Jump to content
Annons

Inspelning av gitarr (fake eller äkta)


evilrocker

Recommended Posts

Har nu testat Amplitube2, Guitar rig 3 och GTR3. Och visst ja, det låter ofta jäkligt bra.

Lät iaf bra när jag körde direkt in med min Lp Standard och även med min Custom.

Men frågan är om man vill ha detta på sin inspelning? Någon som har erfarenhet? Vet du

någon platta där man använt någon av dessa?

Jag brukar ju annars köra min Fender SuperSonic-topp + Marshall 4x12" TV uppmickad

med 2-3 mickar. Och det låter ju bra fast är sedan i mixningsfasen en del skruvande

på ljudet. Nackdelen med tex Guitar rig 3 var att jag inte kunde köra den som en monoplug.

Vem spelar gitarr i stereo? Jag brukar ju dubba gitarrerna och pana dom hårt v och h.

Vill komma fram till om det är värt att skaffa t ex GTR3 för att använda

på inspelningar. Är inte sugen på att köpa en sån plugg för att ha hemma och jamma

för skojs skull.

Fundersam.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Den senaste produktionen jag medverkade i körde vi uteslutande med Amplitude. Hatten av för dem som säger att de kan höra "skillnad".

Provlyssna: Your Heaven — My Hell (Knock Yourself Out, 2006)

Inte representativt om man ska övertyga en som älskar uppmickade prylar tycker jag då produktionen i sig är ganska "oorganisk". Höra skillnad...? - njää 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu testat Amplitube2, Guitar rig 3 och GTR3. Och visst ja, det låter ofta jäkligt bra.

Lät iaf bra när jag körde direkt in med min Lp Standard och även med min Custom.

Men frågan är om man vill ha detta på sin inspelning? Någon som har erfarenhet? Vet du

någon platta där man använt någon av dessa?

Jag brukar ju annars köra min Fender SuperSonic-topp + Marshall 4x12" TV uppmickad

med 2-3 mickar. Och det låter ju bra fast är sedan i mixningsfasen en del skruvande

på ljudet. Nackdelen med tex Guitar rig 3 var att jag inte kunde köra den som en monoplug.

Vem spelar gitarr i stereo? Jag brukar ju dubba gitarrerna och pana dom hårt v och h.

Vill komma fram till om det är värt att skaffa t ex GTR3 för att använda

på inspelningar. Är inte sugen på att köpa en sån plugg för att ha hemma och jamma

för skojs skull.

Fundersam.... 🙂

Vet ingen platta på rak arm, men simuleringarna låter kanon idag med lite rattande, en bra gura och rätt spel. Det handlar väl mer om det du skriver (och att du skriver 🙂 ) Enkelhet och flexibilitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte representativt om man ska övertyga en som älskar uppmickade prylar tycker jag då produktionen i sig är ganska "oorganisk".

"oorganisk"?

Missförstå mig rätt, jag tycker att det låter bra. Inte oorganiskt i den meningen att det inte skulle vara spelat utan soundmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte representativt om man ska övertyga en som älskar uppmickade prylar tycker jag då produktionen i sig är ganska "oorganisk".

"oorganisk"?

Missförstå mig rätt, jag tycker att det låter bra. Inte oorganiskt i den meningen att det inte skulle vara spelat utan soundmässigt.

Ah, då missförstod jag dig rätt! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Inte representativt om man ska övertyga en som älskar uppmickade prylar tycker jag då produktionen i sig är ganska "oorganisk".

"oorganisk"?

Missförstå mig rätt, jag tycker att det låter bra. Inte oorganiskt i den meningen att det inte skulle vara spelat utan soundmässigt.

Ah, då missförstod jag dig rätt! 😛

Man får se upp när man länkar till grejer och säger att man tycker det låter bra... det finns alltid någon skjuter ned en... :rolleyes:

Det låter skitbra tycker jag.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då verkar det finnas en hel del artister som använder det.

Och det är inte för att jag är lat och inte vill skruva eq men såg det

som en fördel att kunna sitta hemma och sätta gitarrer vilken tid på

dygnet som helst. Dock så saknar jag ju sustain och rundgång! Hmm

blir ett svårt val detta, kanske som någon där nämnde att man blandar

och kör lite av uppmickat och lite från tex gtr3 (waves). Men fan då

gör man ju dubbelt jobb. Aahhh kanske ska man bestämma sig för

att köra fake eller the real thing! Still confused!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte representativt om man ska övertyga en som älskar uppmickade prylar tycker jag då produktionen i sig är ganska "oorganisk".

