Jump to content
Annons

Ändra taktart, men inte i början på en takt?


rally

Recommended Posts

Jo. Jag funderar som sagt på hur man gör för att sätta in en ny takt art, som inte ska komma in i början på en ny takt?? Eller bättre uttryckt:

Jag sitter med en film, och jobbar mot tid och inte takter, så efter den tid som motsvaras av slag 9,94 i takt 11, vill jag sätta in en ny "etta" med nytt tempo och ny taktart. Tempot är ju inga problem, men taktartsbytet får jag inte på rätt ställe, eftersom sonar vill lägga bytet i början på takt 11 eller 12.

Är det någon som har en bra idé på hur man kan komma runt det här???

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hm, inte helt säker på att jag förstått rätt men...

...borde du inte helt enkelt kapa takten innan istället? Om du söker upp precis punkten där nya 1an ska komma, låt säga på en millisekund före 4an i takten innan, så ändrar du tanktart takten innan till typ 11/16 eller likn??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, inte helt säker på att jag förstått rätt men...

...borde du inte helt enkelt kapa takten innan istället? Om du söker upp precis punkten där nya 1an ska komma, låt säga på en millisekund före 4an i takten innan, så ändrar du tanktart takten innan till typ 11/16 eller likn??

Jo iofs, men den lille kvalitetskontrollanten längst in vill ju att man ska kunna klicka in en ny taktart på vilken sampling som helst, utan att byta taktart innan. Det känns som att det finns en risk att clipen innan bytar plats då??

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite lurigt det där... Tror det är läge för en workaround. Jag skulle provat så här:

1. Ändra TEMPO kan du ju göra precis var som helst (eller hur!? Med "avklickat" snap to grid). Om jag antar att du jobbar i 4/4; sätt markern nånstans i takt 11 strax innan den exakta tidskod du vill kasta in en "ny etta". Välj "insert tempo" och öka/finlira med den tills "4-an" klingar ut EXAKT där du vill ha din nya "Etta" (takt 12). Det kan bli pilligt, men det går säkert att tajma tillräckligt bra; bpm-en har ju 100-delsupplösning.

2. Klicka in markern på 12:01:000 och välj "insert tempo" igen, välj ditt nya bpm. Med markern i samma position, välj "insert meter/key signature" och in med... typ 7/16 eller vad du nu vill ha. Voila, borde vara klart.

***

...men å andra sidan, när du ändå är inne och "finlirar", så har ju "meter/key signature" en upplösning i 32-delar. Om du lirar i 4/4 så motsvarar ju det 32/32. I 120 bpm så motsvarar en 32-del 0.0625s. drygt sex hundradelar... Det borde väl vara tillräcklig finlirupplösning för ljudläggning? Så ändra din 4/4 i takt 11 till (t.ex) 29/32... prova på... Du borde hamna rätt.

***

Nu tänkte jag medans jag skrev, hoppas det blev begripligt, fråga annars. Kanske finns det smidigare lösningar? Uppdatera gärna tråden när du fixat det hela.

Jag förstår liksom dilemmat, det borde gå att "freewheela" (vad heter det på musikaliska?) en stund var som helst i en låt för att sedan på givet "klockslag" banka igång ett beat igen. Kanske finns en sån funktion? Min workaround går liksom bakvägen.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

***

...men å andra sidan, när du ändå är inne och "finlirar", så har ju "meter/key signature" en upplösning i 32-delar. Om du lirar i 4/4 så motsvarar ju det 32/32. I 120 bpm så motsvarar en 32-del 0.0625s. drygt sex hundradelar... Det borde väl vara tillräcklig finlirupplösning för ljudläggning? Så ändra din 4/4 i takt 11 till (t.ex) 29/32... prova på... Du borde hamna rätt.

***

Tackar för tipsen. Jag tror du är på rätt spår här....har iofs inte testat men det borde ju funka. Nej, men jag kom på att jag tror att det enklaste var att fortsätta jobba i två projekt...

Grejjen var att jag ville kunna finjustera tempo mm i musiken, medan jag ljudla (hur man nu böjer ljudlägga??) med effektljud. Och tänkte då att man på något sätt skulle kunna importera hela "scoreprojektet" i "ljudläggningsprojektet." Men det slutade med att jag jobbade med två projekt parallellt. Jag importerade filmen i scorprojektet och hade ljudläggningsprojektet öppet i bakgrunden och bouncade ut musiken med jämna mellanrum. Det vart nog det smidigaste trots allt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...