Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska köpa en liten mixer, frÀmst för att komma Ät preamps och fantommatning samt att fÄ monitor/hörlurs-volymreglage.

Valet stÄr mellan Behringers UB-modeller (UB802, UB1002 pris 700-800:-) och Altos S6 och S8 (700-1000:-)

SÄ frÄgar Àr alltsÄ vad som Àr att rekommendera? Vilken har bÀst preamp? Mest för pengarna?

Annons
Postat

Patrik: Ok, ska kolla upp Tapco oxÄ.

Jag tror sÀkert jag blir nöjd vilken jag Àv vÀljer, men eftersom det finns mÄnga mixers i samma prisklass sÄ vill man gÀrna hitta den som ger mest godis för pengarna :rolleyes:

Postat

Om jag sjÀlv skulle vÀlja mellan att köpa nÄgonting frÄn nÄgon av dessa tillverkare skulle jag helt klart hÄlla ett extra gott öga för tapco's grejer.

Vet ingenting om mixrarna ni diskuterar, men jag har lite dÄliga erfarenheter av behringer och alto... (inget allvarligt, lite smÄsaker man retar sig pÄ bara)...

Postat

NÄgon som har Äsikter om följande? :

Alto AMX-100FX. 10-kanals stereomixer med digitala effekter

2 mikingÄngar, XLR + bal. tele

Trimratt och 48V fantommatn. pÄ mono/mik ingÄng

2 stereoingÄngar via bal.tele

Effektiv 3-bands EQ

Peak LED pÄ kanaler och effekt

1 Aux-send post för effekter, pre utgÄng för monitor

1 Stereo AUX-retur med vol.ratt

24-bit intern DSP med 256 dig.effekter + mute

2 tape retur med switch för main och kontr.rum

UtgÄngsnivÄ för hörlur/kontrollrum

Main utgÄng: balanseradeTRS tele utgÄngar

1000:- hos Jam

Postat

Jag har en Alto S-8 som jag Àr skitnöjd med. Balanserat in och ut, och brusfritt. Man kan dock inte köra medhörningen och liknande över balanserade ingÄngar eftersom fÄr med dom i main-mixen som gÄr tillbaka in i datorns ljudkort (om man nu kopplar burken för att mixa IN i ljudkortet) , utan fÄr anvÀnda sig av Tape in för att ha medhörningen separerad. Tror inte det skiljer pÄ den punkten frÄn andra tillverkare.

Det hÀr leder mig osökt in pÄ den typ av produkt jag saknar pÄ marknaden. En mixer som funkar "Ät bÀgge hÄllen". T.ex. 8 kanaler IN --> 2 kanaler IN ljudkort, och samtidigt 4-6 kanaler UT ljudkort --> 2 kanaler UT. Skulle underlÀtta avsevÀrt för oss som kör flera ljudkort mm. att sköta ljudet utan att koppla i och ur monitorer, lurar osv...

Postat

En grej jag stör mej pĂ„ min Behringer mixer, Är att det inte finns nĂ„gon OFF knapp. Man mĂ„ste altsĂ„ rycka ur sladden för att stĂ€nga av bordet.

Vet inte om dom andra modellerna har liknande skavanker.

Postat

Jag har en Behringer mixer och har inte haft nÄgra problem med den. Men som Mantel sÀger sÄ har min heller ingen OFF-knapp... Vilket ibland kan vara irriterande.

Jag skulle dock vÀlja bort alto-mixern dÄ jag tror att Behringer Àr bÀttre och Tapco Àr bÀst.

Love.

• 3 veckor senare...
Postat

De mindre mixarna frÄn Behringer har ingen off-knapp, men de större har det.. AlltsÄ typ frÄn 12 kanaler och uppÄt.. Ladda ner manualen först innan du köper en mixer för att veta om det finns on/off-knapp.

/Daniel

Postat

Dock Ă€r det inget större problem om ni köper en el-splitt-dosa (eller vad de heter 😉) som har en on/off-knapp.

/Daniel

Postat (redigerat)

FÄr ju pÄ peka att Alto mixarna har grymt mycket head room. Sen om jag inte har blivit helt missinformerad sÄ ligger Altos mixrar lÀgre i brus nivÄ Àn behringer mixarna. Och dÄ talar jag om dom mindre mixrarna förstÄs.

Men sen sÄ beror det helt och hÄllet pÄ hur mÄnga kanaler du behöver och ifall du behöver mer stereo kanaler Àn mono kanaler eller tvÀrt om. För det variera ju pÄ dom olika mÀrkerna.

