Jump to content
Annons

ultahög latency på ljudkortet


hobbex2004

Recommended Posts

Hej,

Jag har ett Maya ljudkort från Miditrak, använder Cubase SX 2.0 för inspelning.

Ibland går allting jättebra, men om jag gör ngt (tex som nu, ändrade out: från left till BUS1. Men det kan vara olika saker som leder till samma problem), då börjar det hacka ett tag. Sen går det bara att spela upp Midi spåren. Kollar jag under Devices/device setup/VST multitrack så står Output Latency på 44118291.156ms, brukar vara runt 11ms annars.

VST Performance mätaren står på 10% i detta skedet.

Om jag trycker på nån knapp här, (tex reset) så kommer ibland upp en dialogruta där windows säger att växlingsfilen är för liten & att denna kommer utökas, med följd att cubase genererar ett fel o stängs ner!!!

För liten växlingsfil?? hmm, jag har satt den till 550MB-2500MB... så stora låtar håller jag inte på med att cubase ska behöva använda över 2,5 GB HD-minne.. (har 512MB RAM).

Vad är felet?? är det ljudkortet, windows eller cubase som spökar? har ny fräsch installation av w2k, och även Cubase, så det kan inte vara dessa, då återstår ljudkortet. Jag har senaste drivrutinerna från tillverkaren (de enda jag hittat).

Hjälp mig nån.. blir galen.

MvH/HObbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Har du testat med att låta Windows hantera växlingsfilen? "

För uppnå högsta prestandad är det rekommenderat att ange ett exakt värde på växlingsfilen, alltså att min och max värdet ska vara samma.

För övrigt tror jag inte växlingsfilen är lösningen på problemet. Låter som att det är ljudkortet och drivrutinerna som inte vill vara med, men har du de nyaste så verkar ju det också konstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För uppnå högsta prestandad är det rekommenderat att ange ett exakt värde på växlingsfilen, alltså att min och max värdet ska vara samma.

Här måste jag flika in att jag alltid har låtit Windows hantera växlingsfilen och haft mer prestanda än jag har behövt. Redan när jag körde med Win98 (ej SE...) och en P3 450MHz, så kunde jag lätt köra över 50 audiospår med ett gäng effekter i realtid.

En aspekt på det hela är ju också att om datorn börjar använda växlingsfilen under uppspelningen, så tvärdör Cubase eftersom audioströmmen inte längre kan hållas uppe om man växlar ner RAM till den långsammare hårddisken. I musiktillämpningar kvittar det därför egentligen vad den står inställd på (oavsett vad som kan hittas på diverse ställen på Nätet... 😄 ) och om man behöver krångla med växlingsfilen, så är det snarare ett tecken på att man behöver mer RAM i stället... 😆

Man kanske kan tänka sig att Windows på något sätt förbereder sig för att ta emot till växlingsfilen ibland och justerar storleken på den för säkerhets skull - och det skulle möjligen kunna ta en liten del av CPU-kraften i anspråk då och då, men det är i alla fall inget jag har märkt något av under alla år, så det måste vara minst sagt marginellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur mkt RAM kan man behöva ha eg??? Jag har ju 512+128 nu.....

eg kan jag säkert köra över 50 ljudspår, men den rinktiga boven här är ju Amplitube och i en del fall Battery..

Kan knappt köra mer än 2 instanser av dem..

Men den kanske verkligen drar så mkt prestanda. va vet jag??!

Redigerat av hobbex2004
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...