"oorganisk"?

Missförstå mig rätt, jag tycker att det låter bra. Inte oorganiskt i den meningen att det inte skulle vara spelat utan soundmässigt.

Ah, då missförstod jag dig rätt! 🙂

Man får se upp när man länkar till grejer och säger att man tycker det låter bra... det finns alltid någon skjuter ned en... 😛

Det låter skitbra tycker jag.

Det var bara en vattenpistol :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går även bra att fixa rundgång etc i både Guitar Rig och Amplituben. Själv så brukar jag mest Gtr2 då jag tycker att Amp2 brusar lite för mycket, men det är givetvis en smaksak. Sedan uppskattar jag lättheten i GTR att fixa falska aktiva mickar etc via nårgra enkla knapptryck, bra om det kommer någon annan som skall spela in och som kör på lite billigare gitarrer etc. "Inget fel med eller på billiga gitarrer"

Vet ej om du hade fått svar på Guitar rig 3 hade kommit? men det har den iallafall gjort, kostar 5495Kr på Jam

Lycka till

/Mvh Pelle

Redigerat av studio138
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter det bra så är det väl bara att köra! Mycket viktigare vad och hur man spelar än vilket inspelningssätt som används. När vi spelade in våran första skiva använde vi både uppmickade och lajnade ljud. Men jag vet flera "kollegor" som kör helt utan uppmickning. Man kan ju även prova någon slags mittemellan-variant. Vet t ex att Magnus Carlsson (Last Tribe, plus ett oräkneligt antal andra Frontiers-produktioner) tar signalen från försteget på sin Engl-förstärkare och lajnar till datorn, och använder sedan enbart själva uppmickningsdelen i GuitarRig.

Man kan även få mjukvaruförstärkarna att leva lite mer genom att använda impulsfiler från uppmickade gitarrlådor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofasen, massa intressant info! Jag gillar Waves GTR3 jäkligt mycket pga av

det väldigt verkliga ljudet, men ibland är det lite trökiga ljud man har att välja

mellan. Guitar rig 3 har ju en hel del fina t ex 800ans förstärkare, låter finfint. Men

en nackdel i guitar rig 3 är ju att den bara kan jobba i stereospår. Så då blir

det väl strul om jag vill tex dubba gitarrerna?? Eller går den att köra i mono?

Link to comment
Dela på andra sajter

om du tycker att du inte får tillräckligt med rundgång och sustain med programmen är det ju bara att kräma på ordentligt med volymen i högtalarna, så ska du se att det snart rundar lagom härligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...
Heisenburg (oregistrerad)

För att återgå lite så har du en tråd här som hissar några av stärkarna i Line 6 Metalpack (Pod X3, Gearbox etc).

Såg också att man nu kan komplettera med plugin för 99 dollar (tidigare det dubbla).

https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;hl=Metalpack

Intressant dessa line 6 pluggar. Mesuggah kör ju bara med Line 6 live såväl som i studio. De har aldrig kört med "riktiga" stärkare. OK, rätt sterilt å kallt sound, men de e väl så grabbarna vill ha det.

Lite Offtopic: Vill ha en bred å fet metal gitarrsound. Tycker om 5150 och MesaBoogies Tri-rec, men JCM 800 med en schysst drive eller preamp e inte illa det heller(läs:Zakk Wylde) Pantera körde ju med sina Randall å visst låter det som gurorna e inställda i ett klassiskt V på EQ:n, för basen går fan inte igenom mycket på de första plattorna iaf. Fick ett drömsound en gång å har aldrig lyckats få detta igen... Har för mig att jag panorerade 2 dubbade guror och la ett kort stereodelay på bussen. Är jag ute å cyklar? Fyll gärna på om tips för att få detta feta sterodelay soundet som verkligen öppnar upp å fettar till. En sak till: Har T-Rack compressor som är guld,lägger man en före eller efter delay,reverb osv. Brukar lägga upp det så här i Logic iaf: EQ(skär bort låga frekv. samt högsta)-Compressor(inte för hård)-EQ(ställer in som jag vill att ljudet ska färgas å ev en kompressor till. -Sen är frågan om man ska slänga dit Amplitube,reverb,delay osv i bussen? En gitarrbuss som jag skickar alla guror till dock med lite förändringar i respektive grundljud. Några tips till ett fett sound som gör att man mår illa inombords när man dämpar strängarna. Frekvenserna ska få folk att fanimej må illa haha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...