Har en Alto S-12 som jag har lyckats fixa sÄ jag har ett reglage för monitor lyssning. Sen fins ju fantom matning ocksÄ MED on/off switch. Men du kan ju kolla mer info hÀr http://www.polysonic.com/alto.html

Redigerat av sambru
  • 4 veckor senare...
börnen (oregistrerad)
Postat

Jag köpte mig precis en Alto S12 och jag Àr vÀldigt nöjd hitills. Ska man köra HD-inspelning Àr den suverÀn med sina dubbla bussar.

(detta var mitt första inlÀgg :-) Hej pÄ er alla!

mvh Kent

Postat

Jag har ett Alto S6 och det suger verkligen! Preampsen Ă€r riktigt kass och brusar som galningar 😉

Köpte det nÀr jag va ny och ovetande. Mitt rÄd sÄ du slipper göra om mitt misstag Àr att köpa en billig mixer för lyssning och lÀgga lite pengar pÄ en bra preamp istÀllet (lÀs Studio Projects VTB-1) ... du fÄr 1000 ggr bÀttre insignal och slipper latencyn som kan uppkomma iom insÀttning av mixerbord i ljudkedjan.

/Micke

Postat
NÄgon som har Äsikter om följande? :

Alto AMX-100FX. 10-kanals stereomixer med digitala effekter

2 mikingÄngar, XLR + bal. tele

Trimratt och 48V fantommatn. pÄ mono/mik ingÄng

2 stereoingÄngar via bal.tele

Effektiv 3-bands EQ

Peak LED pÄ kanaler och effekt

1 Aux-send post för effekter, pre utgÄng för monitor

1 Stereo AUX-retur med vol.ratt

24-bit intern DSP med 256 dig.effekter + mute

2 tape retur med switch för main och kontr.rum

UtgÄngsnivÄ för hörlur/kontrollrum

Main utgÄng: balanseradeTRS tele utgÄngar

1000:- hos Jam

Hejsan.

Har en kompis som köpte mixerbordet "Alto AMX 100FX" utan manual och adapter billigt. Han behöver lite hjÀlp och jag undrar dÀrför nu exakt vilken typ av transformator, ni fick med nÀr ni köpte detta mixerbordet.

Tror att det skulle funka med en vÀxelspÀnningstransformator AC/AC frÄn 230 till 18 V och 1Amp som max belastning. Klarar liriktaren av det mÄntro?

Finns förresten manualen tillgĂ€nglig i "elektronisk version". 🙂

Tacksam för svar.

/Ruda

Postat
Jag har en Alto S-8 som jag Àr skitnöjd med. Balanserat in och ut, och brusfritt. Man kan dock inte köra medhörningen och liknande över balanserade ingÄngar eftersom fÄr med dom i main-mixen som gÄr tillbaka in i datorns ljudkort (om man nu kopplar burken för att mixa IN i ljudkortet) , utan fÄr anvÀnda sig av Tape in för att ha medhörningen separerad. Tror inte det skiljer pÄ den punkten frÄn andra tillverkare.

Det hÀr leder mig osökt in pÄ den typ av produkt jag saknar pÄ marknaden. En mixer som funkar "Ät bÀgge hÄllen". T.ex. 8 kanaler IN --> 2 kanaler IN ljudkort, och samtidigt 4-6 kanaler UT ljudkort --> 2 kanaler UT. Skulle underlÀtta avsevÀrt för oss som kör flera ljudkort mm. att sköta ljudet utan att koppla i och ur monitorer, lurar osv...

HellÄ

Och hej alla förresten, mitt första inlÀgg hÀr.

Om jag förstÄr dig rÀtt sÄ finns det redan mixrar som klarar precis vad du vill ha. Du har bara skaffat en som Àr lite för enkel. Vad som behövs Àr en mixer med en subbuss. Det Àr alltsÄ en utgÄngsbuss som Àr separat frÄn mainbussen.

Det hela funkar som sÄ att pÄ varje kanal finns en ALT-knapp. Om den trycks ned sÄ tas kanalen bort frÄn huvudmixen och skickas istÀllet till subbussen:

Du kopplar alla externa prylar pÄ kanaler in pÄ mixerbordet precis som vanligt. Du kopplar Àven in alla utgÄngar frÄn datorn pÄ mixerbordskanaler. Med en enkel mixer sÄ fÄr du ju dÄ som du sÀger tillbaka ljudet via huvudmixen in i datorn vilket ger rundgÄng. Men med en mixer med subbuss kopplar du inte in huvudutgÄngen alls! IstÀllet kopplar du subbussens utgÄng till ingÄngen i datorn och kontrollrumsutgÄngarna till dina monitorer. I normallÀge (alla ALT-knappar inaktiva) skickas alltsÄ inget till datorn överhuvudtaget och man kan sÄledes lyssna och mixa alla kanaler. NÀr man sedan vill spela in en eller flera kanaler sÄ trycker man bara in ALT-knappen pÄ dessa och vips, bara de kanalerna skickas till datorn och kan spelas in. Problemet Àr löst, du kan lyssna pÄ alla kanaler frÄn datorn, externa enheter, spela in de kanaler du vill etc allt utan att behöva koppla om en enda kabel. Exempel pÄ en mixer som har just denna funktionalitet Àr Behringers UB1204-Pro

Om du har flera ingÄngar i datorn och vill kunna anvÀnda dem pÄ ett bra sÀtt ska du ha en mixer med flera subbussar, sÄ att varje subbuss kan kopplas till ett ingÄngspar i datorn.

