Jump to content
Annons

Vilken digitalporta har flest fysiska utgångar?


Recommended Posts

Söker med lykta efter en digitalporta med fler än 2 fysiska utgångar adresseringsbara.

Nån som har en aning om vad som kan tänkas fungera?

Kanske till och med vill sälja sin arbetshäst eller på annat sätt kan var behjälpliga.

Ett par önskemål har man ju dock:

Wav!

Helst minneskort i stället för hårddisk. (Det blir en del stötar live ju!!!)

Tack på förhand!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kanske en ADAT vore ngt för er!?

8in/ut.. kostar runt tusingen begagnat!!

Antalet utgångar är ju kanon på en ADAT...

Dock är det bandhaverier och det fakto att en sån maskin ska sitta fast som gör att jag inte ens funderar i dom banorna.

Det ska ju köras live var på det inte får bugga nån gång även om jag vet produktioner som kört med ADATar ute! Huga!!!

Får se kanske kommer fler svar.

Ekonomiskt så är det allvarligt skit samma så länge det fungerar och kan köras av en person.

Tack ändå IDF!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

En Yamaha AW4416? Den har ju tyvärr hårddiskar. Men, den kostar inte så mycket också har den ju i grundutförande 8 ingångar (varav 2 stycken fantommatade) 4 stycken obalanserade omni-out, monitor out, Stereo out och Digital Stereo Out. Sen kan du ju köpa till (2, tror jag) expansionskort. Då kan du ju köpa till ADAT-kort som ger tillgång till 8 I/O eller bara köpa mer ut eller ingångar i valfritt utförande. Antingen 8 tele eller 4 XLR. Här har du en länk till manualen kan du kolla och se om den verkar intressant.

Hade en själv förut och tyckte att den var riktigt trevlig. Sålde min för runt 6000:-, kostade runt 35-40 000:- ny. Hittade en på Blocket nu för 7500:- och då går det nog att pruta lite där 😄 .

*Edit* När jag snabbkollade så verkar det som att ADAT-kortet är det enda som ger tillgång till fler in- och utgångar. De andra ger bara tillgång till fler ingångar. Men jag kan ju ha fel, var länge sen jag hade en och skummade bara lite nu.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Alesis hd24? Diskarna ligger i vaggor som lätt kan stötsäkras under transport.

nackdelen, efter att ha läst crunchers senaste inlägg, är ju att den har mer eller mindre samma storlek som en adat, om inte större!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev jag inte precis ett inlägg i tråden? Nu tycks det vara borta? 😄

Nåja, en Korg D888 har 8 utgångar och kostar drygt sjutusen.

I vilket fall skulle jag hellre rekommendera en ADAT HD (inget bandtrassel) eller varför inte en dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev jag inte precis ett inlägg i tråden? Nu tycks det vara borta? ☺️

Nåja, en Korg D888 har 8 utgångar och kostar drygt sjutusen.

I vilket fall skulle jag hellre rekommendera en ADAT HD (inget bandtrassel) eller varför inte en dator?

Yamaha verkar intressant.

Gör en del livevideupptagningar och ger ju ett snabbt flöde där med en bra splitter.

HD-24 är mer det jag söker. En simpel rec/player med rakt ut det som som ska till FOH och det som ska till monitor.

Dator har jag kruxat med en del.

Tillräckligt mycket för att komma fram till följande.

Operativsystem!

Skrymmande burk.

Extern skärm.

Kräver tangentbord och tillika mouse.

Har även den hårdiskar som inte sitter stötsäkert.

Det jag söker mest av allt i detta men inte hittat.

Är en helt vanlig sampleplayer för 8 spår omni och speltid på en timma via minneskort!

Att det ska vara så jävla svårt att hitta en sån!!! 😄

Tack för alla förslag.

Driftstabilitet är i alla fall det som är prio ett så kom gärna med mer input.

Jag har sökt i ett par år och funderar på att vända mig till museievärlden och deras multitrackermontrar.

Ha det bäst!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper en laptop så försvinner ju en del av dina "nackdelar" för datorn. Sen vet jag inte vad det är som är problem med OS? Windows XP funkar ju alldeles utmärkt (har hört att man kan, utan kostnad, nedgradera Vista till XP om man köper en ny dator). Se bara till att hårddisken snurrar med 7200 varv/min, annars kan det bli lite råddigt om man spelar upp/in många kanaler samtidigt.

