Jump to content
Annons

Vill tipsa om "ny" gitarrpryl, Tremol-no.


Magpie

Recommended Posts

Först nyligen så upptäckte jag en ny praktiskt gitarrpryl som verkar vara en perfekt uppfinning. Tremol-no lanserades 2006 (tror jag) och gör att man snabbt kan växla mellan flytande stall till hardtail samt bara neråtsvaj. Inget ingrepp på gitarren behövs förutom att jordkabeln behöver lödas eller klippas av och fästs sedan på tremol-no med en skruv. Alltså ingen borrning eller andra fruktansvärda ingrepp behövs göras på sin ögonsten. Äntligen behöver man inte byta gitarr när man både ska spela en svajig rock/surflåt och en country låt med pedal steel bends. Den får riktigt bra betyg i de tester jag läst och spöar tremsetter mm. Kanske finns det någon gitarrist här på forumet som redan använder en? Jag ska köpa en snart och återkommer med mina intryck.

Länk till tremol-no: http://www.tremol-no.com/default.asp

Dessutom har de lagt upp demonstrations och installationsvideos på youtube.

Demo:

Installation:

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Var inne på att köpa en sådan här för ett tag sen.

Mailade dom och fick till svar att man måste ha kvar fjädrarna för att behålla "some tension" om man ska använda den, detta var dock inte aktuellt för mig då jag hatar fjädrarna i mitt FR som skapar eftersläpande oljud.

Fick tips av en av skaparna (i mailet) av den att vaddera fjädrarna med skumgummi, vilket var jävligt hyggligt. (Funkade förövrigt helt utmärkt)

Han kunde lika gärna skitit i mailet och jag kunde gått o köpt deras produkt i onödan.

Om dem nu kommer utveckla ett totalt fast städ helt utan fjädrar till FR är jag garanterat först på beställning.

(Om ni undrar nu varför jag bara inte köper deras produkt här och nu för att lösa hela sörjan så är det för att jag inte fick bort oljudet förän hela jävla utrymmet var packat med skum, inne och utanför fjädrarna. Misstänker nu att prylen inte alls kommer att gå in.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumgummi har jag inte hört om förut men jag kan tipsa dig om att stoppa ihålig plastslang i fjädrarna. Det fungerar riktigt bra! Här ser du en demo på youtube:

Även piprensare i fjädrarna och tejp tvärs över har jag hört om. Hoppas det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumgummi har jag inte hört om förut men jag kan tipsa dig om att stoppa ihålig plastslang i fjädrarna. Det fungerar riktigt bra! Här ser du en demo på youtube:

Även piprensare i fjädrarna och tejp tvärs över har jag hört om. Hoppas det löser sig.

Tackar för det hörrudu!

Såg otroligt bra ut, gäller bara att hitta dessa perfekta slangar som ska kunna gå igenom.

A Long Shot, ingen som vet vars dessa kan inhandlas alternativt beställas genom internet?

Har ingen lust att fara från affär till affär för att leta dessa på en lördagseftermiddag mitt i jävla kaoset.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Efter att noga ha testat tremol-no på två av mina gitarrer så är jag riktigt imponerad. Den gör precis det den ska och jag känner inte alls att den är installerad. Det tar bara ett par sekunder att växla mellan svaj, hard tail eller bara neråtsvaj. Väldigt praktiskt!

I låtar där jag inte använder svaj så kör jag i hard tail mode för att få mer sustain, vilket verkligen känns 😉 Dessutom underlättar den strängbytet på floyd rose stall när den är låst. Gitarrer borde säljas med en sådan här installerad från början. Det tog bara 20 minuter att montera den efter att jag kollat deras video på hemsidan. Jordkabeln klippte jag bara av och skruvade fast. Ingen lödning behövs.

Jag har några tremol-no över. Skicka PM så säljer jag gärna om nån vill köpa.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...