Jump to content
Annons

BWO's låt i melodifestivalen


Trace

Recommended Posts

Jag vet inte var jag kan få svar på detta så jag checkar här.

Varje gång jag hör låten BWO hade i melodifestivalen så blir jag galen för den är extremt lik en annan låt men kan inte komma på villken, speciellt i refrängen och på ett annat ställe i låten...

Det känns som om den är typ 80% lik en annan, vet inte om det är madonna, pet shop boys eller nåt annat gammalt.

Om nån kan upplysa om detta så blir jag mycket tacksam för jag håller på att bli galen... jag stänger radion så fort den spelas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag vet inte var jag kan få svar på detta så jag checkar här.

Varje gång jag hör låten BWO hade i melodifestivalen så blir jag galen för den är extremt lik en annan låt men kan inte komma på villken, speciellt i refrängen och på ett annat ställe i låten...

Det känns som om den är typ 80% lik en annan, vet inte om det är madonna, pet shop boys eller nåt annat gammalt.

Om nån kan upplysa om detta så blir jag mycket tacksam för jag håller på att bli galen... jag stänger radion så fort den spelas...

Ohh Mamma cant you see med de finska systrarna Lili & Susie .

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingången i versen är lite lik Madonnas Hung up tycker jag, inte sången utan discobasgången 🙂

Du menar Abba - Gimme gimme

det är ju bara slingan från gimme som ligger med i hung up

däremot är b&w lika själva sångmelodin i hung up - innan den går över i oh mama då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla låtar i schlagern är väl hopkok av andra låtar...?

Man kan nästan fundera på om det är ett krav från juryn för att komma med: -Låten måste innehålla minst 2 hookar från någon känd låt. 🙂

Kebabpizza Slivovitza var ju i och för sig ganska så originell. :rolleyes:

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

När vi en gång är inne på detta måste man ju kommentera att de första tonerna på Linda Bengtzings låt hade rätt mycket likhet med Mikas Grace Kelly oxå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi en gång är inne på detta måste man ju kommentera att de första tonerna på Linda Bengtzings låt hade rätt mycket likhet med Mikas Grace Kelly oxå 🙂

Inte nog med det! Det första tonen i Linda Bengtzings låt var dessutom nästa exakt densamma som första tonen i Paul Ankas gamla hit "Mona Lisa" från 50-talet. Där kan man snacka om plagiat ...

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi en gång är inne på detta måste man ju kommentera att de första tonerna på Linda Bengtzings låt hade rätt mycket likhet med Mikas Grace Kelly oxå 🙂

Inte nog med det! Det första tonen i Linda Bengtzings låt var dessutom nästa exakt densamma som första tonen i Paul Ankas gamla hit "Mona Lisa" från 50-talet. Där kan man snacka om plagiat ...

😉

:rolleyes:😆

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om låtar som är lik andra... jag tycker Charlottes Hero låter mycket som Da Buzz - Alive.

http://home.no/creal/heroalive.mp3

Lyssna själva.

Kul, nu vet vi vilka låtar som passar bra att mixa ihop i dj-setet 😏

Ang. BWO, självklart följer Bard receptet noggrant. Han vet vid det här laget hur man kokar ihop en klistrig poplåt som folk kommer ihåg - och en dos ABBA är ju aldrig fel där.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om låtar som är lik andra... jag tycker Charlottes Hero låter mycket som Da Buzz - Alive.

http://home.no/creal/heroalive.mp3

Lyssna själva.

Ja själva stilen på Charlottes låt och framförande påminner mycket om Da Buzz, det tänkte även jag på. Men jag måste säga att låtarna i det där exemplet skar sig med varandra ganska mycket. Perellis låt låter även ganska lågt i volym så det är svårt att höra exakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om låtar som är lik andra... jag tycker Charlottes Hero låter mycket som Da Buzz - Alive.

http://home.no/creal/heroalive.mp3

Lyssna själva.

Det där va väl ändå meningslöst?

Då skulle det vara plagiat av ungefär 500 000 andra låtar med samma enormt vanliga ackordföljd 😉

Det är ju hela melodin tillsammans med ackorden som gör låten egen och dessa två är ju inte i närheten av lika 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag är nått fan av Bard, men om jag inte har helt fel ingick väl han i låtskrivarteamet bakom Lili & Susi. I så fall har han kanske plankat sig själv. Ett trick som var gammalt redan när Mozart gjorde det.

Om jag inte minns fel var det Ola Håkansson och Tim Norell som skrev Oh mama. Men annars var Bard med och skrev på det mesta som Håkansson och Norell gjorde.

http://en.wikipedia.org/wiki/Norell_Oson_Bard

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...