Jump to content
Annons

Panorerings-tips tack


Tr3sLunas

Recommended Posts

Annons

Beror väl på vad man har för instrument med i hela mixen.

Om jag har en låt med trummor, bas, gitarrer och synthar så brukar

jag försöka variera så att en synth ligger lite till höger, och en annan

lite till vänster. Osv. Finns ju inte direkt några regler, utan det är att lyssna som gäller!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju inte direkt några regler, utan det är att lyssna som gäller!

Sanning med modifikation , en lyssnare vill gärna höra ett trumset från vänster till höger och i klassisk musik likaså.Just i klassisk musik mixar man oftast så som en orkester vore uppställd i en konsertlokal.Detta uppfattas som mer naturligt och ralistisk ur lyssningssynvinkel MEN å andra sidan är dessa regler inte skrivna i sten så att bryta dom på ett kreativt sätt är ju inget större brott.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Panorering kan vara ett utmärkt komplement till eq om det ligger instrument som krockar, tex två gitarrslingor. Om du inte har lust att gå in och ändra i frekvensområdena kan det ibland vara en idé att separera dem extra mycket i ljudbilden.

Jag använder ibland panoreringen som effekt och lägger tex all gitarr 100% åt vänster, för att lite senare centrera. Det finns flera exempel på artister (tex Manfred Mann) som valt att köra totalpanoreringar mest för att det sticker ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Sanning med modifikation , en lyssnare vill gärna höra ett trumset från vänster till höger...

Menar du då hihaten till höger eller till vänster? För mig spelar det faktiskt ingen roll hur man lägger upp trumsetet.. det är upp till varje mixare tycker jag. Det låter ju faktiskt likadant typ 🙂

Tillbaka till tråden.. hur man panorerar saker är väldigt individuellt.. testa lite olika och se vad som händer.. kanske vill man ha nåt kvar i mitten fast inte så långt fram, då tar man fram sitt rumsreverb och 'panorerar' bakåt..

Se bara till att det blir jämnvikt i mixen.. så det inte är mer i höger än i vänster eller åt andra hållet..

Link to comment
Dela på andra sajter

En regel eller ja, en bruksmetod när det gäller panorering är:

Ju basigare, ju närmare Center.

Ju diskantigare, ju längre ut.

Du bör alltså inte panorera ut bas eller bastrumma. Pukor bör heller inte vara för brett isär. typ -10, +5, +15 räcker.

Gitarrer, körer o annat som inte är lika basintensivt kan du panna längre ut.

Jag följer dock inte alltid denna regel själv men med rutin följer licens att bryta regler. typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...