Jump to content
Annons

Focusrite Saffire 26 eller Presonus Firestudio?


grottman

Recommended Posts

Jag står i praktiken med pengarna i näven, och på disken ligger ett Focursite Saffire 26 i/o och ett Presonus Firestudio.

Båda fina ljudkort.

Men, jag har ingen erfarenhet av något utav dem.

Någons som kan tala för eller emot dessa?

Kommer att köra på en Windows XP Pro med Sp2 (tänkte testa Sp3 senare)

Har 4 gig ram och kör på en Intel Core Duo där FireWire sitter på moderkortet.

Kör med Cubase SX 3

(Tänkte ifall dessa fakta kan hjälpa er att motivera era svar.)

Tacksam för all hjälp.

Redigerat av grottman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min erfarenhet av Firestudio är att man måste gaina på som sjutton för att få en vettig signal in. Vet inte om det var ett måndagsexemplar som jag jobbade med men det kändes enormt störigt iaf. När det gäller Saffire har jag bara erfarenhet av LE kortet och tycker preamparna i den känns trevligare än Firestudio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som använders sig av något av dessa kort? 😛

Jo jag har ett. Men det börjar kännas så töntigt att jag i tråd efter tråd bara prisar det här kortet. Men jag tycker verkligen att det är grymt bra.

Bra förförstärkare, bra drivrutiner, går att få låg latency, många möjligheter med kontrollpanelen och "routningar". Helt enkelt ett prisvärt och bra ljudkort med mycket möjligheter till expandering om man behöver det. Helt nöjd med det och kommer inte att behöva byta upp mig på väldigt länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som använders sig av något av dessa kort? 😉

Jag har ett Saffire 26 i/o som jag dessvärre lagt på hyllan till fördel för ett Motu 8Pre. Ska nämnas att jag dock aldrig provat Presonus kortet. Saffire kortet bjuder på mycket funktioner till bra pris, i min mening ett väldigt kompetent kort. Det som fick mig att tröttna något på det var en viss instabilitet i mjukvaran. Upplevde det ibland svårt att routa signalen ditt jag ville ha den, trots att inställningarna stod rätt hände inget. Om man däremot klickade ytterligare en gång kanske det helt plötsligt funkade. Sitter man hemma på kammaren och spelar in har man nog tid med dessa bagateller, men vid liveinspelning kan det bli riktigt irriterande. Kan också vara så att jag fått ett måndagsex eller att de senaste drivrutinerna är bättre.

Slutligen vill jag ändå trycka på att det är ett intressant kort i prisklassen, om man letar efter mycket in- och utgångar med extra lullull.

.Lui

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lillebror till saffire pro 26 (pro 10) och det låter väldigt bra. preamparna är bra och hörlursförstärkarna duger helt klart om du inte absolut vill blåsa öronen av dig...Men som sagt tidigare så är drivrutinerna lite ostabila ibland. Det är helt klart ett bra kort för pengarna men glöm inte bort att uppdatera alla drivrutiner osv innan du börjar använda kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som använders sig av något av dessa kort? 😉

Jo jag har ett. Men det börjar kännas så töntigt att jag i tråd efter tråd bara prisar det här kortet. Men jag tycker verkligen att det är grymt bra.

Bra förförstärkare, bra drivrutiner, går att få låg latency, många möjligheter med kontrollpanelen och "routningar". Helt enkelt ett prisvärt och bra ljudkort med mycket möjligheter till expandering om man behöver det. Helt nöjd med det och kommer inte att behöva byta upp mig på väldigt länge.

Ursäkta men det framgår inte vilket av korten du vill prisa! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...