Jump to content
Annons

Vilka är det bästa moderkorteten till Socket 775


YellowStudio

Recommended Posts

Vilka moderkort tror ni?

En minnesplats har pajat för mig, så de lutar åt ett nytt moderkort och då undrar jag vilket jag skall köpa.

Finns det tester nånstans?

Hm,,, vad använder Frost?

Socket är 775. Intel quadcore.

Asus, Gigabyte är det nån skillnad?

Chipset?

Redigerat av Lindpop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det jag vet säkert, är att kort med nForce4-chipset ska undvikas till varje pris. Annars funkar de flesta utmärkt.

Moderkort med inbyggt grafikkort är inte heller bra.

Grafikkortet är också värt en tanke, eftersom du vill ha ett fläktfritt kort - och ett kort som inte har Turbocache, Hypermemory eller liknande "finesser" som lånar RAM som grafikminne (och därmed belastar den vanliga bussen också med grafiken...).

ASUS och Intel har alltid varit tillförlitliga - och som musiker måste man ju i första hand välja A-sus... 🙂😛

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Senate moderkortet jag köpte var ett gigabyte. LIte trist bios då man inte kan justera så mycket, visserligen har jag inte behövt

vara tvungen att ändra. Men det är trist att inte kunna stänga av tex acpi om det skulle behövas. Det enda egentliga problemet har varit

tillsammans med ATI grafikkort, vilket är lite trist. ATI brukar dra mindre med CPU än tex nvidia. Men något som jag verkligen

gillar är att den har PWM styrdning av chassifläkten. Men det är inte otroligt att asus också har det på deras nyaste modeller.

Hur som helst så tror jag inte att skillnaden är speciellt stor med dulighet mellan asus och gigabyte. Så man får låta andra features styra.

Tex fläktar, firefire olika kombinationer av pci, pcie osv. Sedan ska man tänka på minnet! Det blir vanligare och vanligare med DDR3 på

nya kort. Det ganska lite i prestanda och kostar massor mer när man ska fylla på minnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

En fråga jag ställer mig är om man avaktiverar det inbyggda ljudkortet i bios då kan det väl inte det belasta minnesbussen, eller?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag vet säkert, är att kort med nForce4-chipset ska undvikas till varje pris. Annars funkar de flesta utmärkt.

Moderkort med inbyggt grafikkort är inte heller bra.

Grafikkortet är också värt en tanke, eftersom du vill ha ett fläktfritt kort - och ett kort som inte har Turbocache, Hypermemory eller liknande "finesser" som lånar RAM som grafikminne (och därmed belastar den vanliga bussen också med grafiken...).

ASUS och Intel har alltid varit tillförlitliga - och som musiker måste man ju i första hand välja A-sus... 😏🙂

Det skiljer mycket mellan olika moderkort. En del har t.ex. instabil klocka vilket kan skapa en del problem med timing. Jag har haft en del billigare MSI-kort med sådana problem.

Skall man firewire o.s.v. är det ju vettigt att kolla kompatibilitet med eventuella ljudkort och FW-chipset.

Generellt tycker jag intel chipset har haft högst kompatibilitet, särskilt om du skall köra protools som alltid varit känsligt.

Sedan skulle jag absolut välja ett "mainstream" kort som har hög kompabilitet. Inte senaste senaste eller något udda kort med massa special finesser.

De flesta MB-integrerade grejer är kassa och inte mycket att räkna med, det gäller ljud, nätverk, firewire, grafik o.s.v. så allt sådant som är av betydelse (beror ju på ändamål) får man räkna med att byta ändå. För en musiker är nog t.e.x firewire vara ett givet uppgraderingsobjekt.

Min erfarenhet är att ASUS kortet är bland de bästa som finns. Jag vet att många andra tycker det också. Prisskillnaden på MB:s är ju allt mellan typ 500 och 2000 i den skillnaden ligger bättre komponenter, mer testning , bättre support o.s.v.

men... med det sagt har jag kört på 3500 kronors PC köpta i lösdelar på daturbutiken också, men problemet är väl att man då aldrig vet om det kommer att fungera. Varje gång det är dags funderar jag på att köpa en helt färdig PC och slippa allt strul med alla kolla minneskompatibilitet, vilken fläkt som är bäst/tystast o.s.v. men sedan hittar jag aldrig den perfekta burken....

Jag väntar dock fortfarande på ett MB som är mer tänkt för musik med t.ex. TI chipset, integrerat ljud med asiodrivare o.s.v. Lite schysta frontpaneler med lämpliga reglage vore "gött" också, kolla t.ex. på engelska carillion som bygger trevliga burkar.