Ljudkort för laptops har jag ingen stor koll, men ett Focusrite Saffire Pro 26 i/o kanske vore något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper en laptop så försvinner ju en del av dina "nackdelar" för datorn. Sen vet jag inte vad det är som är problem med OS? Windows XP funkar ju alldeles utmärkt (har hört att man kan, utan kostnad, nedgradera Vista till XP om man köper en ny dator). Se bara till att hårddisken snurrar med 7200 varv/min, annars kan det bli lite råddigt om man spelar upp/in många kanaler samtidigt.

Word, blev lite paff när jag följde tråden och du räknade upp separat tangentbord etc 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm...

Får nog försöka reda ut det jag söker i detta.

I en livesituation, måstemanverkligen veta och kunna lita på at allt verkligen fungerar.

En trumma till exempel, har så pass liten risk att falera att man anser det vara godtagbart.

Ett trumskinn kan ju faktiskt brista!

Jag söker en lösning att kunna spela upp flera kanaler ljud som backtrack med samma säkerhetsmarginal som en trumma har.

En PC klarar inte den säkerhetsmarginalen!

Hoppas det framgår vad jag söker.

Thanx!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om det är ett backtrack du ska spela upp behöver du väl inte en massa olika utgångar? Räcker väl med en stereo-utgång som du kopplar till PA-mixern, i a f om man har möjlighet att mixa internt på din uppspelningspryl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju i samma situation som dig 😄

Roland VS-880 har det vi söker, MEN.. Den har ingen USB eller nåt, så man måste spela in spåren på den. irriterande som fan.

Och Nej, det är inte bara ta en vanlig stereoutgång. Vi vill ha backtracket i stereo men ändå ha klick i lurarna så vår kära trummis kan spela till musiken, alltså vill vi ha 3-4 utgångar 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska ni spela live och inte har något eget special-PA så gör ni nog bäst i att se till att backing-tracket funkar i mono. Det är ju ändå det vanligaste i live-sammanhang att man kör allt i mono. Annars blir det ju bara publik på vissa enstaka punkter som hör det som ska höras, medans en majoritet får en ganska märklig ljudbild. Stereo-ljud är ju som bekant bara optimalt på ett visst avstånd på en linje rätt ut från mittemellan högtalarna (glasklart skrivet, eller hur? 🙂).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska ni spela live och inte har något eget special-PA så gör ni nog bäst i att se till att backing-tracket funkar i mono. Det är ju ändå det vanligaste i live-sammanhang att man kör allt i mono. Annars blir det ju bara publik på vissa enstaka punkter som hör det som ska höras, medans en majoritet får en ganska märklig ljudbild. Stereo-ljud är ju som bekant bara optimalt på ett visst avstånd på en linje rätt ut från mittemellan högtalarna (glasklart skrivet, eller hur? 🥰).

??

Mixar du allt i mono i en livesituation då eller?

Trummor, piano, körer?

Nu måste du berätta för det här blir mer och mer oförståeligt!

Vill jag inte köra backtrack i stereo för att alla i publiken inte kan höra allt på alla punkter?

Vad är det för special-PA som kan ta bort ljud för olika delar av publiken?

....?

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtom, du hade nog behövt ett special-PA för att få till bra stereo-ljud på alla punkter i en konsert-lokal. Inte för att jag vet om det finns, men det finns ju vanliga hifi-högtalare som ger rätt bra surround-ljud från bara en högtalare (Yamaha t ex). Fast det låter i och för sig också bäst om man sitter precis där det är kalibrerat att det ska ge som bäst ljud.

Hursomhelst, om du mixar t ex körer och trummor i stereo i en live-situation, så kommer ju det innebära att den publik som står framför vänster PA-högtalare _inte_ kommer att höra de körer och trummor du panorerat ut till höger. De enda som kommer att höra riktigt bra (teoretiskt, eftersom live-ljud ytterst sällan är någon direkt hissnande hifi-upplevelse) är ju de som står mitt emellan de båda PA-högtalarna. Resten kommer ju att missa en hel del förmodligen rätt väsentlig information i musiken. Stereoljud funkar på det viset, det är liksom fysiskt ofrånkomligt. Ungefär som att lyssna på ett välpanorerat musikstycke i hörlurar; Tar du bort ena luren så försvinner ju det som ligger i den andra luren.

