Jump to content
Annons

Mixa elgitarr med mycket dist

Soxic

Recommended Posts

Försöker just nu mixa elgitarrerna som innehåller mycket dist. Utan några som helst effekter så brummar det väldigt mycket i högtalarna, särskilt vid palm mutespelning. Alltså, det dånar och vibrerar pga det starka basregistret så jag antar att det logiska är att skära bort lite av detta med en EQ. Men jag undrar hur mycket och "var". Man vill ju inte att gitarren ska låta platt heller.

Annons
Guest DieHard
Försöker just nu mixa elgitarrerna som innehåller mycket dist. Utan några som helst effekter så brummar det väldigt mycket i högtalarna, särskilt vid palm mutespelning. Alltså, det dånar och vibrerar pga det starka basregistret så jag antar att det logiska är att skära bort lite av detta med en EQ. Men jag undrar hur mycket och "var". Man vill ju inte att gitarren ska låta platt heller.

Det beror på. Hur feta strängar har du? spelar du nedstämt? Själv kör jag med 010-55 och brukar lägga ett högpassfilter vid 200hz. Men du får testa dig fram och se tills du får bort basljudet från strängarna. Se till bara att inte skära för mycket så det istället blir för tunt ljud.

200 Hz låter lite väl högt...?

+1

Mitt förslag.

Svep med en EQ tills du hittar problemområdet med ett smalt q-värde. Öka q-värde och sänk tills det låter bra och tyngden inte har försvunnit.

//Anders

EDIT: ett högpass brukar jag lägga mellan 90-100HZ på elgitarr som mest, som minst ligger det på 40HZ i vanliga fall.

Edited by Gizmozis

+1

Mitt förslag.

Svep med en EQ tills du hittar problemområdet med ett smalt q-värde. Öka q-värde och sänk tills det låter bra och tyngden inte har försvunnit.

//Anders

EDIT: ett högpass brukar jag lägga mellan 90-100HZ på elgitarr som mest, som minst ligger det på 40HZ i vanliga fall.

+1

Jag skulle nog använda en kombination av ett högpassfilter som skär någonstans under 100 Hz och ett lågt hyllfilter (low shelving) som dämpar alla frekvenser från kanske 250 Hz och nedåt med några dB.

Har du inte fråga detta innan? 😛

Hursomhelst, om jag hade varit dig hade jag kört ett högpassfilter vid 60hz och sen lagt en multibandskompressor vid ~100hz som bara går i när du gör palmmutes

Ja eller mulitbandskomprimera gitarrerna vid problemfrekvensen. Så att de plockas ner några db när problemfrekvenserna är som mest markanta.

Har du ingen multibandskompressor kan du kopiera över varje tagning till ett nytt spår och sen:

1) Highpassa orginalgitarren vid typ 200 hz.

2) Lowpassa kopian vid 200 hz och komprimera så att kompressorn tar 3-6db vid palm mutes.

Guest DieHard

Nej inte alls. Blir helt perfekt för att få bort basljudet och låta basen ta hand om basljudet. Får demonstera det när jag nån gång lägger ut en låt här nång gång 😛

Kan ni ge exempel på några bra multibandskompressorer, för att dömma av denna tråd verkar det vara nyckeln till lösningen på mitt problem. Mitt dilemma är ju som sådant att jag är skitnöjd med mixen och gitarrerna låter bra, men just vid palm-mute så blottar sig ett ganska högt basregister som får högtalarna att skramla ganska tydligt. Om jag tillämpar EQ på gitarrspåret för att få bort detta så drabbas ju resten av gitarrspåret som istället blir plattare och mer diskantaktigt. Vill jag däremot ha mer bas på de diskantaktiga delarna av spåret så drabbas palm-mute delen som blir allt för basig. Hänger ni med?

Jag är inte alls teknisk kunnig vad gäller Hz och EQ egentligen utan har mest gått efter eget öra. Så jag hänger inte riktigt med när ni skriver saker som...

Hursomhelst, om jag hade varit dig hade jag kört ett högpassfilter vid 60hz och sen lagt en multibandskompressor vid ~100hz som bara går i när du gör palmmutes

Låter ju skitbra och något jag vill testa, men vet inte hur.

Har jobbat på gitarrspåret i 2 dagar nu och det är hopplöst. Den enda lösningen verkar vara att ta ut palm mute sektionerna av spåret och göra det till ett eget track, men märkligt nog får jag volymförändringar trots att jag kopierat spåret rakt av utan ändringar. Mycket märkligt.

Har jobbat på gitarrspåret i 2 dagar nu och det är hopplöst. Den enda lösningen verkar vara att ta ut palm mute sektionerna av spåret och göra det till ett eget track, men märkligt nog får jag volymförändringar trots att jag kopierat spåret rakt av utan ändringar. Mycket märkligt.

Tycker du skall pröva det som tidigare tipsats om.

Först ett högpassfilter någostans från 50-120 hz ( lyssna vad som låter bra tillsamans med basen )

Använd en multibands kompressor som bara jobbar med problem området.

Låt ett band komprimera typ mellan 65-250 ( du får prova vad som låter bra )

Ställ tröskel värdet så att den bara jobbar när det är problem. titta så att den komprimera någonstans mellan 2-8db ( lyssna dig fram till något som känns bra )

Låt de andra banden vara bypassade.

DrHans, jag skulle gärna göra det, men jag vet inte hur man gör rent tekniskt. Om någon kunde ta en print screen med inställningarna på en multibandskompressor så vore jag evigt tacksam. Då ser man ju tydligt hur saker och ting ska ställas in. Kanske mycket begärt, men är lite desperat. 🙂

Det fungerade, även om jag fick överdriva kring 128-200 och dra ner ända till -16. Jag försökte kompensera genom att dra ner mycket vid 4-8k. Ändrare givetvis karaktären på gitarrljudet markant, men jag kan leva med det. I grund och botten handlar det om att gitarrspåren spelats in otillfredställande vilket gör det svårt att rädda i mixen. Tack alla för er hjälp. Det uppskattas.

Guest DieHard
Det fungerade, även om jag fick överdriva kring 128-200 och dra ner ända till -16. Jag försökte kompensera genom att dra ner mycket vid 4-8k. Ändrare givetvis karaktären på gitarrljudet markant, men jag kan leva med det. I grund och botten handlar det om att gitarrspåren spelats in otillfredställande vilket gör det svårt att rädda i mixen. Tack alla för er hjälp. Det uppskattas.

Om gitarrerna var otillfredsställande, är det väl att föredra spela in dem igen?

Om gitarrerna var otillfredsställande, är det väl att föredra spela in dem igen?

DieHard, jag satt där hemma vid midnatt, slutkörd efter arbete och långa kvällar/nätter med mixning av skivan och tog upp guran för att börja spela om gitarrspåren på alla mina 12 låtar. Men så tänkte jag "f*ck it", jag orkar inte. Har lagt ner så otroligt mycket tid att till och med familjelivet blivit lidande. Det ska ju bara vara på kul. It's a demo for crying out loud. 🙂 Så jag la ner guran igen och bestämde mig att jag lärt mig en läxa denna gång och får tänka på det vid nästa inspelning. Jag får nöja mig så här och det är helt okej faktiskt. Att spela om allt igen orkar jag inte ens tänka på. 😆

Tack för er hjälp. Uppskattas så jävla mycket!

Edited by Soxic