Jump to content
Annons

sjunger hon falskt


tordA

Recommended Posts

Någon som vågar sig på definitionen av "falskt"?

Falskt = toner som ligger utanför skalan som övriga instrument använder sig av...

Man får förstås då undanta bändningar och glidningar som till slut når den rena tonen och som används som effekt.

Att sjunga falskt genom en hel låt är ingen sådan effekt, utan det är bara dåligt enligt mina öron. När det sedan övergår från att vara "blått" till att bara låta illa, är kanske upp till var och en att avgöra, eftersom det kan vara olika hur kinkigt olika personers gehör är...

Om man sedan lyssnar t ex på orientalisk musik, så kan det vara "falskt" enligt vår västerländska skala, men eftersom alla instrument är stämda enligt samma skala, så blir det inte falskt när man lyssnar på det.

Utgångspunkten för attt bestämma om det är falskt eller inte, är alltså alltid den skala som används i den aktuella låten.

All improvisation som innehåller kromatik eller altereringar är alltså falsk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 94
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det finns bra och dåligt falskt i min mening.

Bandet ni länkar till är i min mening ett tydligt exempel på dåligt falskt. Låter som de försöker kopiera andra i samma genre men faller tungt tack vare dåligt utvecklad teknik(eller kanske tom bristande talang, vad vet jag?).

Lysande exempel på konstruktiv kritik!

9/10 poäng!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är hjärtligt trött på trådar som handlar om falsksång och otajta framföranden.

Ändå svarar jag på tråden.

Håller med några tidigare i tråden om att många misstar vissa typer av sångframträdanden för falsksång då det igentligen främst handlar om andra saker.

Dom som många sk musiker kallar för falsksångare har ofta en oerhörd koll på det dom gör. Det är med andra ord ett medvetet konstnärligt val. Att det sedan det inte faller alla på läppen är en annan sak och alla har rätt till sina preferenser givetvis.

Älskar BelCanto men världen innehåller så mycket annat också därför kan jag verkligen uppskatta dom som labborerar både med intonation och timing då musiken kräver det.

För mig är tex. Shane MacGowens sång i Fairitale of New York bland det bästa som någonsin har sjungits in.

Men han är väll bara ytterligare en i raden av otajta falsksångare för dom som måste lägga autotune på allt för att vara nöjda.

Så om man är medvetet dålig är man alltså bra??? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger inga värderingar i falskt. DVS att falskt är lika med dåligt eller bra. Det jag säger är att falska element kan vara en viktig del i ett uttryck bara det är medvetet gjort.

Sen kan ju envetet insiktslöst falskspelande vara fruktansvärt påfrestande också.

Ser falskt mer som ytterligare en färgklick på paletten som medvetet använt kan skapa bra musik.

Precis som man kan skapa hur dålig musik som helst fast än den är ren.

Falskt är oftas mer en fråga om estetik än hurvida det är rätt eller fel.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

...och då är vi tillbaks på det man ofta kommer fram till i denna typ av diskussioner; att allt är bra, vare sig det är bra eller dåligt, eftersom det är upphovsmannen som bestämmer hur det ska vara... 😎😛

Falsksång (och andra ostämda instrument) skär något fruktansvärt i mina öron, vare sig det är medvetet eller bara dåligt. Enstaka toner går att stå ut med, även om jag hajar till så fort det är något sådant fel - men någon som konstant ligger fel, är inget annat än hemskt. Det beror förmodligen på hur kinkigt lyssnarens gehör är. Det är inte alltid så kul att ha bra gehör - inte när man lyssnar på sin egen röst heller... :rolleyes: Som Demonproducenten nämnde, så är dissonanser inte samma sak, utan det fungerar som "färg" - men att ständigt ligga typ en kvarts ton fel och bara hitta rätt ton någon gång ibland, är katastrof - åtminstone för mina öron.

Som sagt, så upplever jag däremot inte orientalisk musik som falsk, trots att det är "falskt" enligt de vanligaste skalorna som vi använder i västvärlden - men det beror ju på att alla följer samma skala.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag gillar detta VÄLDIGT VÄLDIGT mycket. Musikstilen alltså.

De kallar det Metal/Gothic/Rock. Men vad är det mest likt av de genrerna? Kan ni ge exempel på andra Gotiska band?