Nu vet jag i och för sig inte var ni brukar vara att spela någonstans. I riktigt konsert-hallar (t ex Göteborgsoperan, eller en hyfsad teater) så kan det gott hända att ganska stora delar av publiken sitter så att dom skulle få en godkänd stereobild av musiken. Men i övrigt, på typiska rockklubbar, fritidsgårdar och vad det nu kan vara, från 10-1000 pers, så lämpar sig sällan lokalerna för något stereofinlir.

Finns nog annars folk här på planket som är mer rutinerade som liveljudstekniker än jag, posta en ny tråd om det? Tänkte bara försöka underlätta lite i erat sökande. Många har alldeles för lätt att krångla till saker och ting, när man spelar live så ska man som du nog skrev någonstans (exemplet med virveltrumman), försöka förenkla saker och ting i görligaste mån.

Vill ni fortfarande köra allt i stereo ska ni även fundera på hur ni löser stereolyssning i monitorerna (framför allt trummisens lurar). Det är inte alldeles självklart, eftersom monitorsändslingorna från mixerborden oftast (alltid?) är i mono.

Om det blir svårt att hitta en porta med mer än två ut, så se om ni inte åtminstone kan hitta någon som har insert/aux-in/ut (för att koppla in externa effekter). Då borde ni kunna tappa ut t ex klicket på en sådan och sen skicka resten på stereoutgången.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtom, du hade nog behövt ett special-PA för att få till bra stereo-ljud på alla punkter i en konsert-lokal. Inte för att jag vet om det finns, men det finns ju vanliga hifi-högtalare som ger rätt bra surround-ljud från bara en högtalare (Yamaha t ex). Fast det låter i och för sig också bäst om man sitter precis där det är kalibrerat att det ska ge som bäst ljud.

Hursomhelst, om du mixar t ex körer och trummor i stereo i en live-situation, så kommer ju det innebära att den publik som står framför vänster PA-högtalare _inte_ kommer att höra de körer och trummor du panorerat ut till höger. De enda som kommer att höra riktigt bra (teoretiskt, eftersom live-ljud ytterst sällan är någon direkt hissnande hifi-upplevelse) är ju de som står mitt emellan de båda PA-högtalarna. Resten kommer ju att missa en hel del förmodligen rätt väsentlig information i musiken. Stereoljud funkar på det viset, det är liksom fysiskt ofrånkomligt. Ungefär som att lyssna på ett välpanorerat musikstycke i hörlurar; Tar du bort ena luren så försvinner ju det som ligger i den andra luren.

Nu vet jag i och för sig inte var ni brukar vara att spela någonstans. I riktigt konsert-hallar (t ex Göteborgsoperan, eller en hyfsad teater) så kan det gott hända att ganska stora delar av publiken sitter så att dom skulle få en godkänd stereobild av musiken. Men i övrigt, på typiska rockklubbar, fritidsgårdar och vad det nu kan vara, från 10-1000 pers, så lämpar sig sällan lokalerna för något stereofinlir.

Finns nog annars folk här på planket som är mer rutinerade som liveljudstekniker än jag, posta en ny tråd om det? Tänkte bara försöka underlätta lite i erat sökande. Många har alldeles för lätt att krångla till saker och ting, när man spelar live så ska man som du nog skrev någonstans (exemplet med virveltrumman), försöka förenkla saker och ting i görligaste mån.

Vill ni fortfarande köra allt i stereo ska ni även fundera på hur ni löser stereolyssning i monitorerna (framför allt trummisens lurar). Det är inte alldeles självklart, eftersom monitorsändslingorna från mixerborden oftast (alltid?) är i mono.

Om det blir svårt att hitta en porta med mer än två ut, så se om ni inte åtminstone kan hitta någon som har insert/aux-in/ut (för att koppla in externa effekter). Då borde ni kunna tappa ut t ex klicket på en sådan och sen skicka resten på stereoutgången.

Hmm...

Känns konstigt men jag får väl göra det ändå.

Jag jobbar som frilans ljudtekniker sedan tio år tillbaka. Nästan uteslutande i livesituation.

