Jump to content
Annons

spela in i cubase microsoft gs wavetable synth genom midisynth


crys

Recommended Posts

Alltså när jag väljer vst instrument som a1 eller trummor, så funkar det och spela in, men inte genom "microsoft gs wavetable synth" som jag fått veta tydligen inte är vst utan den ligger i out-listen (välja midiljud) direkt när man sätter in på add midi track. Plus att det dåliga med den är att det är en halv sekunds latency typ, fast jag behöver ändå vissa ljud av just den som inet vst instrumenten har, så hur gör man detta?? Måste man konvertera den till något som dom andra vst instrumenten är?

tacksam för denna hjälp.

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Jag omformulerar!

Alltså det går att spela in och spela upp microsoft gs wavetable synth i cubase, men jag vill kunna göra audio mixdown menar jag, och det är det som inte går. alltså mixdown gör den, men det är inget ljud sen i filen, som vanligt.

Så menade jag.

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag omformulerar!

Alltså det går att spela in och spela upp mocrosoft gs wavetable synth i cubase, men jag vill kunna göra audio mixdown menar jag, och det är det som inte går. alltså mixdown gör den, men det är inget ljud sen i filen, som vanligt.

Så menade jag.

I vissa ljudkort kan man koppla utgången tillbaka till ingången genom den interna mixern och så spela in ljudet på ett audiospår.

Annars finns det råa tricket att koppla med en sladd.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag omformulerar!

Alltså det går att spela in och spela upp mocrosoft gs wavetable synth i cubase, men jag vill kunna göra audio mixdown menar jag, och det är det som inte går. alltså mixdown gör den, men det är inget ljud sen i filen, som vanligt.

Så menade jag.

I vissa ljudkort kan man koppla utgången tillbaka till ingången genom den interna mixern och så spela in ljudet på ett audiospår.

Annars finns det råa tricket att koppla med en sladd.

Åke

Ok, nu är jag inte tillräckligt erfaren än för att förstå exakt vad du säger :rolleyes:.

Interna mixern? menar du den i cubase då eller? och hur menar du att jag ska koppla?

och hur kopplar man med sladd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok vi skippar det här eftersom inegn visste här.

Grejen är den att jag är full gång just nu med mixning och sånt och behöver veta just nu 😠.

Och grejen är den att jag egentligen bara behöver två sorts ljud, mycket möjligt man kan få fram det själv genom cubases synthar men det vet jag inte hur. microsoft gs wavetable synth har ju 128 ljud vilket är bra ljud också, som jag tror ska finnas på real synthar keys, av roland och sånt t ex.

jag behöver ett ljud av vågor som slår ni vet vid en strand, kust typ, den finns bara på microsoft gs wavetable synth,

och så typ ett bas-kagge liknande ljud med reverb, och även vind-ljud.

så, någon som vet några andra bra vst program för detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sök på goggle efter free sound effects eller free sound effects +det du söker, exempelvis wind, kick osv. Då kommer du nog hitta det du söker 😑

MVH

Anders

Jo, men alltså jag har redan kollat sånt, och dom vill inte jag ha, för det låter inte exakt som jag vill ha det(låter inte rent på dom flesta jag kollat), det är ju respektive sidors egna ljud. I och för sig så var det väl någon som spela in naturljud till roland, eller korg och så också för länge sen, men det är dom jag vill ha, liknande typ

kan det vara möjligt att såna där vst instrument packet som finns att köpa i musikaffärer och så, som har många ljud och så, dom har säkert något bra kanske.....

Men jag blir fortfarande lite galen på det här, det måste gå att spela in "microsoft gs wavetable synth" på något sätt, den kan väl inte bara vara till för att spela genom datan bara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag omformulerar!

Alltså det går att spela in och spela upp mocrosoft gs wavetable synth i cubase, men jag vill kunna göra audio mixdown menar jag, och det är det som inte går. alltså mixdown gör den, men det är inget ljud sen i filen, som vanligt.

Så menade jag.

I vissa ljudkort kan man koppla utgången tillbaka till ingången genom den interna mixern och så spela in ljudet på ett audiospår.

Annars finns det råa tricket att koppla med en sladd.

Åke

Ok, nu är jag inte tillräckligt erfaren än för att förstå exakt vad du säger 😑.

Interna mixern? menar du den i cubase då eller? och hur menar du att jag ska koppla?

och hur kopplar man med sladd?

De flesta ljudkort har en inbygd mixer. Ex i de gamla soundblasterkorten kunde man välja What Y' Hear som ingång och då skickades det som spelades upp från datorn tillbaka in i programmet så att man kunde spela in det som audiofil.

Annars menar jag att du kopplar utgången från ljudkortet till ingången i ljudkortet med en fysisk sladd.

Detta är ett sätt att göra det du vill om jag fattar dig rätt.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Microsoft GS-synten är en enkel mjukvarusynt med låg kvalitativa samplingar från en Roland-synt. Den är absolut inte tänkt för musikproduktion.

