Jump to content
Annons

Cubase 4 / HalionOne - drar cpu


Tracer

Recommended Posts

Tjo!

Startade ett projekt, slängde in fyra HalionOne (bas, elgitarr, en till elgitarr, trummor) och en LM-7 (mer trummor). Sen la jag in en varsin effektkanal till gitarrerna med amp-simulator och liknande.

Det går inte att spela låten. CPU'n går i topp och orkar inte driva alls utan grymma hack..

Vad är det som drar så mkt? FX-kanalerna? HalionOne-enheterna? Latencyn är satt väldigt högt.

Har en:

AMD64 3200+

2 gb ram

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Startade ett projekt, slängde in fyra HalionOne (bas, elgitarr, en till elgitarr, trummor) och en LM-7 (mer trummor). Sen la jag in en varsin effektkanal till gitarrerna med amp-simulator och liknande.

Det går inte att spela låten. CPU'n går i topp och orkar inte driva alls utan grymma hack..

Vad är det som drar så mkt? FX-kanalerna? HalionOne-enheterna? Latencyn är satt väldigt högt.

Har du kört samma setup i en äldre version av Cubase och upplever att den klarar av det mycket smidigare, eller undrar du om Cuase kräver mycket resurser rent generellt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par gissningar:

nForce4 chipset på moderkortet?

Norton Antivirus?

Sedan brukar nog de där amp-simulatorerna dra ganska mycket kräm, men jag har inte använt sådana särskilt mycket, så det är lite svårt att säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, den där specen säger inte så värst mycket.

Vad har du för ljudkort och vad har du ställt latency'n till?

Har ett Emu0404-pci, har testat med latency mellan 5-500.

Har du kört samma setup i en äldre version av Cubase och upplever att den klarar av det mycket smidigare, eller undrar du om Cuase kräver mycket resurser rent generellt?

Har inte haft tillgång till samma vsti's/effekter tidigare. Fast ja, det verkar ha flytit på bättre förut. Hade visserligen en fulversion av Sx3 tidigare så..

Ett par gissningar:

nForce4 chipset på moderkortet?

Norton Antivirus?

Sedan brukar nog de där amp-simulatorerna dra ganska mycket kräm, men jag har inte använt sådana särskilt mycket, så det är lite svårt att säga...

Inget Norton, hmm.. har ett AGP GeForce 7600 GS, är det nForce4? Har inte så stor koll på sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, den där specen säger inte så värst mycket.

Vad har du för ljudkort och vad har du ställt latency'n till?

Har ett Emu0404-pci, har testat med latency mellan 5-500.

Har du kört samma setup i en äldre version av Cubase och upplever att den klarar av det mycket smidigare, eller undrar du om Cuase kräver mycket resurser rent generellt?

Har inte haft tillgång till samma vsti's/effekter tidigare. Fast ja, det verkar ha flytit på bättre förut. Hade visserligen en fulversion av Sx3 tidigare så..

Ett par gissningar:

nForce4 chipset på moderkortet?

Norton Antivirus?

Sedan brukar nog de där amp-simulatorerna dra ganska mycket kräm, men jag har inte använt sådana särskilt mycket, så det är lite svårt att säga...

Inget Norton, hmm.. har ett AGP GeForce 7600 GS, är det nForce4? Har inte så stor koll på sånt.

Nej, det är grafikkortet. Vad jag menar är chipsetet på moderkortet. nForce4 är ökänt för olösliga problem i musikmaskiner. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

HalionOne kräver en hel del. Jag gjorde en likadan setup. Såhär mycket kraft drogs från min Mac (2.2 GHz Intel Core 2 Duo)

Tror det blir att uppdatera burken vid nästa löning 🙂 min 2.0:a singlecore räcker nog inte så långt längre. 🙂 Fast det blir lite dyrare än jag hoppats på. Nån som har lust att rekommendera nåt..? Håller mig nog kvar i PC-miljö dock 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

HaLion One är ett processorslukande monster. Den blev aningen bättre med en av Cubase uppdateringarna men har fortfarande en lång väg kvar innan den känns optimerad. Ett tips är att ta en funderare på att framöver lägga lite pengar på SampleTank, Kontakt eller något liknande låtskrivarverktyg. Big Fish Audio's VI One ska också vara ganska prisvärd om jag minns rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...