Jump to content
Annons

Använda förstärkarsimulator


YellowStudio

Recommended Posts

Jag använder amplitube2 och funderar lite hur man får en riktigt bra signal att jobba med.

Nuvarande uppsättning är:

Tele USA

gitarr Preamp: Jerry Donahue´s sessionmaster

Adib Di-box

DMP preamp

In i datorn rme 9632

Det är i den följden det kopplas. Jag är inte riktigt nöjd med grundsignalen.

Skall man satsa på en bättre gitarr preamp?

förstärkare med hörlursutgång?

Bättre Di-box?

Jag är ute efter ett rent grundljud att jobba med. Jag förstår också att det inte kan bli som att micka upp stärkaren men vill ha det så bra det går.

Budget vet jag inte riktigt.

Har läst lite här om tonelab le, kan det vara ett alternativ? Blir det bra att arbeta vidare med den signalen?

MVH

Redigerat av Lindpop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jerry Donahue´s sessionmaster ska enligt Sound on sound´s recension kunna användas som DI - vad som händer med signalen om du stoppar den i en DI-box till vet jag inte, men på sätt & vis kör du signalen genom 3 DI´s, eftersom förförstärkaren också kan ses som en sådan.

Jag skulle nog börja med att testa gitarren direkt in i DMP:n, du borde kunna få tillräcklig signal ändå.

Har du testat JD:n direkt in på ljudkortet ?

Jag har ett RME FF400 själv & har lyckats få till skapliga ljud med trovärdigt häng genom att köra gitarren direkt i en av kortets preamps & sedan använt ex.vis Voxengo Boogex i Sonar - hänget sitter i att man kranar på rejält i monitorerna vid inspelning. Fast jag föredrar att köra mickad förstärkare, lite olämpligt om man bor i lägenhet förstås, men jag har glada grannar 😳 .....

Experimentera med olika kombinationer, du borde åtminstone kunna få hyfsat ljud med de grejor du har, alternativt om du är ute efter rent ljud & inte är särskilt bunden av budget borde du kolla in RME´s preamps eller Presonus Digimax FS, det finns naturligtvis andra bra försteg.

Vad beträffar Voxen, så är den säkert bra det den gör, men den skulle ju bara ersätta JD´n & liksom den färga ljudet.

Lycka till med rattandet !

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar.

Jag kanske skall börja med att införskaffa en xlr-tele och eprimentera mer med det jag har. Går i tankar om bättre preamp, om det skulle göra stor skillnad, typ portico eller vintage design?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tror inte preampsen är problemet.

Om du inte är nöjd med grundljudet så är det nog gitarren som gör största förändringen.

Det är väldigt subtila skillnader om du byter till en tex Portico. Klart det gör skillnad men jag tror gitarren gör mest. Och det är väl roligare att gå att köpa en nu gura än en plåtlåda till preamp?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarren genom en DI-box-preamp eller genom instrumentingång på en preamp skall funka jättebra.

Gör det inte det är det nog tyvärr något annat som spökar typ din gitarr eller ditt gitarrspel.

Jag använder själv en DI-box vid namn Radial J48 genom en LineAudio 8mp. Eller direkt in på instrumentingången på min Joeemeek VCQ1cs preamp.

Innan jag köpte J48:an använde jag mig av en billig behringer Di-box DI-220 även genom den funkade det fint men jag har valt att byta upp mig.

Varför inte lägga upp en ljudfil på den lajnade gitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte, har inte rätt sladd, får ordna det och prova. Det kanske har blivit lite kaka på kaka som det har varit kopplat.

mvh

Att köra signalen genom tre stycken preamps/di-boxar kan inte vara positivt iaf. Om du inte har rätt sladd verkar det dumt att använda två preamps som adaptrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att gitarrer kan man inte få för många av, men jag är nöjd med den jag har.

Eh, öh, jag har19 stycken - sovrummet börjar på bli trångt, dags att köpa ny kåk kanske....... 🙂

Vad beträffar preamps, så bytte jag kort från ett Delta66 m. OMNI I/O pre till ett RME FF400 - skillnaden var ju inte direkt dramatisk - i jämförelse skulle jag säga att OMNI´n låter som någon som pratar med handen ett par cm. framför munnen + något komprimerat & mera lättklippt. Bra eller dåligt är nog en smaksak - själv föredrar jag helt klart RME. Jag har aldrig lyssnat på DMP:n, men vad jag förstår så är den nog jämförbar med OMNI´n - ganska schysst,men inte toppklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...