Jump to content
Annons

Bounce Selection i Cubase


JJMusik

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har hört lite snack om att kvalitèn på audio-filerna inte skulle vara av den bästa när man använder bounce selection i cubase. Finns det några belägg för detta? Någon som vet?

Jag menar, det går ju ganska fort när filerna bara "tjoffas" ut så jag skulle inte vara jätteförvånad om kvalitèn får lida...

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej på er!

Jag har hört lite snack om att kvalitèn på audio-filerna inte skulle vara av den bästa när man använder bounce selection i cubase. Finns det några belägg för detta? Någon som vet?

Jag menar, det går ju ganska fort när filerna bara "tjoffas" ut så jag skulle inte vara jätteförvånad om kvalitèn får lida...

Johan

Jag har då aldrig märkt någon försämring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl ungefär så jag skrev, att det går fortare att göra en offline export än real time.

Det kan ju bero på att en del väljer att göra någon form av konvertering, och/eller t.ex. glömmer dithering. Sedan exporterar ju en del pluggar i högre kvalité än vad som används "live", ex medföljande roomverb. Sedan kan det ju låtar olika beroende på vilken spelare (beroende på inställningar, volymskillnader osv) du använder.

Rent teoretiskt skall det ju inte vara någon skillnad, men ibland tycker jag faktiskt att exporten tappar lite lite i diskanten jämfört med när jag lyssnar direkt. Förmodligen inbillning för jag inte hittat någon logisk förklaring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er!

Jag har hört lite snack om att kvalitèn på audio-filerna inte skulle vara av den bästa när man använder bounce selection i cubase. Finns det några belägg för detta? Någon som vet?

Jag menar, det går ju ganska fort när filerna bara "tjoffas" ut så jag skulle inte vara jätteförvånad om kvalitèn får lida...

Johan

Men, när du "bouncar" så klistrar ju cubase bara ihop flera audiofiler som den annars får leta efter...

Detta gör att CPU'n avlastas och ger utrymme till annat kul som tar kraft... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er!

Jag har hört lite snack om att kvalitèn på audio-filerna inte skulle vara av den bästa när man använder bounce selection i cubase. Finns det några belägg för detta? Någon som vet?

Jag menar, det går ju ganska fort när filerna bara "tjoffas" ut så jag skulle inte vara jätteförvånad om kvalitèn får lida...

Johan

Men, när du "bouncar" så klistrar ju cubase bara ihop flera audiofiler som den annars får leta efter...

Detta gör att CPU'n avlastas och ger utrymme till annat kul som tar kraft... 😱

Jo helt klart är att realtime inte ger sämre kvalitét, tvärtom så påverkas ju inte kvalitén alls. Kör du däremot genom masterbussen blir det först massa summering och dessutom går ju ljudet genom att pluggar och liknande. Just därför kan det låtar lite annorlunda när du exporterar genom att gå via t.ex. masterbussen.

Just det där med att en del plugins exporterar i högre kvalité än vid uppslening kan ju göra att det låter annorlunda i realtid än vid export också.

Bounca på bara

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag förstått så kan det vara problem om man använder många samplingar som läses direkt från disk (DFD) när man inte kör export i realtid.

Det har visst nåt att göra med nån buffert som inte hinner fyllas på.

Jag vet att det kan vara liknande problem när man ReWirar med Reason, att vissa instrument i Reason inte kommer med. Jag brukar alltid köra realtidsexport av den anledningen, istället för att i efterhand behöva lyssna igenom om alla detaljer är med.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Vad jag förstått så kan det vara problem om man använder många samplingar som läses direkt från disk (DFD) när man inte kör export i realtid.

Det har visst nåt att göra med nån buffert som inte hinner fyllas på.

Jag vet att det kan vara liknande problem när man ReWirar med Reason, att vissa instrument i Reason inte kommer med. Jag brukar alltid köra realtidsexport av den anledningen, istället för att i efterhand behöva lyssna igenom om alla detaljer är med.

Mmm, jag har aldrig varit med om att det skulle vara problem med Reson och Rewire.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...