Jump to content
Annons

KY Utbildning Ljudtekniker i Göteborg


Stonerbox

Recommended Posts

Annons

Jag har inte gått just den inriktningen, men har haft de lärare som håller i det. Jag tyckte det var helt okej, men just min känsla var att jag lärde mig mer av att bara få använda lokalerna och träna än de lektioner som lärarna höll i. Men som sagt, det var bara fristående kurser jag gick och inte den inriktningen du tittat på. Göteborg som stad var helt underbar att bo i, och artistens lokaler kändes fräscha och trevliga 😛

MVH

Amders

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag har inte gått just den inriktningen, men har haft de lärare som håller i det. Jag tyckte det var helt okej, men just min känsla var att jag lärde mig mer av att bara få använda lokalerna och träna än de lektioner som lärarna höll i. Men som sagt, det var bara fristående kurser jag gick och inte den inriktningen du tittat på. Göteborg som stad var helt underbar att bo i, och artistens lokaler kändes fräscha och trevliga 😛

MVH

Amders

Okej, det låter ju lite synd att lektionerna inte gav dig så mycket, kände du att lärarna var lite oseriösa eller?

Ja, Göteborg är en riktigt mysig stad, längtar och hoppas att jag kommer flytta dit inom en snar framtid.

Vad gick du för utblidning föresten?

Tack för ditt svar!

/stonerbox

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte gått just den inriktningen, men har haft de lärare som håller i det. Jag tyckte det var helt okej, men just min känsla var att jag lärde mig mer av att bara få använda lokalerna och träna än de lektioner som lärarna höll i. Men som sagt, det var bara fristående kurser jag gick och inte den inriktningen du tittat på. Göteborg som stad var helt underbar att bo i, och artistens lokaler kändes fräscha och trevliga 😛

MVH

Amders

Okej, det låter ju lite synd att lektionerna inte gav dig så mycket, kände du att lärarna var lite oseriösa eller?

Ja, Göteborg är en riktigt mysig stad, längtar och hoppas att jag kommer flytta dit inom en snar framtid.

Tack för ditt svar!

/stonerbox

Inte oseriösa, men de var väldigt inriktade i min mening. En av dem var väldigt duktig på ljudlandskap och skapa konst med ljud i livesammanhang, den andra var väldigt duktig på mikrofoner, men efter det tog det stopp, så när det kom till mixning så kände jag inte att det gav mig särskilt mycket, känner mig lite dum mot dem som säger detta, men det var så jag kände. Annars som personer så var lärarna helt underbara.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hmm, okej.

Jag blir lite fundersam, att mixa behöver man ju alltid bli bättre på, speciellt om man skall arbeta som ljudtekniker så småning om.

Såg två ämnen som jag tycker verkar vara lite läskiga att ta sig ann, ljudteknisk elektronik och elkunskap. Fast det ska väl gå att lära sig också bara man går in för det.

Vad heter utbildningen du gick?

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, okej.

Jag blir lite fundersam, att mixa behöver man ju alltid bli bättre på, speciellt om man skall arbeta som ljudtekniker så småning om.

Såg två ämnen som jag tycker verkar vara lite läskiga att ta sig ann, ljudteknisk elektronik och elkunskap. Fast det ska väl gå att lära sig också bara man går in för det.

Vad heter utbildningen du gick?

Jag gick musiklärarutbildningen. I den utbildningen så hade man poäng att välja fristående kurser i, och i dessa valde jag ljudteknik a, b och c. Ja, om du kommer in så har du ju de förkunskaper som skolan anser du behöver och då skall du ju även ha förutsättningen att klara deras kurser. Ta inte mig på orden nu angående detta, det är ju bara jag som kanske kände så.

MVH

Anders

EDIT: kursen kan även ha hetat studioteknik, inspelningsteknik eller något liknande.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, okej.

Jag blir lite fundersam, att mixa behöver man ju alltid bli bättre på, speciellt om man skall arbeta som ljudtekniker så småning om.

Såg två ämnen som jag tycker verkar vara lite läskiga att ta sig ann, ljudteknisk elektronik och elkunskap. Fast det ska väl gå att lära sig också bara man går in för det.

Vad heter utbildningen du gick?

Jag gick musiklärarutbildningen. I den utbildningen så hade man poäng att välja fristående kurser i, och i dessa valde jag ljudteknik a, b och c. Ja, om du kommer in så har du ju de förkunskaper som skolan anser du behöver och då skall du ju även ha förutsättningen att klara deras kurser. Ta inte mig på orden nu angående detta, det är ju bara jag som kanske kände så.

MVH

Anders

EDIT: kursen kan även ha hetat studioteknik, inspelningsteknik eller något liknande.

