket fall behövs inga dramatiska justeringar.

Jag tycker att man ska lära sig att justera sin egen gitarr, så man kan få den efter egen smak/spelstil.

Har du möjligen satt på tunnare strängar än tidigare ?

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att trycka ned g-strängen 1:a & 13:e bandet samtidigt, normalt ska du ha en glipa mellan strängen & 7:e bandet motsvarande ett tunt plektrum ( = mindre än 1mm. ). Om inte, vilket jag gissar, ska du släppa på dragstången & kan sedan eventuellt sänka strängarna på stallet. Jag brukar släppa ett halvt varv eller mer, för att sedan dra åt tills jag har önskad halsböj/relief.

Dra åt lite åt gången, kanske 1/8-dels varv tills du närmar dig rätt böj - låt gärna halsen vila någon dag, den är något trög i reaktionen när det gäller finliret - för att sedan göra pytte-justeringar.

Enligt en Fender-handbok jag har ska man kunna ställa in stränghöjden vid 17:e bandet till 3 mm. på tunna strängar, med gradvis ökning till 4 - 5 mm. på bassträngarna & sedan göra halsjustering enligt ovan. Om det inte går att få den bra på detta vis är det något fel - kass dragstång, behov av bandslip etc. Att det rasslar akustiskt spelar ingen roll , så länge det inte hörs i förstärkare eller dödar tonerna vid normal bändning.

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...