Jump to content
Annons

Processor och Cubase problem!


Miss9

Recommended Posts

Har en liten fråga...

Har skaffat ny dator en p4 2.6 men när jag spelar upp en låt i Cubase SX (obs endast två spår ett midi och ett audio) så efter halva låten på samma ställe varje gång så går processor mätaren i topp och allt börjar hacka. Vad kan det bro på?

Snälla kan nån mer kunnig än jag hjälpa mig!

MvH Jocke

Redigerat av Miss9
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det SX 1, så kanske det beror på att du inte har stängt av HyperThreading...

Stäng av dual-CPU-funktionen i SX - eller om du hellre stänger av HT i BIOS - men det bästa är att uppgradera till SX 2, eftersom 2:an stödjer HT... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det SX 1, så kanske det beror på att du inte har stängt av HyperThreading...

Stäng av dual-CPU-funktionen i SX - eller om du hellre stänger av HT i BIOS - men det bästa är att uppgradera till SX 2, eftersom 2:an stödjer HT... 😏

Jo jag borde uppdatera jag vet....men hur stänger jag av dual-CPU-funktionen? har precis gått över till SX och hittar ingenting! hade gammla cubase förut men ingenting ser ju lika dant ut i SX så känner mig som en nybörjare igen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen har du testat detta, men jag skriver det i alla fall 😲 Öka sample-buffern för ditt ljudkort, så får du lägre belastning på CPUn. Detta höjer dock samtidigt latencyn, men det brukar gå att hitta en bra kompromiss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen har du testat detta, men jag skriver det i alla fall 😆 Öka sample-buffern för ditt ljudkort, så får du lägre belastning på CPUn. Detta höjer dock samtidigt latencyn, men det brukar gå att hitta en bra kompromiss.

Jo tänkte på det men det borde ju inte spela någon roll lnär det bara är två kanaler på min förra dator som va mycket slöare än den jag har nu kunde jag i alla fall spela upp sex spår med effekter utan att processorn gick i topp. det konstiga är att det händer helt plötsligt på samma ställe varje gång.

Men tack i alla fall alla tips är bra.

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det SX 1, så kanske det beror på att du inte har stängt av HyperThreading...

Stäng av dual-CPU-funktionen i SX - eller om du hellre stänger av HT i BIOS - men det bästa är att uppgradera till SX 2, eftersom 2:an stödjer HT... 😆

Jo jag borde uppdatera jag vet....men hur stänger jag av dual-CPU-funktionen? har precis gått över till SX och hittar ingenting! hade gammla cubase förut men ingenting ser ju lika dant ut i SX så känner mig som en nybörjare igen....

Om du inte har hittat det ännu, så stänger du av multi-CPU funktionen i Devices/Device Setup/VST Multitrack/Expert. Den är aktiverad som default, så ta bort bocken framför Multi Processing - så försöker SX inte använda MultiThreading längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...