Jump to content
Annons

Den stora 80 tals jakten!


Powel

Recommended Posts

Nu har jag gett mig ut på ett, för mig, heligt korståg inom musikskapandet!!! 😄

Jag är en som lever kvar mellan år 1984-1994 pga musiken som släpptes så nu tänkte jag försöka mig på att göra 80 tals pop/klubb musik, så jag skulle vilja veta från er som kan mer än mig...hur gjordes låtarna? Vilka instrument, analoga spelare och mixerbord användes? Hur kan jag få 80/90 tals sound som i dessa låtar:

Taylor Dayne - Tell it to my heart

Adamski feat. Seal - Killer

49'ers - Touch me

Black Box - I don't know anybody else, Ride on time, Everybody everybody

Inner City - Big fun, Good life

KLF - What time is love, 3am eternal,

Hithouse - Jack to the sound of the underground

Opus III - It's a fine day

Technotronic - pump up the jam, Come on

Yazz - Stand up for your love rights

Siedah Garrett - Do you want it right now...underbar bas!

Samantha Fox - Touch me, Nothing's gonna stop me

Lili o Sussie - Oh mama

CC Music Factory - Gonna make you sweat

Milli Vanilli - Girl you know it's true ....jajamensan...den här spelar jag fortfarande...klockren!!! 😉

Paula Abdul - Opposites attract, Straight up

Madonna - Get into the groove, Vogue

Malcolm McClaren - Deep in vogue

m.m.

Kan man få tag på samplingar?? Nån som vet nån sajt, program, filmer, böcker el. tidning(eng/sve) där dom går igenom sånt här? All info är så supervälkommet!!! Jag lär ju inte vara den enda på Tellus som vill återuppleva gamla härliga minnen från den bästa tiden någonsin 😄

...om nu denna tråd har hamnat helt fel så ber jag Mr. Moderator snällt att lägga den på sin rätta plats...tack!! 😛 *bockar*

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har massor med vinyler från den perioden. fick för några år sen 8 st flyttkartonger med vinyler. mycket från den tiden. en hel del är tom ospelade plattor. han jag fick dom av hade jobbat på nått distro bolag å plockade med sig massa hem.

Den musiken e inget jag själv uppskattar alls.. du kan ju få köpa loss ett gäng å sampla själv =)

mvh

/Fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

har massor med vinyler från den perioden. fick för några år sen 8 st flyttkartonger med vinyler. mycket från den tiden. en hel del är tom ospelade plattor. han jag fick dom av hade jobbat på nått distro bolag å plockade med sig massa hem.

Den musiken e inget jag själv uppskattar alls.. du kan ju få köpa loss ett gäng å sampla själv =)

mvh

/Fredde

oooooboyoboyoboyoboy!! 😉 ....om du inte tar allt för mycket för dom så e jag super intresserad ja!...skicka ett mail till mig vilka skivor du har eller om du tar bilder på dom....gör vad som känns lättast ^^ du råkar inte veta vart man kan köpa 80 tals planscher m.m.?? (sorry Mr. Moderator...tappar ämnet lite här men det här är grejer jag eftertraktar 😛 )

powelrainbow@hotmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta av låtarna du nämner är troligtvis inspelade med traditionella metoder i proffesionella studios.

Analogt mixerbord, 2" 24 kanals bandare, hårdvaru-effekter, och synthar o trummaskiiner det senaste och hetaste som va aktuellt just då. Rattat av erfarna tekniker och kreativa producenter.

Alla trummaskiner finns ju samplade på mängder av samplinsskivor. Finns även flertalet samplingsskivor med fokus på äldre synthar, kanske mest analoga, men även från digitala historier som gjorde intåg just kring 84.

Kolla hos samplskivedistributörerna.

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta av låtarna du nämner är troligtvis inspelade med traditionella metoder i proffesionella studios.

Analogt mixerbord, 2" 24 kanals bandare, hårdvaru-effekter, och synthar o trummaskiiner det senaste och hetaste som va aktuellt just då. Rattat av erfarna tekniker och kreativa producenter.

Alla trummaskiner finns ju samplade på mängder av samplinsskivor. Finns även flertalet samplingsskivor med fokus på äldre synthar, kanske mest analoga, men även från digitala historier som gjorde intåg just kring 84.

Kolla hos samplskivedistributörerna.

/C

ska ske!!! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

har massor med vinyler från den perioden. fick för några år sen 8 st flyttkartonger med vinyler. mycket från den tiden. en hel del är tom ospelade plattor. han jag fick dom av hade jobbat på nått distro bolag å plockade med sig massa hem.

