Jump to content
Annons

Ett par låtskrivardemos


Recommended Posts

Tja, det var ett bra tag sen jag postade något här. Jag har ju hittat min nisch i musikvärlden; låtskrivare...har totat ihop ett par ballader som det vore kul att få lite feedback på även i detta forum (de har tidigare varit uppe på http://vstforum.clubcubase.net ) tidigare...men jag tänkte att jag kunde dela med mig även här, om nu någon skulle vara intresserad av att lyssna och tycka till...

Låtarna är låtskrivardemos och inga färdiga produktioner...

1. Don't wake me up when you leave:

http://musik.kronqvist.org/Dontwakemeup.mp3

2. You make a hero out of me:

http://musik.kronqvist.org/Hero1.mp3

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul med lite ballader. Det är vi ju inte bortskämda med här 😄

Vet inte riktigt vad du satsar på med ditt låtskriveri. Om du siktar mot topplistorna så tror jag tyvärr att det här är lite omodernt. Inga dåliga låtar men kanske lite för standardmässiga.

Om du är ute efter att sälja in dina låtar till nån artist så tror jag att det behövs en lite mer riktig produktion för att lyckas. Just nu låter det lite "General MIDI" om det hela.

Jag kan dock ha helt fel så låt dig inte nedslås av mina kommentarer. Keep up the good work.

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

Gonte: Tack! Återstår att se om någon vill förlägga/spela in låtarna

jonasekman: Jag har nog skrivit mest ballader och visor, fast jag fuskar lite i fler genres. Jag har egentligen ingen målvedeten satsning på topplistorna, gör det här enbart för att jag har en oemotståndlig lust att skriva låtar och då blir de som de blir utan tanke på topplistor eller annat. Att de är omoderna beror väl på att jag har mina musikaliska rötter i 60- och 70-talet och med stormsteg närmar mig "gubbåldern" 😄 Det är som sagt låtskrivardemos, enkelt och relativt snabbt ihopsatta...angående kommentarerna så låter jag mig sällan nedslås av kritik, jag ser det hellre som möjligheter att utvecklas och förbättras...

Danny Cort: Jo, låtskriveri är nog min nisch, har inga artistiska ambitioner och är högst amatörmässig sångare och instrumentalist...sen gör jag det som sagt bara för att jag inte kan låta bli...jag har faktiskt mitt livs första förlagsavtal klart i dagarna, och det är riktigt roligt, redan efter min andra inskickade låtskrivardemo... 🙂

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Egghuvud: Tack! Jag är glad över att inte vara storbystad, men skulle inte ha nåt emot att var nitton igen...då skulle jag satsa 100% på musik!!! men stormagad och 49 är inte så tokigt heller...man behöver inte bevisa så mycket och kan ha kul ändå 😆

Kill All Autotuner: ...but don't touch my Melodyne... :rolleyes:😄

Kul att du gillade låtarna, musical, teater...hmmmm kanske vore nåt att prova på...

Det är fler som har sagt att mina låtar skulle vinna på en större röst och jag instämmer, gäller bara att få tag på någon med en sådan röst och som är intresserad...men jag jobbar på det...

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå!

Don't wake me up: låter lite som "The Rose" i versen, en jättesnäll hel-ylleballad i John Denver-skolan. Skulle nog funka som filmmusik i Disney-film med en kvinnlig sångerska.

Hero: bättre än den föregående, versen riktigt bra men refrängen låter lite frikyrka (!) Den här skulle kunna tuffas till lite och bli en Robbie Williams-ballad eventuellt.....

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är också en ballad kille.

Jag tycker texterna är lite billiga. Man vet vilket ord som kommer rimmas på liksom. Jag ska inte klanka ner på sånginsatsen eftersom du som jag är låtskrivare och artist, och rösten passar ju ändå okej till låtarna. Det är ju 60-tals arr på dom :rolleyes:

Det hade varit kul med lite mer finesser i musiken; Hookar, rytmpassager och riff och grejer. Kompet blir väldigt stelt och får en band-in-a-box-känsla.

