Jump to content
Annons

Problem med cubase/ljudkort


rockingring

Recommended Posts

Detta kanske ligger i fel tråd, men cubase är inblandat i min fråga.

Jag köpte mig ett ljudkort igår ett CME Matrix K FW, och Cubase Sx3.

Problemet är att när jag ska spela in så kommer inget ljud, bars rör sig uppåt när jag trycker på midisynths tangenterna och ljudkortet har installerats. Men det kommer ändå inget ljud. Jag har försökt att ändra i kontrollpanelen/ljud och ändrat standardenheten till mitt ljudkort.. Still inget ljud.

(har även provat att ändra i Device i Cubase) ingenting funkar.

Hoppas någon kan hjälpa mig med det här.. Tack på förhand 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bry dig inte om att ändra något i Windows. Välj bara rätt asio drivrutin i vst audiobay i Cubase. Kolla också VST connections så att dem är rätt uppsatta.

Allting står i getting started manualen du fick med SX3. Underskatta aldrig manualen som kunskapskälla 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bry dig inte om att ändra något i Windows. Välj bara rätt asio drivrutin i vst audiobay i Cubase. Kolla också VST connections så att dem är rätt uppsatta.

Allting står i getting started manualen du fick med SX3. Underskatta aldrig manualen som kunskapskälla 😛

okej, tack så mkt. Jo jag läste faktiskt manualerna haha men det gav inte så mkt hjälp.. men tack en än gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

vet ej hur du ligger till idag om har fått´de o funka. Men har du provat att spela in en audiosignal? Har du lixom inte fått ett smack ur dina monitorer?

Har du gjort vad du ska ha gjort i device setup, så gå till vst-connections under devices. Under outputs om det inte finns en output så add'ar du en bus (stereo), sen får du klicka i de toma rutorna till höger att ditt ljudkorts utgångar ska gå genom den nu nyskapade stereobussen.

Kommer det fortfarande inget ljud!? Börja gå i kyrkan.

MVH/Pera 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

vet ej hur du ligger till idag om har fått´de o funka. Men har du provat att spela in en audiosignal? Har du lixom inte fått ett smack ur dina monitorer?

Har du gjort vad du ska ha gjort i device setup, så gå till vst-connections under devices. Under outputs om det inte finns en output så add'ar du en bus (stereo), sen får du klicka i de toma rutorna till höger att ditt ljudkorts utgångar ska gå genom den nu nyskapade stereobussen.

Kommer det fortfarande inget ljud!? Börja gå i kyrkan.

MVH/Pera 🙂

Det du skrev funkade det rörde sig som fan med ljudbars. Men det verkar som det är något fel på mitt ljudkort, eller så har jag inte gjort som man ska. För mitt ljudkort har en egen controlpanel, och där står även ifall mitt ljudkort är igång 0 device(s) connected. Väldigt märkligt. Men om någon annan vet håller jag ut lite till.. Funkar inget hinner jag väl gå till gudstjänsten ikväll 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

vet ej hur du ligger till idag om har fått´de o funka. Men har du provat att spela in en audiosignal? Har du lixom inte fått ett smack ur dina monitorer?

Har du gjort vad du ska ha gjort i device setup, så gå till vst-connections under devices. Under outputs om det inte finns en output så add'ar du en bus (stereo), sen får du klicka i de toma rutorna till höger att ditt ljudkorts utgångar ska gå genom den nu nyskapade stereobussen.

Kommer det fortfarande inget ljud!? Börja gå i kyrkan.

MVH/Pera 🙂

Det du skrev funkade det rörde sig som fan med ljudbars. Men det verkar som det är något fel på mitt ljudkort, eller så har jag inte gjort som man ska. För mitt ljudkort har en egen controlpanel, och där står även ifall mitt ljudkort är igång 0 device(s) connected. Väldigt märkligt. Men om någon annan vet håller jag ut lite till.. Funkar inget hinner jag väl gå till gudstjänsten ikväll 🙂

Då är det helt klart ditt ljudkorts kontrollpanel du ska pilla med. Är nästan säker på att det inte är något fel med ljudkortet eller cubase (om du inte kör med den skabbigaste "cracken" dvs)

Har du ingen outputmix/playbackmix som är ned dragen på noll, eller rent av "mutad" på ljudkortets panel? Har kortets layout några reglar eller rattar, skruva upp alla halvvägs och muta av ev mutade kanaler.

Kom igen nu! Fixa det här. Eller ger'u upp?

...det kommer ordna sig.

MVH/Pera 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

vet ej hur du ligger till idag om har fått´de o funka. Men har du provat att spela in en audiosignal? Har du lixom inte fått ett smack ur dina monitorer?

Har du gjort vad du ska ha gjort i device setup, så gå till vst-connections under devices. Under outputs om det inte finns en output så add'ar du en bus (stereo), sen får du klicka i de toma rutorna till höger att ditt ljudkorts utgångar ska gå genom den nu nyskapade stereobussen.

Kommer det fortfarande inget ljud!? Börja gå i kyrkan.

MVH/Pera 🙂

Det du skrev funkade det rörde sig som fan med ljudbars. Men det verkar som det är något fel på mitt ljudkort, eller så har jag inte gjort som man ska. För mitt ljudkort har en egen controlpanel, och där står även ifall mitt ljudkort är igång 0 device(s) connected. Väldigt märkligt. Men om någon annan vet håller jag ut lite till.. Funkar inget hinner jag väl gå till gudstjänsten ikväll 🙂

Då är det helt klart ditt ljudkorts kontrollpanel du ska pilla med. Är nästan säker på att det inte är något fel med ljudkortet eller cubase (om du inte kör med den skabbigaste "cracken" dvs)

Har du ingen outputmix/playbackmix som är ned dragen på noll, eller rent av "mutad" på ljudkortets panel? Har kortets layout några reglar eller rattar, skruva upp alla halvvägs och muta av ev mutade kanaler.

Kom igen nu! Fixa det här. Eller ger'u upp?

...det kommer ordna sig.

MVH/Pera 😆

okej, jag ska pilla och pilla, det finns dock inte så mkt att fixa i control panelen 🙁, men ge upp tänker jag inte göra.. jag ska spela in 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...