Struntar du i den dåliga ljudkvaliteten, välj Stereo Mix/What U Hear som vald ingång i ljudkortets mixer (inte i Cubase).

Alternativt, koppla en kabel från ljudkortets utgång till ingången och spela in Line in.

Jag skulle rekommendera dig att skaffa en vettig budget-synt med GM-bank, eller åtminstone ladda hem en Soundfont av en GM-bank t ex ljuden från en Sound Canvas. Ladda in Soundfonts i gratispluggen SFZ. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag omformulerar!

Alltså det går att spela in och spela upp mocrosoft gs wavetable synth i cubase, men jag vill kunna göra audio mixdown menar jag, och det är det som inte går. alltså mixdown gör den, men det är inget ljud sen i filen, som vanligt.

Så menade jag.

I vissa ljudkort kan man koppla utgången tillbaka till ingången genom den interna mixern och så spela in ljudet på ett audiospår.

Annars finns det råa tricket att koppla med en sladd.

Åke

Ok, nu är jag inte tillräckligt erfaren än för att förstå exakt vad du säger 😄.

Interna mixern? menar du den i cubase då eller? och hur menar du att jag ska koppla?

och hur kopplar man med sladd?

De flesta ljudkort har en inbygd mixer. Ex i de gamla soundblasterkorten kunde man välja What Y' Hear som ingång och då skickades det som spelades upp från datorn tillbaka in i programmet så att man kunde spela in det som audiofil.

Annars menar jag att du kopplar utgången från ljudkortet till ingången i ljudkortet med en fysisk sladd.

Detta är ett sätt att göra det du vill om jag fattar dig rätt.

Åke

Ok, så har edirol ua-25 en mixer eller? ligger den i kontrollpanelen då?

Sen hur exakt menar du att jag ska koppla??? från utgången av ljudkortet hur då? usb sladden som är kopplad till datan eller vadå? och vilken är ingången,? menar du någon av input ingångarna som är till för inspelning, eller någon port bakom ljudkortet kanske? och vad typ för sladd? 🙂 :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Microsoft GS-synten är en enkel mjukvarusynt med låg kvalitativa samplingar från en Roland-synt. Den är absolut inte tänkt för musikproduktion.

Struntar du i den dåliga ljudkvaliteten, välj Stereo Mix/What U Hear som vald ingång i ljudkortets mixer (inte i Cubase).

Alternativt, koppla en kabel från ljudkortets utgång till ingången och spela in Line in.

Jag skulle rekommendera dig att skaffa en vettig budget-synt med GM-bank, eller åtminstone ladda hem en Soundfont av en GM-bank t ex ljuden från en Sound Canvas. Ladda in Soundfonts i gratispluggen SFZ. 😄

Precis, dom är från Roland, tänkte gärna det, dom är bra dom syntharna.

Men vad menar du låg kvalitativa samplingar? menar du i bits nu eller, ljudet? ljudet är det inget fel på vad jag hör musikproduktion faktiskt, så jag struntar inte i den 🙂. Så kommer vi till den "what you hear ingång igen - men vad ligger den????? ska man sääta what you på stereo mix då? och sen det med kabeln igen hehe, om ni kan förklara bättre, jag är inte så kunnig än påp det här.

Hm, tack för tipsen men någon ny synth tänker jag inte köpa på ett tag nu, har ju redan mdidsynthen nu.

Ja, alltså det måste finnas att ladda ner rolands samplingsljud, eller hur?

tacksam för svar grabbar. God kväll

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Precis, dom är från Roland, tänkte gärna det, dom är bra dom syntharna.
Roland-syntar är det inget fel på, det är bara Microsofts minimala version som inte är så bra.

Den har aldrig varit tänkt för den som vill göra musik.

Men vad menar du låg kvalitativa samplingar? menar du i bits nu eller, ljudet?
Ja, jag menar ljudkvalitet/upplösning i bitar & kHz. Det är inget fel på 'soundet'/Roland-instrumentljudet är okej.

Det är återigen Microsoft-versionen av GS-synten som inte bra till musikproduktion.

Tänk dig att du spelar in en låt och spelar in ett instrument i CD-kvalitet i datorn. När du vill spela in ett annat instrument, skulle du spela in det på ett kassettband istället? Knappast.

Ja, alltså det måste finnas att ladda ner rolands samplingsljud, eller hur?
Det var ju det jag skrev! 😄

Läs mitt inlägg igen. Du måste inte köpa något. Du kan ladda hem ett gratis instrument (SFZ) och ladda in Rolands GS-ljuden där.

  1. Du får ljuden du egentligen ville ha från MS-synten.
  2. Du får bättre ljudkvalitet än MS-synten.
  3. Det blir enklare att använda.
  4. Du har större kontroll och kan använda Soundfonts som låter bättre/naturligare än Rolands GS-bank.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...