Jump to content
Annons

Är det lönt att uppgradera preamp?


Tokas

Recommended Posts

Sen julas har jag och två kompisar byggt på en inspelningsstudio för flerkanalsinspelning.

Men just nu har vi köpt in stort sätt allt. Så mycket så att man börjar känna sig ganska nöjd. Vilket kan låta som en bra grej, men man vill ju ändå göra det bättre hela tiden. Halva nöjet är ju att planera vad man ska köpa in nästa gång, vilket står helt tomt just nu. 🙂

I alla fall, utrustningen som vi spelar in med just nu är bland annat:

- Mackie VLZ 1604 Pro - Mixer

- Shure PGDMK6 - Trumsetmickar

- ADK A51s - Sångmick

- M-Audio Delta 1010LT - Ljudkort

- JBL 6208 - Aktiva monitorer

Jag har tänkt lite på att skaffa en bättre preamp till sången, men saken är ju att Mackies preamps är helt okej. Dessutom kanske det inte gör så stor skillnad när man "bara" har ett Delta 1010LT som ljudkort? Det kanske är ett bättre ljudkort man ska satsa på?

Man kanske ska invenstera i något helt annat?

Några tips?

Redigerat av Tokas
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Egentligen borde de flesta nästan titta mer på lyssningen, än på ingångssidan... Om man inte har lyssning som är i världsklass, så är det inte någon större mening att ha preamp etc som är i världsklass, eller...? 🙂

Det känns tungt att köpa bättre monitorer, eftersom det ofta rör sig om mycket pengar för en meningsfull förbättring - men det märks trots allt tydligt när man mixar...

Om lyssningen är ok redan, så tror jag att en lös preamp till sången - och möjligen en annan mic, för att kunna variera soundet en del, kan vara rätt väg att gå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mackies VLZ mixers är väl kända för sina bra preamps, så om du inte jagar något speciellt lär du nog gå upp en hel del i pris innan du får en bättre preamp.

Vet inte om det är intressant för dig, men en ny mick som Claes tipsar om kanske kan vara en bra idé, eller ett UAD-1 DSP kort? (kanonbra kompressorer och eq).

Eller kanske ett av de nya EMU ljudkorten? (samma AD omvandlare som i PT HD interfacen om jag inte minns fel.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske ska invenstera i något helt annat?

Det kanske kan vara läge att se över det "tråkiga": Sångbås, isolering och dämpning av lokalen etc.

Isolering och dämpning har vi redan fixat. Sångbås är på g.

Men kompressorer och eq, bättre sångmick och bättre ljudkort ska jag kolla vidare på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

En bra kanalstrip är trevligt att ha innan man går in i den digitala världen.

Tex presonus eureka, focusrite trackmaster, tfpro p1, joemeek.dbx eller likande.

Något med en eq och kompressor tillsammans med en bra preamp. En analog kompressor

ger lite bättre utnyjande av AD omvandlarna och gör livet enklare vid inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...