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Den mest beprövade kretsen är ju Bad Axe alltså 975 chipset till Intel men då den är gammal och inte alltid stödjer alla nyare processorer samt att den är svår att hitta gör nog X38 chipset från Gigabyte (Den enda tillverkaren som har Tis FW kretsar) till det bästa moderkortet till socket 775 vad gäller stabilitet och kompatibilitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Satte ihop en ny PC nyligen med ett Gigabyte-moderkort.

Bästa PCn jag haft.

Moderkortet är:

Gigabyte GA-P35-DS3P P35

Kortet har Intelchip, 3 st Texas Instrument Firewire 400!

8 USB 2.0 highspeed.

Tydligen bättre kondensatorer som håller längre också.

Har själv satt ihop säkert 5 PC med Asus-kort men faktiskt

inte varit lika nöjd med dem.

För min del kommer jag köra Gigabyte i fortsättningen.

Finns eSATA + sladdar också.

Core2Duo 2.4 + 2G RAM.

Kör Protools M-powered tom på intern disk och det funkar klockrent

tom med ett sketet M-audio Audiophile USB....

Kan köra många kanaler och många pluggar med 128 samples buffer utan problem.

Har även satt ihop fler Gigabyte PCs förut och de har funkar mkt bra.

/dallen

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Har ett Ga P35 DS3R, q6600 cpu, 8 gig minne, Ga pcie 7300gs 256 mb, och ett pci fw kort med TI chipset till ljudkortet , funkar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

har ngn här haft problem med Asus P5K? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=335010

såg ett recensionsinlägg på prisjakt eller pricerunner som på två av dessa kort hade tappat bios o då blir man ju orolig men det kan kanske förekomma måndagsex hos alla tillverkare

ngn som vet om det har TI-kretsar för firewire?

kör nu msi men vill nog inte fortsätta med det.....är det en allmän uppfattning att gigabyte korten är bättre än asus?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett Ga P35 DS3R, q6600 cpu, 8 gig minne, Ga pcie 7300gs 256 mb, och ett pci fw kort med TI chipset till ljudkortet , funkar bra.

8GB RAM? Vista då, eller?

Funkar Vista bra hos dig med DAW-program?

Link to comment
Dela på andra sajter

har ngn här haft problem med Asus P5K? http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=335010

såg ett recensionsinlägg på prisjakt eller pricerunner som på två av dessa kort hade tappat bios o då blir man ju orolig men det kan kanske förekomma måndagsex hos alla tillverkare

ngn som vet om det har TI-kretsar för firewire?

kör nu msi men vill nog inte fortsätta med det.....är det en allmän uppfattning att gigabyte korten är bättre än asus?

Asus går BIOS går lätt att återställa, det finns en "emergency" funktion. Jag har aldrig varit med om det på något moderkort under de 15 år jag hållt på med PC, och då har jag ändå arbetat som PC-reparatör. Att de däremot tappar bios inställningar är vanligt och beror oftast på dåligt CMOS batteri. Har haft flera ASUS kort utan problem och de flesta av dem verkar ha TI chip, men kolla manualen om du har möjlighet. Tyvärr står det inte alltid där och då måste man kolla i enhetshanteraren.

Körde alltid MSi förr, men de senaste 2 korten har vairt kassa, massa skumma synkproblem och liknande (dålig klocka) och sedan jag bytte till ASUS för 6 månader sedan har allt fungerar perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Har ett Ga P35 DS3R, q6600 cpu, 8 gig minne, Ga pcie 7300gs 256 mb, och ett pci fw kort med TI chipset till ljudkortet , funkar bra.

8GB RAM? Vista då, eller?

Funkar Vista bra hos dig med DAW-program?

Nej ursäkta Claes 4 ska det vara. 8 köpte jag för framtida bruk och Vista för att det var så billigt och om jag ska vara ärlig så delvis oxå för att leka och "fultesta" Macos lite på den här maskinen. Jäklar vad det rullade på men det är ju kört som alla vet men man kan ju i alla fall få hoppas att dom ändrar sig nån gång. Då jäklar blir det ett bygge med dubbla fyrkärniga cpuer och ett moderkort som fixar uppåt 32 gig i minnet för då blir det ett skutt över till filmvärlden oxå. Man hoppas och håller tummarna 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut stabilaste moderkort jag kört är Asus P5B

och P5B Deluxe. Riktigt bra drivrutiner från Asus och

snabb support. Ett perfekt 775 baserat moderkort som

aldrig har "bråkat" med någon hårdvara som jag kört!

Just my two cents... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...