Jump to content
Annons

Varför kan jag inte få stereo på mina vocals?


illerrre

Recommended Posts

I sonar har jag ett beat som är stereo. Sedan har jag vocals som om jag väljer ska vara stereo bara ger ljud i ena högtalaren/hörluren. Varför händer detta? Pan är centrerad, så inget fel där.

Så på de två låtar jag gjort har jag fått ha stereo på beatet och mono på vocals. Sen när jag mixat ner det till mp3 så har jag varit tvungen att ha det som mono där. Vad förlorar jag på att inte ha stereo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja. Om du bara ha ett vox-spår så är det ju mono. Alltså "förlorar" du ingenting. du kan ju fortfarande mixa ner låten till stereo. Om voxen ligger på ett monospår och är pannat till mitten så blir det nog bra ☺️

Om du däremot lägger en massa dubbar eller körer så kan du ju panna ut dessa åt sidorna och då har du stereovox! (Även om de enskilda spåren fortfarande är mono).

Alltså.. Stereo betyder att det är 2 kanaler och då måste man spela in med 2 mickar. Men en människa är ju mono, om man inte mickar upp nån annan kroppsöppning som kan ge ljud ifrån sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

I sonar har jag ett beat som är stereo. Sedan har jag vocals som om jag väljer ska vara stereo bara ger ljud i ena högtalaren/hörluren. Varför händer detta? Pan är centrerad, så inget fel där.

Så på de två låtar jag gjort har jag fått ha stereo på beatet och mono på vocals. Sen när jag mixat ner det till mp3 så har jag varit tvungen att ha det som mono där. Vad förlorar jag på att inte ha stereo?

En mick = mono

Två mickar = stereo.

Men om du spelar in med en mick så kan du alltid dubblera spåret o panorera ena spåret fullt ut vännster o det andra fullt ut höger då blir det stereo..

Link to comment
Dela på andra sajter

troligtvis har du spelat in en monosignal på ett stereospår

då ligger ljudet bara på ena kanalen och den andra kanalen är tyst.

du kan ju testa att panorera åt olika håll. ljudet borde försvinna helt på ena sidan och bli lite starkare på andra.

men du har gjort helt rätt när du mixat ner.

du förlorar ingenting på att inte ha stereo när du spelar in sång.

det är snarare så man gör...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om du spelar in med en mick så kan du alltid dubblera spåret o panorera ena spåret fullt ut vännster o det andra fullt ut höger då blir det stereo..

Hmmm.. Nej, det blir mono men ungefär 3 decibel starkare 🙂

För att uppnå stereoeffekt av ett dubblerat, utpanorerat spår, gäller det att förskjuta något av spåren några millisekunder. Lägg därtill en försiktig pitchändring på något (eller båda) spåren så börjar det likna något 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

du förlorar ingenting på att inte ha stereo när du spelar in sång.

det är snarare så man gör...

Åh f*n , jag skulle vilja påstå att det är tvätom. Som det sagts EN mick mono , Två mickar stereo och jag har ytterst sällan hört talas om att man spelar in Sång , Bas , Gitarr ( EL ) m.m i stereo.

du förlorar ingenting på att inte ha stereo när du spelar in sång.

det är snarare så man gör...

Är inte detta att fölora lite att kontrollen över sångspåret ?

då ligger ljudet bara på ena kanalen och den andra kanalen är tyst.

du kan ju testa att panorera åt olika håll. ljudet borde försvinna helt på ena sidan och bli lite starkare på andra.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

du förlorar ingenting på att inte ha stereo när du spelar in sång.

det är snarare så man gör...

Åh f*n , jag skulle vilja påstå att det är tvätom. Som det sagts EN mick mono , Två mickar stereo och jag har ytterst sällan hört talas om att man spelar in Sång , Bas , Gitarr ( EL ) m.m i stereo.

att inte förlora något på att inte ha stereo betyder samma sak som du skrev

man förlorar inget på att ha mono med andra ord

läs innan du svarar...

Är inte detta att fölora lite att kontrollen över sångspåret ?
då ligger ljudet bara på ena kanalen och den andra kanalen är tyst.

du kan ju testa att panorera åt olika håll. ljudet borde försvinna helt på ena sidan och bli lite starkare på andra.

jag skrev detta så att han skulle förstå vad han har gjort fel

om man centralpanorerat ett stereospår som bara har ljud på ena kanalen så spelar man upp båda kanalerna fast den ena är tyst.

om du panorerar åt det håll där det inte finns något ljud så blir det helt tyst...

Link to comment
Dela på andra sajter

om du panorerar åt det håll där det inte finns något ljud så blir det helt tyst...

Så hur hade du tänk panorera ut sång då ? om det är tyst i vänster men inte i höger ?

att inte förlora något på att inte ha stereo betyder samma sak som du skrev

man förlorar inget på att ha mono med andra ord

läs innan du svarar...

