Jump to content
Annons

Ny leksak till studion = galet glad "bitter gitarrmeck"


IDF

Recommended Posts

Jag har precis uppgraderat studion, och tänkte dela med mig av min lycka. 🙂

idag satt jag i lugnet efter en föreläsning och spelade lite jazzy trummor med min nya 16" baskagge och mina nya 8" och 10" pukor (8an är inte med på bilden!) då jag plötsligt fick ett samtal om att det var dags att uppgradera sig.

i823_PICT1236.JPG

jag har nämligen under ett tag pratat med en kompis om att byta med honom, och idag blev det av.

i824_PICT1237.JPG

här sitter jag och har städat hela studion på saker, dammsugit golvet och satt upp alu.ställningen som skönheten ska upp på!

för i hallen stod skönheten och väntade på mig

i825_PICT1238.JPG

och efter en massa städande och meckande fram och tillbaks, samt ett bordsbygge(syns bakom ställningen) för skärm och högtalare samt telefonladdare var rummet helt färdigt för inlastning.

i826_PICT1242.JPG

och färdigt för uppmeckning imorrn, då jag får hjälp av en god vän. frugan tyckte bordet på strax över hundra(!!!!) kilogram var lite för tungt att lyfta.

och sista bilden visar hur stort det faktiskt är. jag är ca. 185 cm (enligt mitt pass) och precis några centimeter längre än bordet.

i827_PICT1245.JPG

bordet är alltså ett Soundcraft Series 1600 från ca. -83 till -84. Bordet funkar, men dock inte VU-mätarna, iaf inte som de ska. Fader:na behöver en rengöring, och förmodligen en hel del elektrolytkondingar som behöver bytas. Så jag räknar med att få det up-and-going inför sommaren.

Till bordet medföljde en väl fungerande strömdel i 19"format, flera multikablar med siemensdon och en helt ny kabel mellan bord och strömdel.

Bordet har 24 kanaler, varav en stripp är helt ny. 8 bussar och en bantampatch. och självklart alu.profilen 🙂

Jag är mer än nöjd med mitt byte. Soundtracs 16-8-16bordet låter förvisso tokbra, men 1600bordet är modulärt, stort, snyggt, brunt, välljudande, och lättare att hitta reservdelar till.

Bordet kommer att monteras upp imorrn, och över en längre period kommer det att renoveras. kanal för kanal, och till slut kommer jag att använda det vid mix/postproduktion här, tills jag flyttar till större lya, där jag får plats med alla andra saker.

Om någon undrar varför det ser så stökigt ut, trots att jag påpekar att jag städat skulle jag tro det beror på att jag har så sjukt mycket saker, och inte tillräckligt stort studiorum...ännu. 🙂

Nåväl, over and out från en mycket glad idf!!!! 🙂

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
1600bordet är modulärt, stort, snyggt, brunt, välljudande, och lättare att hitta reservdelar till.

Mmm, rätt färg!

Link to comment
Dela på andra sajter

1600bordet är modulärt, stort, snyggt, brunt, välljudande, och lättare att hitta reservdelar till.

Mmm, rätt färg!

som tusan! 🙂

panelerna på sidorna är även de bruna, fast nästan körsbärsträlikt. satans snyggt!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Med ett sånt mixerbord behöver man verkligen en större lägenhet. Bra anledning att byta upp sig 🙂 . Ögongodis att se ett sånt mixerbord 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Med ett sånt mixerbord behöver man verkligen en större lägenhet. Bra anledning att byta upp sig 😛 . Ögongodis att se ett sånt mixerbord 😮

hehe, visst en större lya vore inte helt fel! men som det ser ut nu med hur regeringen planerar för framtiden med hyresrätter och kostnaden för dessa, så ligger vi nog lågt på bostadsfronten iallafall ett år framöver. men sen är min utbildning färdig, och då blir det nog nån annanstans!

visst är den vacker!! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis! alltid kul med nya grejer. men strunta i lägenheterna och kolla after nått hus i stället, då stör man inte grannarna lika lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha...när jag läste inlägget från början så kom jag på mig själv ha stor likheter med en viss Homer Simpson när jag kom ner med ögon till bilden med soundcraftbordet 😮 "Hands on" är alltid kul att pilla med, tror du kommer få en underbar sommar IDF, inomhus!

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mmm, kom på en sak när jag ser ditt bord. Jag gillar att ha subgrupperna och mastersektionen i mitten av bordet.

Och att ha EQ längst ned på regeln, varför sätter mixerbordsfabrikanterna sendarna längst ned?

Hur som helst, vilken automation skall du ha i bordet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Och det är väl gott om plats för fingrarna mellan pottarna på bordet misstänker jag... och inte som vissa nya bord som verkar vara gjorda för folk med kleptomani (med små händer som smiter lätt och snabbt in i trånga skrymslen menar jag) eller skall skötas med pincett...