Det fanns ett band en gång som hette La Solitude, ungefär som detta fast mycket mycket dystrare. F*n va grymma de var!

Kanske kan man möjligen tycka att hon ligger nån halvton för mörkt i början på Eternal, men det är absolut inget som stör om man inte är väldigt petig och verkligen letar. Varför klaga när rösten är formidabel i övrigt?

Gitarrerna harvar lite för långsamt ibland, och riden låter för tråkig i mina ögon. Överhuvudtaget är det främst ljudkvaliteten som jag vill klaga på om jag ska klaga på något. Men det är ju mp3...

Till protokollet kan föras att jag är långt ifrån tondöv. Det har florerat flera tester på Forum och annorstädes och jag hade 94% tonträffsäkerhet på ett av dem här, vilket jag är dj**ligt nöjd med eftersom det var bland de absolut bästa (för testet av tonföljder hade jag dessutom 100%). Brozzan däremot har absolut gehör, men dithän vill jag inte räkna mig.

Gillar intonationen hon sjunger med. Blir helt klart köp!

Kan tillägga att jag lite grann förundras över att det står USA, Idaho. Låter som en som inte är född där iaf... So what?

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag gillar detta VÄLDIGT VÄLDIGT mycket. Musikstilen alltså.

De kallar det Metal/Gothic/Rock. Men vad är det mest likt av de genrerna? Kan ni ge exempel på andra Gotiska band?

Det fanns ett band en gång som hette La Solitude, ungefär som detta fast mycket mycket dystrare. F*n va grymma de var!

Kanske kan man möjligen tycka att hon ligger nån halvton för mörkt i början på Eternal, men det är absolut inget som stör om man inte är väldigt petig och verkligen letar. Varför klaga när rösten är formidabel i övrigt?

Gitarrerna harvar lite för långsamt ibland, och riden låter för tråkig i mina ögon. Överhuvudtaget är det främst ljudkvaliteten som jag vill klaga på om jag ska klaga på något. Men det är ju mp3...

Till protokollet kan föras att jag är långt ifrån tondöv. Det har florerat flera tester på Forum och annorstädes och jag hade 94% tonträffsäkerhet på ett av dem här, vilket jag är dj**ligt nöjd med eftersom det var bland de absolut bästa (för testet av tonföljder hade jag dessutom 100%). Brozzan däremot har absolut gehör, men dithän vill jag inte räkna mig.

Gillar intonationen hon sjunger med. Blir helt klart köp!

Kan tillägga att jag lite grann förundras över att det står USA, Idaho. Låter som en som inte är född där iaf... So what?

🙂

:musik

Är väl mest goth. Jag gillar goth men tycker tyvärr inte att detta alls var nåt att ha. Låtarna i sig har potential men framförandet e verkligen inte bra. Kolla istället upp band som Theatre of Tragedy (särskilt Aegis-plattan), Lacuna Coil, Within temptation, Leaves´eyes, Sirenia, Tristania, Epica och After Forever. Alla är gothmetal-band med kvinnlig sång som är bra mycket bättre.

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Kolla istället upp band som Theatre of Tragedy (särskilt Aegis-plattan), Lacuna Coil, Within temptation, Leaves´eyes, Sirenia, Tristania, Epica och After Forever. Alla är gothmetal-band med kvinnlig sång som är bra mycket bättre.

Tack tack! Rena Julafton!

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Njaa... jag har kollat upp alla de föreslagna banden nu. En hel del duktiga musikaliska insatser, en del gränsade till klassisk musik, en hel del till death metal. Det förekom en del growlande (eller vad det heter), men främst ljus skönsång.

Men... det jag är ute efter är en mörkare kvinnoröst än i exemplen. Något åt Rott-hållet fast snäppet mörkare.

Helst som underbara La Solitude. Det ska vara mörkt som det bara går. Rösten alltså.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Fyfan allt låter förjävla dåligt tjejstackarn låter förjävligt, gitarristen suger, trummisen sackar som fan, tråkiga låtar, dåliga texter, dålig prodd, ALLT DÅLIGT !!!!

pallade inte att ta mig igenom en hel låt, jag led för mycket.

jag tycker ärligt talat synd om människor som gillar dom, som uppenbarligen finns :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var inte bra... :rolleyes: visst kan de spela.. men inte ihop.. trummisen håller inte takten, inte heller gitarristen.. sångerskan låter inte engagerad alls.. uttråkad och trist... de skulle TROLIGTVIS låta såååå mycket bättre ifall de gjorde en riktig studiospelning..

ljudmässigt låter det ju okej.. fast... nej *skaka huvudet* jag får panik av det här..

hur de kan vara signade är över mitt förstånd...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
sångerskan låter inte engagerad alls.. uttråkad och trist...

