Jump to content
Annons

PCI baserat ljudkort ?!


Biran

Recommended Posts

Börjar få mera mix/remix/mastringsjobb,

vilket får mej att börja tänka i banorna att min stationära görs om till endast mix/mastringsdator..

(flyttar över mitt fw-ljudkort till laptopen, för eget komponerande eller mobila jobb)

Då jag har i dagsläget 0 koll på PCI-ljudkort, skulle det vara uppskattat med lite input..

Jag söker kort med riktigt bra ljudkvalitet för uppspelning med breakoutbox,

om det skulle behövas göra om nånting eller läggas till innan mix..

2 kort jag tittat på idag:

http://www.rme-audio.de/en_products_multiface_2.php saknar tyvärr mick/line ingång på framsidan + bara halvrack

http://www.echoaudio.com/Products/PCI/Layla3G/index.php har det jag söker på brakoutbox, men ljudkvalle + stabilitet ?!

Finns säkert flera kort som jag inte sett ännu, hoppas därför att få lite input och tankar kring ämnet..

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det har väl dykt upp lite pci-express kort som jag tror kommer ha längre livstid. PCI är påväg ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har väl dykt upp lite pci-express kort som jag tror kommer ha längre livstid. PCI är påväg ut.

RME kortet finns som PCIe som jag givetvis köper om ni alla rekomenderar det kortet varmt..

Borde, tycker iaf jag, finnas flera tillverkare med PCIe att tillgå, har ju trots allt funnits ett tag på m-korten..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har väl dykt upp lite pci-express kort som jag tror kommer ha längre livstid. PCI är påväg ut.

RME kortet finns som PCIe som jag givetvis köper om ni alla rekomenderar det kortet varmt..

Borde, tycker iaf jag, finnas flera tillverkare med PCIe att tillgå, har ju trots allt funnits ett tag på m-korten..

RME-kortet ser ju riktigt fint ut, sen kompletterar du med preamps efter smak. Kanske ett rack 500-serie?

Link to comment
Dela på andra sajter

RME är både stabila och tillförlitliga - och de är snabba på att leverera nya drivrutiner när det behövs. De var t ex ute redan till hösten 2006 med Vista-drivers - ett bra tag innan många andra ens hade börjat fundera på det...

Mitt första RME-kort (Hammerfall9652) hade jag i över 10 år, utan att det någonsin krånglade - och det har i ca 2-3 år suttit i en god väns dator, så det fortsätter köra helt problemfritt. Enda anledningen till att jag bytte ut det mot mitt nuvarande HDSP9652, var att jag ville skrota undan den externa mixern som bara använder för monitormix - något som man gör enkelt och elegant i "Total Mix" i ljudkortet i stället. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att ha gjort någon research så kan jag rekommendera RME om de har någonting i sortimentet som passar herrn.

ja, det verkar ju vara RME som ni håller högt och ett sådant får det bli..

Synd bara att breakoutboxen på multiface inte har full rackbredd + en mick/lineingång på framsidan..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...