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Mmm, kom på en sak när jag ser ditt bord. Jag gillar att ha subgrupperna och mastersektionen i mitten av bordet.

Och att ha EQ längst ned på regeln, varför sätter mixerbordsfabrikanterna sendarna längst ned?

Hur som helst, vilken automation skall du ha i bordet 🙂

I mitten?

Subbarna ligger ju till höger och alla kanaler till vänster (vita reglar) vad jag kan se?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Mmm, kom på en sak när jag ser ditt bord. Jag gillar att ha subgrupperna och mastersektionen i mitten av bordet.

Och att ha EQ längst ned på regeln, varför sätter mixerbordsfabrikanterna sendarna längst ned?

Hur som helst, vilken automation skall du ha i bordet 🙂

I mitten?

Subbarna ligger ju till höger och alla kanaler till vänster (vita reglar) vad jag kan se?

Helt riktigt, jag kom bara på att jag gillar när det ligger i mitten.... 🙂

Fick en flashback liksom, ber om ursäkt att jag totalt tappade tråden 🙂

Sorry om jag förvirrade alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du har en Series 1600 Producer, bord med Patch bay heter producer... coolt!

Du har väl 8 sendar på inputmodulen så monitormixar lär väl inte bli några problem när du skall tracka poporkestrar...

Är inputmodulerna mono eller finns det stereomoduler i ditt bord?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jistanes va många svar. 🙂

ska försöka svara så mycket jag kan. först och främst - tack för allas gratulerande! jag är jäwligt glad över bordet, vaknade vid nio idag, och stod o borstade tänderna och såg på bordet med kärlek i blick! sen var jag tvungen o springa iväg till campus för en gångs skull. planering för en kurs, där vi ska spela in norrköpings symfoniorkester, vilket ska bli skitskoj det med!

nåväl, svar nu då.

automation? jo, bordet har en VCA-automation som styrs via MIDI, dock inga motoriserade reglar, men jag hade tankar på att köpa 4 st. behringer kontrollers, vilka jag tar hela motorn från och sätter i bordet, men det blir dyrt och omständigt, så jag kommer nog använda bordet helanalogt tillsammans med ADATbrygga och DATbrygga mot Pro tools och Revox Pr99:orna som jag köpt nyligen!

Mitt gigantiska rack till höger kommer åka helt, så om nån är sugen är det bara att hojta. Istället kommer jag ha två stycken 2x10HE rack vid varsin sida om bordet.

Bordet är byggt, så att inlinereglar kan placeras brevid mainreglarna på MONO-stripparna. två svar i en mening. inte illa.. 🙂

de 8 bussarna är självklart stereo, men det är annars 24 monostrippar då som sagt.

idag efter lunchen kommer en god vän och hjälper mig upp med bordet på ställningen, sen är det skruvande som gäller för eftermiddagen.

alla stripparna sitter aningen provisoriskt, så jag ska gå till classe o och handla svarta skruv med plastbrickor, så att allt sitter fast ordentligt. sen ska alla kanaler ut ur bordet, rengöras, recappas och sättas tillbaks. sist ska jag rengöra jackväxeln, och det är runt 100talet patchpunkter med Bantam, så jag ska köpa på mig ett gäng Bantamkablar, vilket är synd att de är så sjukt dyra.

Jo, det är en producer, vilket helt enkelt är för att det är ett studiobord. Detta bord finns i tre varianter, 16- 24- och 32kanalers versioner, varav 24varianten är den enda med jackväxel. och jag är väldigt glad att jag slipper bygga en fet möbel till mitt gamla bord, eftersom det hade fan kostat mer än vad det kommer att göra att recappa bordet själv. 🙂

idag blir det en rensning av racket och nätdelen ska in, sen så tar jag tag i multikablaget, vilket är tele-siemensdon. om ni känner någon som har siemensdon till salu, be dem maila mig:

jonas.wijk@idfproductions.se

Link to comment
Dela på andra sajter

mycket mecka å lite recca ett tag framöver då?

som tusan! det kommer bli skoj. efter typ 12 kanaler kommer jag nog vara ganska trött på recappande.. 🙂

vilken tur att jag har ett helvetes tålamod. borrade upp för ett fäste i min 16" kagge (pearlupphängning för jungle-adapter) som syns längst upp i tråden, och råkade låta bli att tänka, så hålet kom på fle sida. så jag ska plugga igen alla uppborrade hål och klä om med något snyggt wrap. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

köpa antikt i dessa tider?

Jag skojar , jag skojar....... 🙂

det är min pension förstår du! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...