Jump to content
Annons

Köp av Macbook pro


guranisten

Recommended Posts

Så fort det är bekräftat att dom nya har Ti kretsen eller att problemen med agere är löst så kommer jag att köpa en macbook pro men då undrar jag följande.

Är det något annat man bör tänka på innan man slår till? Har det betydelse vilken version av os det är inst? Hur är kompabiliteten med firewire ljudkortstillverkare? Är det andra saker man bör tänka på?

Har ingen erfarenhet av mac utan har alltid kört pc, så all hjälp och tips mottages tacksamt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här finner du hur man själv kan kontrollera vilken FireWire-kontrollkrets som sitter i en Apple dator.

Det första du bör kolla upp är om 3:e partstillverkare du eventuellt använder dig av har uppgraderat sin mjuk-/hårdvara så att de är kompatibla med Mac OS 10.5.x.

Sedan får du ta dig en funderare på om du är villig att ta risken att öppna datorn själv och bygga ut RAM-minnet och eventuellt också hårddisken eller om du är villig att betala de överpriser som apple tar för RAM-minne och hårddiskar och samtidigt veta att allt fungerar till 100%.

I övrigt kan jag rekomendera dig att köpa till iWork, som man får för en spottstyver, då denna programserie är mycket användbar om man nu inte är låst vid MS Office paketet av någon anledning och önskar betala överpriser för, i mina ögon, skitprogram, där excel är undantaget. MS Excel är nog det bästa som Microsoft någonsin köpt och vidareutvecklat 😄

EDIT: Lade till tips om FireWire-kontrollkrets.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

RAM-minnet är lätt att byta själv, hårddisk är däremot knivigare om man inte vet vad man gör. Köper man en dator på en butik som Macoteket eller liknande Apple-återförsäljare brukar de oftast kunna gå att lösa utan extra kostnad om man frågar snällt. Köp absolut inte minne av Apple innan du jämfört priserna! De är hutlöst dyra på minnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...