Jump to content
Annons

Inspelning av Midi (keyboard)


Joel L.

Recommended Posts

Hejsan,

Jag undrar hur man gör när man ska spela in midi, samplingar från Keyboarden? Jag har testat att spela in från min Keyboard men kvalitén på ljudet blir helt värdelöst vid inspelning. Piano ljudet låter förskräckligt! Så jag undrar hur man ska ta sig till för att få samma kvalité på ljudet som det är när man spelar på Keyboarden live. Jag vill kunna änvända alla de samplingar jag har på mitt keyboard, som följde med, med någorlunda kvalité. Behöver man köpa något speciellt?

Mvh,

Joel L.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Spelar du in ljudsignalen och det låter dåligt?

Eller spelar du in endast midi?

Gör du det senare är det ljudmodulen i datorn som kanske låter och i värsta fall windows inbyggda GM modul som låter hemskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar du in ljudsignalen och det låter dåligt?

Eller spelar du in endast midi?

Gör du det senare är det ljudmodulen i datorn som kanske låter och i värsta fall windows inbyggda GM modul som låter hemskt.

Jag spelar endast in midi, om jag förstår dig rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Midi innehåller bara information om note on/off, ton höjd, anslag etc. Inget ljud följer med Midi.

Vill du ha ditt ljud från ditt keyboard in i datorn så måste du spela in keyboardets ljud också.

Dvs ta och koppla kablar från ditt keyboards ljudutgångar till ingångarna på ditt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du spelar in din synth som audio, ej som midi om du vill ha synthens ljud!

Out från synthen (ej midi) In på ljudkortet, in på en audiokanal i ditt musikprogram!

Aha, men jag förstår inte riktigt hur man kopplar den till ljudkortet, jag har kopplat den till datorn med USB, det verkar inte finnas något annat sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är ett Midi keyboard är det inte säkert att det finns audio utgång.

Skaffa en bra piano Vst plugg så kan du spela in midin från ditt keyboard utan att det låter apa. Men var det ljuden i keyboarden du vill spela in så ska du väl inte blanda in MIDI överhuvudtaget.

Redigerat av Strangelove
Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär är det.

Som ovan nämt så är midi enbart information.

Är det enbart ett klabiatur du har så andvänder du det för att programera MIDI via vst eller andra plugins i din sequnser.

Eftersom det enbart fins USB på ditt klaviatur så inhåller det alltså inga ljud utan är enbart en MIDI-styrenhet.

Vilken sequnser har du?

Om det ÄR ett keybord med ljud, så skall du dra audiokabel ifrån den till LINE In på ditt ljudkort, sedan spelain det på ett audiospår i din sequnser.

Link to comment
Dela på andra sajter

trådskaparen nämnde att han vill ha samma ljud som när han kör live, så jag antar att det är en fullskalig synt med ljud.

Som sagt tidigare så är midi bara ettor och nollor medans ljudet ligger i de analoga utgångarna från synten.

Eftersom den har midi via usb så låt den kabeln sitta kvar! Du kommer fortfarande använda midi, för det tror jag du vill, så du kan redigera saker i efterhand m.m.

Men... nu ska vi få in syntens ljud istället:

Ta alltså kablar från ljudutgångarna på synten och koppla in dessa i ditt ljudkort, "line in" brukar den ingången kallas, beror förstås på vilket ljudkort du har....

Sedan, i ditt inspelningsprogram, väljer du samma midi-ingång som midi-utgång (dvs din synt) och skapar en vanlig audiokanal (där du nu ska ha syntens ljud) , se till att du har någon form av "monitor" (medlyssning) aktiverad, sedan är det bara att spela å du kommer förhoppningsvis höra syntens ljud nu istället för den tråkiga inbyggda GM-synten =)

Link to comment
Dela på andra sajter

trådskaparen nämnde att han vill ha samma ljud som när han kör live, så jag antar att det är en fullskalig synt med ljud.

Som sagt tidigare så är midi bara ettor och nollor medans ljudet ligger i de analoga utgångarna från synten.

Eftersom den har midi via usb så låt den kabeln sitta kvar! Du kommer fortfarande använda midi, för det tror jag du vill, så du kan redigera saker i efterhand m.m.

Men... nu ska vi få in syntens ljud istället:

Ta alltså kablar från ljudutgångarna på synten och koppla in dessa i ditt ljudkort, "line in" brukar den ingången kallas, beror förstås på vilket ljudkort du har....

Sedan, i ditt inspelningsprogram, väljer du samma midi-ingång som midi-utgång (dvs din synt) och skapar en vanlig audiokanal (där du nu ska ha syntens ljud) , se till att du har någon form av "monitor" (medlyssning) aktiverad, sedan är det bara att spela å du kommer förhoppningsvis höra syntens ljud nu istället för den tråkiga inbyggda GM-synten =)

Tack för alla svar, det skumma är att det finns ingen sådan ljudingång på mitt digital piano (DGX 620), det enda som finns är usb. Betyder det att det inte går att spela in på detta sätt? Det är ju ändå ett digital piano!

Mvh,

Joel L.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du har ett jack därbak på pianot som heter Phones/Output.

Det skall du använda för att koppla in till ljudkortet.

Nu vet jag inte vad du har för ljudkort, men du kommer att behöva en kabel med en stereoteleplugg för att koppla in i pianot och andra änden beror på ditt ljudkort. Troligen har du en liten stereoplugg in i ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du har ett jack därbak på pianot som heter Phones/Output.

Det skall du använda för att koppla in till ljudkortet.

Nu vet jag inte vad du har för ljudkort, men du kommer att behöva en kabel med en stereoteleplugg för att koppla in i pianot och andra änden beror på ditt ljudkort. Troligen har du en liten stereoplugg in i ljudkortet.

Hej igen!

Jag köpte en stereoplugg idag men jag vet inte hur jag ska koppla den. Eftersom jag har en Toneport UX2, här är en bild på den...(http://www.6corde.it/Members/Tiziano/line6ux2/line6ux21.jpg), som jag använder som mitt ljudkort, vet jag inte om jag ska på något sätt koppla den till min Toneport eller mitt ljudkort. Jag har testat alla ljudutgångar som jag har bak på datorn men inget verkar fungera med Toneporten. Dock när jag använder Multimedia Drivers i Cubase och avaktiverar min Toneport så kommer det ljud från pianot in i högtalarna! Men så fort jag kopplar in den till ljudkortet kommer det först ett litet bakgrunds brus som sedan bara blir högre och högre tills jag får koppla ur allt. Jag vet inte hur jag ska göra, jag måste ju ha min Toneport eftersom allt annat går igenom den. Några förslag?

Mvh,

Joel L.

Redigerat av Joel L.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...