StÄr massor om detta och mycket mer pÄ www.tweakheadz.com

• 1 Ă„r senare...
Postat

Àr det nÄgin som har koll pÄ om man kan köra en Alto AMX-100FX till PC via main out, eller mÄste man ha nÄgot speciellt ljudkort eller sÄ?

Arin (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Man kan dock inte köra medhörningen och liknande över balanserade ingÄngar eftersom fÄr med dom i main-mixen som gÄr tillbaka in i datorns ljudkort (om man nu kopplar burken för att mixa IN i ljudkortet) , utan fÄr anvÀnda sig av Tape in för att ha medhörningen separerad.

Det dÀr stör mig nÄgot sÄ! hur har du gjort`?

(sĂ„g just att trĂ„den var mycket gammal 🙂 )

Redigerat av Arin
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Jag har ett Alto S6 och det suger verkligen! Preampsen Ă€r riktigt kass och brusar som galningar 😆

Köpte det nÀr jag va ny och ovetande. Mitt rÄd sÄ du slipper göra om mitt misstag Àr att köpa en billig mixer för lyssning och lÀgga lite pengar pÄ en bra preamp istÀllet (lÀs Studio Projects VTB-1) ... du fÄr 1000 ggr bÀttre insignal och slipper latencyn som kan uppkomma iom insÀttning av mixerbord i ljudkedjan.

/Micke

Analoga mixerbord har ingen latency. AngÄende Alton sÄ brusar den inte sÄ farligt, Àr du sÀker pÄ att du hade gainat rÀtt?

Postat (redigerat)

Edit: Glaskatten skrev samma sak.

Soundcraft har vÀl f ö en mixer, compact 4 (det finns en storebror oxÄ), som verkar rÀtt ball. Stod jag inför mixerköp idag, skulle den nog ligga rÀtt bra till.

tjing

Bengan

Redigerat av Vallhagen
Postat (redigerat)

Jag har en Soundcraft Compact 4 och Àr grymt nöjd med den!

Man kan sÀga att den Àr specialbyggd för att anvÀndas tillsammans med en dator pga de fina routingmöjligheterna. Preamparna upplever jag som tysta och bra ocksÄ, dessutom har du HiZ/DI ingÄng för gitarr pÄ kanal 2, separat volymkontroll för monitorer/hörlurar plus en extra hörlursutgÄng för "artist" med egen "artist mix" volymkontroll. Ingen on/off knapp med det löste jag genom att kopla bÄde mixern och mina monitorer till en egen kontaktdosa med on/off knapp pÄ.

SÄ kolla in den ocksÄ!

http://www.soundcraft.com/product_sheet.asp?product_id=121

HÀr har du en bild pÄ min :-) (till vÀnster i bild)

studio28tq.jpg

finns en lite större bild i denna trÄden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=586&st=840

Redigerat av knop3se
Postat
Man kan dock inte köra medhörningen och liknande över balanserade ingÄngar eftersom fÄr med dom i main-mixen som gÄr tillbaka in i datorns ljudkort (om man nu kopplar burken för att mixa IN i ljudkortet) , utan fÄr anvÀnda sig av Tape in för att ha medhörningen separerad.

Det dÀr stör mig nÄgot sÄ! hur har du gjort`?

(sĂ„g just att trĂ„den var mycket gammal 😛 )

Det var mitt gamla upplĂ€gg, och var lite speciellt eftersom jag bara har tvĂ„ analoga utgĂ„ngar pĂ„ ljudkortet (EMU 1212M). Jag kopplade frĂ„n digital ut pĂ„ 1212M till digital in pĂ„ mitt Audigy-kort, och analog ut dĂ€rifrĂ„n till 2-TK in pĂ„ S-6'an. Det var mest för att jag skulle kunna ha balanserat ut till vanliga mixerkanaler, och Ă€r ju inte nödvĂ€ndigt 😄

Huvudgrejen var att jag kopplade ljud ut till 2-track in pÄ S-6'an. Sedan kan man med omkopplarna "2TK to control room" och "2-TK to Mix" vÀlja vart ljudet skall. Control room för medhörning i lurar eller hur man nu vill ha det, och mix om man av nÄgon anledning vill spela in det man skickar ut.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.