Jump to content
Annons

Vad händer med en låt under skivkontraktets makt?

Powel

Recommended Posts

Precis som titeln och korta beskrivningen, vad händer med en låt efter att jag har skrivit kontrakt? jag e relativt säker på att en hel del Homo Sapiens som skickar in sina låtar inte kan mastra själva...tar skivbolagets gubbar vid och fixar det som dom vill ha det eller som du vill ha det?

Kan dom även ha makten att säga..."den här låten du skrev e inge bra i det här partiet men vi kan ändra om den totalt.." ...har dom rätt att skriva om min låt?

Hur blir det med royalties, jag antar att du förlorar en del procent på att ha studiokillar jobba med din låt... 😛

Är det olika för olika länder?

snälla...släng in allt du känner till...från början till slut inklusive material o pengadelen...vill veta rubbet!!! 😑

Annons

Stora skivbolag drivs som företag - de är ute efter att tjäna pengar. För att tjäna pengar på skivor måste man sälja många. Skall man sälja många skivor är det artisten som räknas, inte en enstaka låt och absolut inte det som du mixat hemma själv, det är bara förhandsreklam. Blir du signad på ett stort bolag så startar apparaten med att välja en producent, som sen väljer låtar, dina egna eller andras. Chansen att bli signad som artist är extremt liten - titta bara på Idol varje år och se hur många av dem som går vidare, nästan ingen. Sen finns det redan massor av artister som redan är kända namn, kolla bara på schlagerfestivalen som exempel. Samtidigt är det så att om skivbolaget lyckas tjäna pengar så hamnar en del av dem till dig också. Inte från början, men om du håller.

Så fundera inte så mycket innan du faktiskt fått ett erbjudande från ett skivbolag. När det är dags, ordna en egen jurist som hjälper dig. När det gäller dina insatser som låtskrivare så är STIM ett bra ställe att börja fråga.

Om det är låten som är intressant, var glad om någon vill använda den. Det finns ett gäng låtskrivare som kan tjäna pengar på sina låtar, men det beror på att de gör många bra låtar varje år och vet hur det skall låta för de stora artisterna.

Gunnar

Precis som titeln och korta beskrivningen, vad händer med en låt efter att jag har skrivit kontrakt?

hänger ju helt å hållet på vad som står i kontraktet

glöm inte läsa å begrunda det innan du skriver på

men står även sån info med på ett kontrakt då?....typ "studiohjälp finnes" hehe 😄 för jag kan känna att mina låtar och min kunskap inom låtskrivande kan behöva lyftas en hel del o då får man ta till sig en mentor liksom

Edited by Powel

Ett kontrakt är skriven på "juridiskt språk" ingen "vanlig" språk som alla kan förstå. Det är just därför man "köper kännst" av någon kunnig jurist som förklarar allt, punkt för punkt.

Alla kontrakt är olika och alla kontrakt ska förhandlas. Kan du inget om kontrakt då ska du se till att någon som kan förhandlar åt dig. Om du nu får chans till ett kontrakt.

Ha inte för bråttom att skriva på.

Om Skivbolaget skulle vilja använda sig av din låt trots bristande kvalitet kommer dom mest troligt att be en producent göra låten vilket dom troligtvis måste betala för vilket i sin tur tas från ditt förskott eller kommande intäkter på låten och producenten kommer troligtvis även att ta några procent av royalties för sitt arbete.

Och det står nog inte i kontraktet att " Studiohjälp finnes " utan snarare att om dina låtar måste omproduceras kommer kostnaden för dessa tjänster att betalas av dig i form av avräkning från royalties eller annan form av betalning.

Mastring däremot brukar skivbolagen stå för eller snarare artisten som skall använda låten.

Skivbolagen betalar i stort sett inte för något utan erbjuder ett fungerande distrubitionsnär samt erfarenhet om marknadsföring. Artisten betalar för Skivinspelning , Video , och allt annat tillkomande på samma sett som du skulle betala ifall ett skivbolag skulle vilja ha din låt.