Jump to content
Annons

Tips på electronica att ge bort, tack!


Fredrikmo

Recommended Posts

Min vän Dennis flyttade till Australien för några år sedan; hans mor dog, (hans far redan när han var barn) och inga syskon har han. Där sitter han och tvingas säkert lyssna på Savage Garden och Air Supply. Han gillar Yello, Kraftwerk, Tangerine Dream (så klart) mm. Jag vill skicka lite syntetiskt färgad pop till honom, helst svenskt.

Vad skall jag skaffa, tycker ni som har koll på electronican? Helst svenska plattor men helst inte för radikalt som Andreas Tilliander och inte för heavy som tidiga Lords of Acid (som ju inte ens kommer från Sverige).

Hittills har jag samlat ihop The Knife, Jäje Johanson, Baxter, Fused, samt utländska: Karl Bartos, seanste Yello, nya Alan Parsons, Sven Väth.

Tacksam för några tips till (kanske fem plattor).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postalservide

Robot

Nåväl, det kanske inte är electronica (lite dålig på vad som är vad...), men popigt är det i alla fall.

Tack för tipsen. Rätt fräckt, faktiskt. The Robot passar säkert honom. Det får mig att lite associera till Neil Youngs synthplatta Trans. Postal Service är kyligare, mer i min smak men jag skall faktiskt skaffa den åt min kompis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postalservide

Robot

Nåväl, det kanske inte är electronica (lite dålig på vad som är vad...), men popigt är det i alla fall.

Tack för tipsen. Rätt fräckt, faktiskt. The Robot passar säkert honom. Det får mig att lite associera till Neil Youngs synthplatta Trans. Postal Service är kyligare, mer i min smak men jag skall faktiskt skaffa den åt min kompis.

Vilken av Robotplattorna hittade du?

Båda tycker jag är bra, men de låter ganska olika.

Postal service är lite tillbakadraget mysigt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken av Robotplattorna hittade du?

Båda tycker jag är bra, men de låter ganska olika.

Postal service är lite tillbakadraget mysigt. :rolleyes:

Ja, alltså jag blev lite osäker på det där med vilken Robot du menade men tog fasta på Robot från Valencia (USA). Blir inte riktigt klok på om det är Vocaloid, eller...? Låter lite blandning Harmonizer/Autotune/Vocaloid/Vocoder....

Robot från Des Moines låter helt mongo -- jag kunde inte ha gjort det sämre själv. Tydligen kan han inte fixa till latencyn melan olika inputenheter. Jag drabbades lite av det där fenomenet själv när jag gjorde dubbningar på en Baxter-låt med min NI FM7. Först ville jag reducera kvantifieringsstyrningen rejält för att få ett lite lösare spel så att det inte skulle låta för maskinellt -- men jag fick det för slappt och sedan blev det aldrig riktigt bra hur jag en trixade och drog i saker -- men (Des Moines) Robot är ju kamikazeproducerat.

Eftersom jag fastnade lite för (Valencia) Robot stannade jag där. Kanske medade du en helt annan robot än någon av dessa?

Postal Service är kanske lite för kyliga och samtidigt något för omniuösa för att vara "mysiga" tycker jag men jag har väl en vek själ. Men de passar mig rätt bra och min kompis ska som sagt få sig en släng av det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken av Robotplattorna hittade du?

Båda tycker jag är bra, men de låter ganska olika.

Postal service är lite tillbakadraget mysigt.  😱

Ja, alltså jag blev lite osäker på det där med vilken Robot du menade men tog fasta på Robot från Valencia (USA). Blir inte riktigt klok på om det är Vocaloid, eller...? Låter lite blandning Harmonizer/Autotune/Vocaloid/Vocoder....

Robot från Des Moines låter helt mongo -- jag kunde inte ha gjort det sämre själv. Tydligen kan han inte fixa till latencyn melan olika inputenheter. Jag drabbades lite av det där fenomenet själv när jag gjorde dubbningar på en Baxter-låt med min NI FM7. Först ville jag reducera kvantifieringsstyrningen rejält för att få ett lite lösare spel så att det inte skulle låta för maskinellt -- men jag fick det för slappt och sedan blev det aldrig riktigt bra hur jag en trixade och drog i saker -- men (Des Moines) Robot är ju kamikazeproducerat.

Eftersom jag fastnade lite för (Valencia) Robot stannade jag där. Kanske medade du en helt annan robot än någon av dessa?

Postal Service är kanske lite för kyliga och samtidigt något för omniuösa för att vara "mysiga" tycker jag men jag har väl en vek själ. Men de passar mig rätt bra och min kompis ska som sagt få sig en släng av det också.

Syftade på Robot från sverige. :rolleyes:

Plattorna heter Automagic och Fake or real.

Men som sagt, de klassas nog inte som elektronika... Mer pop. Testa och lyssna i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Syftade på Robot från sverige. 🙁

Plattorna heter Automagic och Fake or real.

Men som sagt, de klassas nog inte som elektronika... Mer pop. Testa och lyssna i alla fall.

Intressant! Jag ska testa dem också om jag hittar dem men det bör väl gå (?) Tack så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postalservide

Robot

Nåväl, det kanske inte är electronica (lite dålig på vad som är vad...), men popigt är det i alla fall.

Off topic:

Hur kommer det sig att alla säger att The Postal Sevice kommer fråm Sverige?

De kommer ju från Seattle i Uvvesa!

Eller? Är det jag som har fel?

(Jag menar de som gjort skivan Give Up)

( Smygreklam \/ )

On topic:

Filten såklart! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...