Den musiken e inget jag själv uppskattar alls.. du kan ju få köpa loss ett gäng å sampla själv =)

mvh

/Fredde

oooooboyoboyoboyoboy!! 😮 ....om du inte tar allt för mycket för dom så e jag super intresserad ja!...skicka ett mail till mig vilka skivor du har eller om du tar bilder på dom....gör vad som känns lättast ^^ du råkar inte veta vart man kan köpa 80 tals planscher m.m.?? (sorry Mr. Moderator...tappar ämnet lite här men det här är grejer jag eftertraktar 😛 )

powelrainbow@hotmail.com

kan försöka få ihop en lista på vad det är jag har. har tänkt göra det lääääänge, men har lixom aldrig blivit av. det är ju ett gäng plattor som sagt, så det kan ta lite tid å skriva ner det.. eller ta bilder. men nu har jag ju iaf en anledning å göra det =).

har tyvärr ingen aning om vart man kan få tag på 80-tals affischer.

/Fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ingen fara!!! du har skivor iaf hehe... 😉 mycket inspiration där!!! hör av dig när du skrivit listan...inkl. gärna priser också så jag vet cirkus hur mycket det kommer att kosta...danke schön!

Redigerat av Powel
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
missgiger (oregistrerad)

Jag är möjligtvis helt fel ute här men chansar och ställer frågan ändå.

Jag letar en låt spm kom ut nån gång under sena 80talet.

Jag vet i princip inget annat än att låten handlade om en vid namn Maria och därmed sjunger det namnet ofta, vet inte om låten heter det.

Svårt att veta när jag har så lite info om låten men nån här kanske vet av något forum för 80tals "dyrkare" :rolleyes:

Där det kanske kan finnas någon med info om denna låt.

Tacksam för svar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är möjligtvis helt fel ute här men chansar och ställer frågan ändå.

Jag letar en låt spm kom ut nån gång under sena 80talet.

Jag vet i princip inget annat än att låten handlade om en vid namn Maria och därmed sjunger det namnet ofta, vet inte om låten heter det.

Svårt att veta när jag har så lite info om låten men nån här kanske vet av något forum för 80tals "dyrkare" :rolleyes:

Där det kanske kan finnas någon med info om denna låt.

Tacksam för svar...

Kan det vara "Maria Magdalena" med Sandra..?

Link to comment
Dela på andra sajter

KLF

1984 - Roland Juno-106: A widely used synthesizer with digitally controlled oscillators. Same synth engine as the Roland Juno-60 but with the addition of MIDI and the ability to transmit button and slider information through SysEx. Still, no MIDI control of volume in real time.

1986 - Roland JX-10: One of Roland's last true analog synths.

1986 - Roland RD-1000: Roland's first digital piano to feature Roland SA Synthesis technology

1987 - Roland D-50: One of the most popular digital synthesizers; Roland's first all-digital synthesizer implementing its Linear Arithmetic synthesis (a form of sample-based synthesis combined with subtractive synthesis). The D-50's descendants include the D-5, D-10, D-110 (rack unit), and D-20 synthesizers.

1987 - Roland MT-32: Also using Linear Arithmetic synthesis, it was supported by many PC games in the late 1980s and early 1990s as a high-quality music option until support shifted to General MIDI sound cards.

1988 - Roland E-20: Roland's first entry into the auto-accompaniment keyboard market, going head to head with Yamaha and Casio. The E-20's descendants include the E-70, E-86, G-800, G-1000 and the current G-70.

1989 - Roland Octapad: A set of visually distinctive electronic drum triggers.

1989 - Roland W-30: A sampling Workstation Keyboard (DAW).

1989 - Roland D-70: 76-key synth. Successor to the D-50

1990 - Roland HP-3700: Roland digital piano.

1991 - Roland SC-55 Sound Canvas: The world's first General MIDI synthesizer.

1991 - Roland JD-800: Digital synthesizer with analog style knobs and switches.

1992 - Roland DJ-70: A DJ sampling music workstation and synthesizer keyboard that featured the first scratch wheel pad.

1993 - Roland JV-1000: Sort of a combination of the MC 50MkII and the JV-80.

1994 - Roland MS-1: 16 bit AD/DA conversion, First Portable Digital stereo Phrase Sampler, with R-DAC (Roland Digital Audio Coding).

1994 - Roland S-760: 16 bits Digital sampler with resonant filters.

1994 - Roland JV-1080: aka Super JV-1080, a 64-Voice Synthesizer Module. Used on more recordings than any other module in history, the JV-1080 boasts a full range of acclaimed Roland sounds, as well as four expansion slots.

1994 - Roland JV-90: 76-note expandable synth.

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Kolla tidningen Computer Music, de de har alltid bl.a. "hur skruvar jag till det och det ljudet"-insändare av olika slag; de har en fullsmockad DVD med en massa gratis VST:er (trummaskiner, syntar, effekter) osv. som passar utmärkt för bl.a. 80-tal :-)

Just nu har de dessutom ett specialnummer ute med tilhörande skiva med 100 Vst-pluggar...:-)

Analogsyntar, delayer, plåtreverb o annat som gör den goa tiden till... 😄

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...