Vilket förlag har du skrivit på för?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
, gäller bara att få tag på någon med en sådan röst och som är intresserad...men jag jobbar på det...

Det är förlagets jobb. Det är bl.a det du betalar dom för.

& ett säkert tips för hårt satsande låtskrivare;

Idag är det så att förlagen i de flesta fall pitchar specialskrivet material direkt på artisten. Lyssna på p3 & andra kanaler som spelar modern musik & skriv sedan låtar med en specifik artist i åtanke. Musikprogrammen i p3 rapporterar ofta om vilka artister som är på väg att spela in nytt material, lyssna på respektive artists stil & skriv något som du tror vet kan passa. Förlaget kommer inte att sälja dina låtar aktivt, så ligg på dom med låtar som du har skrivit åt just en speciell artist. Det är idag det bästa sättet att få ut låtar via sitt förlag.

Lycka till & låt för allt i världen en jurist läsa igenom avtalet innan du signar.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får också lite frikyrkovibbar. Inte för att det gör musiken sämre på något sätt... blir dock lite nostalgisk… är uppväxt i Jönköping, frikyrkornas förlovade håla, och brukade på fyllan ta en billig kaffe i Pingstkyrkans kaffébuss i väntan på bussen om lördagnätterna... det var tider det. Så var det alltid någon som undrade om jag kände Jesus och om jag ville prata om livet. Som om det var det första jag tänkte på efter ofantliga mängder öl.

Öhh… helt ointressant inlägg.

Nåja… din musik påverkade mig i alla fall. Alltid något. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hamagrella: Tack! Som sagt, jag har inte lagt ner så mycket jobb på arr och produktion utan mer velat presentera låten, räknar med att om det är en bra låt finns det alltid någon som kan göra mycket mer av den...körandet på "You make me a hero" står en forummedlem på VST-forumet för...jag tycker det vart riktigt bra. Att sedan låten andas frikyrka beror kanske på att jag bland alla genres jag gillar placerar gospel på den övre halvan...

MusicGene: Billig text, visst, men jag tycker det är svårt att hitta nya fräscha ordvändningar och sen skriver jag lite rätt upp och ner som det känns just då, det är sällan jag filar länge och mycket på en text, jag skriver ofta texten färdig på nån timme... 60-tals-arr, visst, det är ju den musiken jag är uppfödd på 😆 Apropå förlagsavtalet så var det i princip klart, men förlaget backade då jag ställde frågor om förskottsersättning och begränsad rättighetstid, man ville inte avvika från standardavtalet, lite snopet, men det är bara att köra vidare...

Danny Cort: Jag hårdsatsar ju inte utan det är enbart för skojs skull och skulle det bli något napp så skulle det vara kul, men jag hänger inte läpp om det inte blir nåt av heller. Jag är fullständigt tillfreds med att skriva låtar, vill nån sedan lyssna och kommentera så är det en bonus och skulle någon vilja spela in dom så är det bingo... 😄 hade jag varit 25-30 år yngre skulle jag nog ha resonerat annorlunda...men nu är jag en medelålders gubbe med passion för musik och trivs med det...

jonasekman: som sagt, det blev inget avtal denna gång, men vem vet, en dag händer det...!

Print: jodå, jag har också fikat billigt, t o m gratis på Pingst, har även varit där nykter och njutit av bl a musiken, gillar gospel också och Samuelssons tycker jag heller inte är dåliga i måttliga mängder, å andra sidan gillar jag både Black Sabbath, Deep Purple, Jimi Hendrix, Julio Iglesias, Cornelis och Christer Sjögren också...musikalisk scitzo kan man säga 😄 Kul att du påverkades, det är nog en av anledninarna till att jag släpper min musik ut genom bredbandskabeln musikskapande handlar väl om nån sorts längtan att förmedla känslor och stämningar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...