Det är just det som är det underbara.

Passar ju klockrent in i musikstilen!

Link to comment
Dela på andra sajter

sångerskan låter inte engagerad alls.. uttråkad och trist...

Det är just det som är det underbara.

Passar ju klockrent in i musikstilen!

hmm.. men det är inte uttråkat och trist på ett professionellt sätt.. hur det nu funkar.. hon låter som om hon vill sjunga, men skiter i ifall det blir bra eller inte.. sångeskan är inte bra, men hon är inte ensam om att få låtarna att vara enerverande kassa... det krävs ett helt band för att bli så här kassa.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

:rolleyes: nu förstår jag inte.

Efter att ha läst alla kommentarer förväntade jag mig nåt riktigt skitdåligt. Men vad är det jag hör?

Visst jag gillar det inte och hon sjunger falskt. Men då har jag faktiskt hört mkt sämre.

OCh att dom skulle vara signade är inte direkt konstigt det heller. Med tanke på antalet indie-bolag som finns idag. Det är inte direkt svårt att få "skivkontrakt" idag. Inte enligt min mening iaf. Beror på hur mkt man försöker också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaa... jag har kollat upp alla de föreslagna banden nu. En hel del duktiga musikaliska insatser, en del gränsade till klassisk musik, en hel del till death metal. Det förekom en del growlande (eller vad det heter), men främst ljus skönsång.

Men... det jag är ute efter är en mörkare kvinnoröst än i exemplen. Något åt Rott-hållet fast snäppet mörkare.

Helst som underbara La Solitude. Det ska vara mörkt som det bara går. Rösten alltså.

:rolleyes:

:musik

Hmmm.. Nån sångerska med mörk röst känner jag nog inte till inom gothgenren. Hela genren har fastnat lite i ljus skönsång blandat med vissa gutturala mansstämmor (även om de flesta nyare skivor av gothbanden har skippat growlet). Skulle också vilja höra en sångerska med en röst som bryter mot mönstret. (fast som kan sjunga då såklart)

Link to comment
Dela på andra sajter

:rolleyes: nu förstår jag inte.

Efter att ha läst alla kommentarer förväntade jag mig nåt riktigt skitdåligt. Men vad är det jag hör?

Visst jag gillar det inte och hon sjunger falskt. Men då har jag faktiskt hört mkt sämre.

OCh att dom skulle vara signade är inte direkt konstigt det heller. Med tanke på antalet indie-bolag som finns idag. Det är inte direkt svårt att få "skivkontrakt" idag. Inte enligt min mening iaf. Beror på hur mkt man försöker också.

Problemet tycker jag (personligen) e att just denna genren på nåt sätt kräver att musikerna är hyfsat duktiga. Om det vore skitig garagerock skulle det vara lite annorlunda. Det behöver lixom inte vara bra på samma sätt. (detta är självklart min egen personliga uppfattning)

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ligger säkert mycket i det som Jejje säger, om duktigheten alltså och carportar. :rolleyes:

Beträffande Gothband med brud med mörk röst så är La Solitude som jag nämnt underbara. Jag har en analogkassett med dem, har aldrig sett dem sedan dess. Tror kassetten hette Call the demons. Köpte den i en obskyr butik - numera nedlagd - som hade en massa bootleg från hela jordklotet dessutom. Har tänkt hitta kassetten och föra över den till cdr för privat bruk för att rädda den.

😛

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Fy fan, hon låter förjävligt!

Hur vill nån lira med henne?

En underbar människa...

Jo alla i min omgivning tycker att jag är en helt otroligt underbar människa 😏

Ja, det gäller säkert dig också!

Har sångerskan på short messen här nu. Supernice!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Det som svajar hos Håkan Hellström är inte tonen utan snarare typ dynamiken och fraseringen, som han överdriver på ett ganska teatraliskt sätt - de flesta som håller på med musik borde förstå och höra skillnaden... man får tycka vad man vill om Håkan, personligen är jag väl kanske inte överförtjust, men falskt sjunger han då rakt inte.