Okej, jag lovar! 😛

Ha det fint!

/Benjamin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag gick där våren 06 - hösten 07. Utbildningen var helt okej. Det var väldigt ofta att man fick jobba fritt, alltså typ inte direkt hade några lektioner, utan att man jobbade på de uppgifter man fått under veckan. Det bästa med utbildningen tyckte jag var alla kontakter man skapat nu i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Jag gick där våren 06 - hösten 07. Utbildningen var helt okej. Det var väldigt ofta att man fick jobba fritt, alltså typ inte direkt hade några lektioner, utan att man jobbade på de uppgifter man fått under veckan. Det bästa med utbildningen tyckte jag var alla kontakter man skapat nu i efterhand.

Jag har med börjat kika på denna utbildning nu, men hur ser arbetsmarknaden ut för denna typ av utbildning, finns det jobb så att säga? Sen undrar jag även hur pass svår matten är. Jag har precis läst matte B på gymnasiet, behöver man mer tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag skitkass på matte och tog mig med nöd och neppe igenom matte B i gymnasiet. Visst kan det vara god nytta att ha läst mer avancerad matte innan, eller att man kan det hyffsat bra. Det du behöver dina mattekunskaper mest i på just denna utbildning är i ämnet elektronik. Mer för att kunna beräkna decibel och trefas med cos & tan osv.

Däremot tyckte jag själv att det var väldigt roligt att damma av mattekunskaperna när man fick sätta allt i ett sammanhang och där man kände att man använda matten i verkliga livet.

Arbetsmarknaden då... ja konkurrensen är ju förstås stenhård, och dessutom blir alla dina klasskamrat plötsligt konkurrenter efter examen. ELLER så ser man det positivt istället och så får man sig ett tjugotal kollegor som man kan söka sig kunskap och tips hos. I just min klass kunde varje elev i princip jobba med en typ av kategori inom ljudbranchen, t.ex. film, ljudläggning, TV, inspelning av klassisk musik, rock, pop, ljudböcker, dator/TV-spel etc. etc. etc.

Men räkna med i alla fall att du får starta eget företag... gärna när utbildningen redan har startat så att du kan komma igång med det så fort som möjligt. Dessutom blir det ju två LIA (praktik) tillfällen á c:a tre månader, så du kommer få stor nytta av... förutsatt att du hamnar på "rätt" ställe förstås 😄.

Lycka till! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Då blir nog inte matten några problem för mej, går elprogrammet i gymnasiet för tillfället så vi håller självklart på mycket med effekttrianglar osv! Har du någon koll på hur lönen är inom ljudbranschen? Har nämligen alltid velat bo i Göteborg så ja skulle bli sjukt glad om det är en hyfsad lön så att man klarar av att stanna kvar där efter utbildningen, hehe.

Tack för bra svar på förra inlägget förövrigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då blir nog inte matten några problem för mej, går elprogrammet i gymnasiet för tillfället så vi håller självklart på mycket med effekttrianglar osv! Har du någon koll på hur lönen är inom ljudbranschen? Har nämligen alltid velat bo i Göteborg så ja skulle bli sjukt glad om det är en hyfsad lön så att man klarar av att stanna kvar där efter utbildningen, hehe.

Tack för bra svar på förra inlägget förövrigt!

Lönefrågan är ju svår eftersom de flesta frilansar efteråt, där man i stort sett tar vad som erbjuds för olika uppdrag, eller tar upp det till diskussion. Eller om du blir egenföretagare, så kan du ju ta vilket pris som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Är KY utbildningarna 3-åriga eller är det bara ett år och finns det chans att bli livetekniker efteråt?

Här kan du läsa om utbildningen:

Länk

80 veckor motsvarar väll 2 år och ja;

Arbetsmarknad

Efter utbildningen kommer du att kunna arbeta som ljuddesigner i olika studio- och konsertsituationer. Med ett väl utvecklat kunnande inom ljudteknik, musikanalys, elektronik och elområdet kommer du att kunna göra musikinspelningar, där du har ansvar för projektet från början till slut. Du kommer även att kunna hantera en PA-anläggning för konsert och konferens. Utbildningen ger också kompetens att arbeta med bl a film, teater, radio, television, multimedia, mässor och utställningar.

Sen har jag en fråga, finns det någon speciell åldersgräns på studielån osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Någon som hur det går till med antagningen? Är det svårt att komma in?

Vad går de på? Vad har ni som gått utbildningen haft för erfarenheter innan ni började?

Själv har jag ingen form av ljudteknisk utbildning, men jag håller ju på och läser och testar på allt möjligt.

Tänkte försöka komma in om två år, när jag är klar med folkhögskola och annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...