Har inte påstått att man vinner eller förlorar något på att spela in i stereo UTAN jag sällan hört talas om att man spela in sång i stereo...LÄS innan du svarar.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

om du panorerar åt det håll där det inte finns något ljud så blir det helt tyst...

Så hur hade du tänk panorera ut sång då ? om det är tyst i vänster men inte i höger ?

att inte förlora något på att inte ha stereo betyder samma sak som du skrev

man förlorar inget på att ha mono med andra ord

läs innan du svarar...

Har inte påstått att man vinner eller förlorar något på att spela in i stereo UTAN jag sällan hört talas om att man spela in sång i stereo...LÄS innan du svarar.

jag menar ju inte att man ska spela in i stereo

jag menar att han kanske har spelat in ett monospår i stereo och att detta är fel

som han skrev hade han gjort om spåret till mono

då kommer ljudet i båda kanalerna och då kan man panorera som om det hade varit ett monospår från början.

det är också möjligt att programmet inte ser skillnaden på mono och stereo automatiskt.

jag har för mig att om man lägger in ett mono spår på ett stereo spår i cubase/logic så behandlas detta som ett monospår

så borde även ske i sonar

därför tror jag att han verkligen har spelat in en kanal på ett stereospår

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har för mig att om man lägger in ett mono spår på ett stereo spår i cubase/logic så behandlas detta som ett monospår

så borde även ske i sonar

därför tror jag att han verkligen har spelat in en kanal på ett stereospår

Tror oxå att han spelat in i Stereo trots att det borde varit i mono.Logic har i alla fall inga problem med mono eller stereo så länge sången skickas till en stereo buss eller direkt till Output.Vet dock att Pro Tools har lite problem med stereofiler men det är en annan diskussion och helt ovesäntligt här..Sonar ..? ? ? ingen aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Om du bara ha ett vox-spår så är det ju mono. Alltså "förlorar" du ingenting. du kan ju fortfarande mixa ner låten till stereo. Om voxen ligger på ett monospår och är pannat till mitten så blir det nog bra :rolleyes:

Om du däremot lägger en massa dubbar eller körer så kan du ju panna ut dessa åt sidorna och då har du stereovox! (Även om de enskilda spåren fortfarande är mono).

Alltså.. Stereo betyder att det är 2 kanaler och då måste man spela in med 2 mickar. Men en människa är ju mono, om man inte mickar upp nån annan kroppsöppning som kan ge ljud ifrån sig.

Nej, mixar jag ner i stereo så hörs inte mina vocals, de försvinner, hör bara beatet.

Vad är dubbar? Adlips? Vad blir bättre met stereovox?

Tråden skulle för övrigt ligga i sonar... Vet inte hur jag lyckades få den här.

Link to comment
Dela på andra sajter

I sonar har jag ett beat som är stereo. Sedan har jag vocals som om jag väljer ska vara stereo bara ger ljud i ena högtalaren/hörluren. Varför händer detta? Pan är centrerad, så inget fel där.

Så på de två låtar jag gjort har jag fått ha stereo på beatet och mono på vocals. Sen när jag mixat ner det till mp3 så har jag varit tvungen att ha det som mono där. Vad förlorar jag på att inte ha stereo?

En mick = mono

Två mickar = stereo.

Men om du spelar in med en mick så kan du alltid dubblera spåret o panorera ena spåret fullt ut vännster o det andra fullt ut höger då blir det stereo..

Hur dubblerar jag spåret?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har för mig att om man lägger in ett mono spår på ett stereo spår i cubase/logic så behandlas detta som ett monospår

så borde även ske i sonar

därför tror jag att han verkligen har spelat in en kanal på ett stereospår

Tror oxå att han spelat in i Stereo trots att det borde varit i mono.Logic har i alla fall inga problem med mono eller stereo så länge sången skickas till en stereo buss eller direkt till Output.Vet dock att Pro Tools har lite problem med stereofiler men det är en annan diskussion och helt ovesäntligt här..Sonar ..? ? ? ingen aning.

OT: Förlåt att jag går off topic, men bara intressant att få veta vilka problem PT skulle ha med Stereofiler. Måste vara något jag missat för jag har aldrig haft problem med dessa. Skulle bara vara intressant att veta då man själv jobbar i programet dagligen.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

I sonar har jag ett beat som är stereo. Sedan har jag vocals som om jag väljer ska vara stereo bara ger ljud i ena högtalaren/hörluren. Varför händer detta? Pan är centrerad, så inget fel där.

Så på de två låtar jag gjort har jag fått ha stereo på beatet och mono på vocals. Sen när jag mixat ner det till mp3 så har jag varit tvungen att ha det som mono där. Vad förlorar jag på att inte ha stereo?

En mick = mono

Två mickar = stereo.

Men om du spelar in med en mick så kan du alltid dubblera spåret o panorera ena spåret fullt ut vännster o det andra fullt ut höger då blir det stereo..

Hur dubblerar jag spåret?

kopiera ljudfilen och klistra in på nytt spår

eller importera samma ljudfil flera gånger

sen kan man leka med tid och effekter och pan för att få fram kul resultat

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...