Är ganska väl flängd med utrustning och vad dom kan och inte kan göra. Har jobbat mad allt från stora konserthallar till små fritidsgårdar med endast en sånganläggning.

Där fattas inte min kunskap mig...

Däremot vad jag söker är snarare en enkel förfrågan om någon känns vid ett system som uppfyller kraven jag har.

Köra backtracks är i sig inte svårt. Inte ens med ett separat klicktrack till trumslagaren.

Det gör vi redan.

MP3 spelare där ena kanalen går till FOH medans den andra kanalen kör klicket till vår trumslagare.

Detta blir mono vilket i sig inte är några problem när det handlar om att spela upp monoinstrument.

Kruxet jag har och som många har...

Jag vill kunna skicka olika backtracks till FOH för effekter, SMPTE till pyro, klicktrack till monitor vilket gör att mitt behov består i 6 spår oberoende av varandra.

Det funkar kanon med olika typer av sätt att skicka det men jag måste kunna adressera sampleplayern på de sätt jag finner konfigurationen vara lämplig.

Jag kan göra detta med en dator idag och ett ljudkort i den med multipla utgångar.

Dock är en dator inte så stabil som jag kräver att den ska vara.

Om du har 400 gram blixtljus på scenen som ska smälla vid en angiven punkt så krävs det att det verkligen gör det när den ska det. Inte en millisekund för sent eller bevare mig väl, för tidigt.

Det som är säkrast att köra på är ett minneskortsbaserat system.

Det finns säkert! Men jag har inte hittat något ännu.

Dom som finns har precis som du säger kanske inte mer än två utgångar. Sen blir det större maskiner och med det, hårdiskbaserade system och med det, risk för kraschar.

Hoppas jag varit tydlig nog.

Take care JJRockford och tack för hjälpsamheten i alla fall!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedär... Då kan man säga att jag sköt lite över/under mål, eller hur man nu ser det? 🙂

Du kanske skulla kolla in någon laptop som har en SSD-hårddisk? Har börjat dyka upp en och annan. Det är ju som ett stort minneskort. Ingen aning om hur snabba de har hunnit bli än dock. Men handlar det bara om att spela upp 6-8 kanaler så borde det ju inte vara några problem.

Annars tror jag att de flesta digitalportor med lite större "minne" kör på någon typ av mekaniska hårddiskar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedär... Då kan man säga att jag sköt lite över/under mål, eller hur man nu ser det? 😆

Du kanske skulla kolla in någon laptop som har en SSD-hårddisk? Har börjat dyka upp en och annan. Det är ju som ett stort minneskort. Ingen aning om hur snabba de har hunnit bli än dock. Men handlar det bara om att spela upp 6-8 kanaler så borde det ju inte vara några problem.

Annars tror jag att de flesta digitalportor med lite större "minne" kör på någon typ av mekaniska hårddiskar?

Man kan nog se det på fler sätt som sagt.

Helt klart intressant det med SSD diskarna i PC (eller?)

Får kolla upp det för det kanske sprider sig till portor det med till slut eller kanske rent av går att ersätta med.

Dock får jag kalla fötter igen för det är ett operativ som inte är gjort för att ta hand om musik med samt ett interface och med en laptop, firewire.

Jag kanske överdriver säkerhetstänket men fy fasen vad galet förbannad jag skulle bli om det krånglar vid ett framträdande.

Ha det gott JJ!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Beggade Akai DR-8 eller DR-16 är ingen dum idé.

Akai DR maskinerna har använts länge för backtracking... lite gamla nu bara. Stabila maskiner.

Akai DR1500 alt DD8 beggade är bra det med...

DR8= 8 ut.

DR16= 16ut

DD1500 = upptill 32 ut tror jag...

Man kan synka upptill 4 stycken DR16... det blir nog tillräckligt med kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beggade Akai DR-8 eller DR-16 är ingen dum idé.

Akai DR maskinerna har använts länge för backtracking... lite gamla nu bara. Stabila maskiner.

Akai DR1500 alt DD8 beggade är bra det med...

DR8= 8 ut.

DR16= 16ut

DD1500 = upptill 32 ut tror jag...

Man kan synka upptill 4 stycken DR16... det blir nog tillräckligt med kanaler.

Tackar för detta drloop!

Kollar upp det omgående.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...