Jump to content
Annons

Går verkligen rör att simulera?


ChrioN

Recommended Posts

Annons

Allting går att simulera mer eller mindre bra. Personligen förstår jag inte riktigt jakten i att hitta saker som låter exakt som "originalet". Dessutom är det ganska luddigt eftersom många "original" är otroligt olika från exemplar till exemplar. Fråga er inte om det låter rör, fråga er istället om det låter bra? om det är användbart?

Exempelvis kanske Fender Bassman i Pod inte alls låter lika bra som en riktig Bassman på gitarr, men istället kanske den låter bättre på sång. Vem vet, våga prova 😲

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte låter som rör, så ger det ju i alla fall en färgning av ljudet, som kanske kan vara lika trevlig. Man har åtminstone en fördel jämfört med äkta vara när det gäller emulerade rör - och det är att mjukvaran inte åldras... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man jämför min rörkompressor/limiter med plugin som t.ex. Vintage Warmer så tycker jag skillnaden framför allt ligger i hur diskanten låter. När man kör den genom rörkompressorn så blir diskanten klar och krispigt, men ändå blir det inte otäckt för öronen, utan ljudet är väldigt "mjukt". När jag försöker göra samma sak med plugins känns resultatet ofta som en ren digital EQ/harmonizer-effekt och kan göra ljudet rätt skärande.

Jag har inte lyckats hitta någon plugin som simulerar rör tillräckligt bra ännu, dock är det helt sant att rör inte håller för evigt.

Så någon dag kommer det bli smärtsamt... Eller så orkar jag helt enkelt inte analog-gaya längre och skiter i vilket och går över 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är det ju i princip omöjligt att simulera rör (eller någon annan fysisk komponent över huvud taget) eftersom den fysiska världen inte lider av begränsninar som t ex upplösning eller slöa programmerare. Att bygga en någorlunda godtagbar simulation är möjligt, att göra det exakt (dvs med alla slumpfaktorer etc etc) kan jag tänka mig är i nivå med att försöka återskapa ett foto pixel för pixel utan att egentligen ha något referensmaterial att titta på.

Själv har jag aldrig kommit i närheten av rör i mitt musikskapande, så något vidare behov av det har jag inte, och för det mesta är jag av "låter bra = bra"-skolan. Enda jag egentligen lider av är bristen på bra Rhodeskloner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför tenderar vi alltid att fastna i "tekniska" frågor? Vem kan egentligen svara på om det går att simulera ett rör, och framför allt, varför är det viktigt?

Jag har en känsla av att det handlar om en längtan efter en plugin/effekt som helt enkelt löser problemet att det inte låter bra, och en sådan finns inte!

Mitt råd är; använd det som du tycker låter bra, låt bli det som låter skit! Lär dig sakta men säkert hur du mixar - efter hand så låter det bättre.

Vad gäller rörsimulation, så kan jag som gitarrist säga att en POD låter fantastiskt inspelad. Visst har den inte samma "bett" som en riktigt förstärkare när man står i samma rum, men det slutliga resultatet, är som sagt fantastiskt. Jag har ägnat sååå många år att micka upp gitarrister som har sin marshall-stack som låter kanon i en replokal solo, men som är omöjlig att micka upp och få att låta bra i ett större sammanhang.

Vad jag vill säga är - lyssna på "the big picture" - låter det bra är det bra!

My 2cents

Link to comment
Dela på andra sajter

Allting går att simulera mer eller mindre bra. Personligen förstår jag inte riktigt jakten i att hitta saker som låter exakt som "originalet". Dessutom är det ganska luddigt eftersom många "original" är otroligt olika från exemplar till exemplar. Fråga er inte om det låter rör, fråga er istället om det låter bra? om det är användbart?

Exempelvis kanske Fender Bassman i Pod inte alls låter lika bra som en riktig Bassman på gitarr, men istället kanske den låter bättre på sång. Vem vet, våga prova 🙂

/Majken

Håller helt och hållet med. Det är ju så musiken utvecklas och man skapar sitt eget sound! Allt måste inte skolas och trimmas ned perfekt så att din musik låter som alla andras. Våga leka! (Ok, lite OT, men kände att det ändå hade en plats.)

Håller dessutom med royen. Det går inte att göra en exakt simulering. Det är alldeles för avancerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...