I näst senaste Studio (Februari) stod det att Håkan Hellström använder sig av Autotuner. Om jag inte missminner mig helt sjunger han in låtarna en halvton ner och sen rättar en autotuner ner all sång.

Exempel på "bra falskt" är enligt mig t ex Flaming Lips(gammal favvo). Lyssna här om ni vill:

Ett bra exempel på att smaken är som baken, personligt tyckte jag nämligen det där var bland de värsta dynga jag hört (och Rott var inte mycket bättre). Men, jag kan ändå förstå att folk gillar Flaming Lips eftersom jag vet att många gillar den där typen av musik och tycker det är, som du sa, charmigt. Hur man kan gilla trummor som sackar efter som i Rotts fall är över mitt förstånd, jag kan erkänna att sångaren verkar ha en potential hon inte utnyttjar överhuvudtaget och att gittaristen gör ett bra jobb och har ett skönt sound. Men trots det är det, i mina öron, dynga.

Sen kan jag ju också påpeka att jag tycker trådstarten var helt onödig, rubriken var kass och inlägget var desto sämre. Ska vi starta trådar så fort någon på MySpace spelar fel?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
  • Det som svajar hos Håkan Hellström är inte tonen utan snarare typ dynamiken och fraseringen, som han överdriver på ett ganska teatraliskt sätt - de flesta som håller på med musik borde förstå och höra skillnaden... man får tycka vad man vill om Håkan, personligen är jag väl kanske inte överförtjust, men falskt sjunger han då rakt inte.

I näst senaste Studio (Februari) stod det att Håkan Hellström använder sig av Autotuner. Om jag inte missminner mig helt sjunger han in låtarna en halvton ner och sen rättar en autotuner ner all sång.

Exempel på "bra falskt" är enligt mig t ex Flaming Lips(gammal favvo). Lyssna här om ni vill:

Ett bra exempel på att smaken är som baken, personligt tyckte jag nämligen det där var bland de värsta dynga jag hört (och Rott var inte mycket bättre). Men, jag kan ändå förstå att folk gillar Flaming Lips eftersom jag vet att många gillar den där typen av musik och tycker det är, som du sa, charmigt. Hur man kan gilla trummor som sackar efter som i Rotts fall är över mitt förstånd, jag kan erkänna att sångaren verkar ha en potential hon inte utnyttjar överhuvudtaget och att gittaristen gör ett bra jobb och har ett skönt sound. Men trots det är det, i mina öron, dynga.

Sen kan jag ju också påpeka att jag tycker trådstarten var helt onödig, rubriken var kass och inlägget var desto sämre. Ska vi starta trådar så fort någon på MySpace spelar fel?

Gitarren sackar, trummorna ligger före. Hihaten är bedrövligt inspelad och låter som en krashad crash.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Det som svajar hos Håkan Hellström är inte tonen utan snarare typ dynamiken och fraseringen, som han överdriver på ett ganska teatraliskt sätt - de flesta som håller på med musik borde förstå och höra skillnaden... man får tycka vad man vill om Håkan, personligen är jag väl kanske inte överförtjust, men falskt sjunger han då rakt inte.

I näst senaste Studio (Februari) stod det att Håkan Hellström använder sig av Autotuner. Om jag inte missminner mig helt sjunger han in låtarna en halvton ner och sen rättar en autotuner ner all sång.

Det var väl för böfvelen menat som ett torrt skämt?! Hur kunde du ta det på allvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var som stolle säger kanske ett skämt. Att intetsägande men rent sjungande sångare kunde använda autotune för att med en mer personlig intonation kanske sälja mer skivor. Som Håkan typ inte för att Håkan använder autotune.

Håller förövrigt med tbruce om att Håkans falsksång är betydligt överdriven och att många misstolkar andra svajjiga faktorer(frasering, teatralisktutspel, timing etc.) som att det skulle vara falskt.

Visserligen sjunger Håkan falskt men betydligt mindre än alla tror och framföralt med ett mer medvetet val.

För övrigt sjunger alla sångare falskt. Van Morrison, Rod Stewvart, Tom Jones ja tom Freddi Mercury.

Men om allt var autotunat och rent på centnivå skulle dom flesta antagligen tycka att dom inte var lika fantastiska sångare som alla dessa tre var och är fast på lite olika sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...