Jump to content
Annons

Monitor sönder! :(


Lithium

Recommended Posts

Hej, jag har ett par Behringer Truth B2031A som jag har haft i ca 3år. Nu är det så att ena monitorn har gått sönder. När jag sätter på dem via ett grenuttag med brytare så låter det som det skall i ca 1min varpå den vänstra smäller till högljutt och slutar att låta. Den gröna "på" knappen slutar att lysa och istället börjar den röda limiter knappen lysa.

Jag väntar då en stund för att se om det händer nått. När inget händer stänger jag av monitoren varpå ännu en högljudd smäll hörs. Sedan upprepar sig momentet igen när jag sätter på monitoren.

Går det att reparera detta själv, det är ju inte ljudet det är fel på utan har troligtvis hänt något med elektroniken( 🤪 )?

Någon som har några erfarenheter av att reparera monitorer. Har verkligen inte lust att köpa nya då jag snart har sparat ihop till en Fender twin reverb. 🙂

🙂🙁🙁

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det någon ide' att öppna och kolla hur det ser ut inne i monitorn, om något ser bränt ut eller om det är nån lödning som är glapp eller något som man kanske bara kan byta ut?

Eller kan man lämna in den där jag köpte den (på musik börsen) och få den lagad och vad hade det kostat utan garanti?

Eller är det bara att kassera och införskaffa ett par nya?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon ide' att öppna och kolla hur det ser ut inne i monitorn, om något ser bränt ut eller om det är nån lödning som är glapp eller något som man kanske bara kan byta ut?

Eller kan man lämna in den där jag köpte den (på musik börsen) och få den lagad och vad hade det kostat utan garanti?

Eller är det bara att kassera och införskaffa ett par nya?

Har du inga kunskaper i elektronik så skulle jag inte rekommendera att du försöker laga själv.

Vad det kommer att kosta är svårt att svara på utan felsökning.

Behringer är tyvärr generellt mycket dåliga på service av sina prylar dessutom = det tar evinnerliga tider bland annat (det finns handlare som inte gärna vill sälja Behringer just på grund av att de får så mycket badwill när kunden inte får tillbaka sina trasiga prylar inom vettiga tider).

Så enda vettiga alternativet för dig är nog en fristående serviceverkstad - eller naturligtvis butiken där de är köpta. Men räkna med att det tar tid om de är beroende av Behringer för servicen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt riktigt att Behringer har en urusel service och att många handlare inte vill sälja Behringers produkter av den orsaken. Men nu är dessa högtalare äldre än vad som inbegrips i garantin. Om det nu verkligen är just ett elektroniskt fel i högtalaren så kan vilken servicereparatör som helst åtgärda detta, så man behöver alltså inte låta Behringer göra jobbet. Därför spelar det mindre roll i det här sammanhanget om hur bra eller dålig service Behringer har eftersom den är mest intressant under garantitiden.

Spontant låter det i mina öron som att det är överslagsskyddet i högtalaren som slår in och bryter ljudet, men jag vet ju inte det med bestämdhet. Om felet sitter inne i just högtalaren eller om det är någonting tidigare i ljudkedjan som i så fall utlöser överslagsskyddet vet jag inte. Men det kan ju vara värt att du kollar upp högtalarna om det händer samma sak när du kopplar in högtalarna i en annan anläggning. För övrigt är ju dessa monitorer väldigt bra tycker jag. Inte minst för pengarna.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! 😏

Jo dom är ju väldigt bra för sitt pris och jag vill ju gärna inte gå misste om en Twin Reverb! 🙁

Skall kolla dom i ett annat ljudsystem och sen bär det troligtvis av till närmsta servicereparatör! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan mycket väl handla om en kallödning i nätdelen. Jag skulle rekommendera att du låter en lödkunnig bekant ta en titt på den, så att han gör om alla kritiska lödningar. Hjälper inte det, så är det ett komponentfel - och då är det kanske tveksamt om det är lönt att gå vidare - för dessa monitorer är väl ganska billiga...? Man vet ju inte heller hur villiga Behringer är att lämna ut servicemanualer och sälja reservdelar, så det är inte säkert att vilken reparatör som helst kan skaffa det som behövs...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt riktigt att Behringer har en urusel service och att många handlare inte vill sälja Behringers produkter av den orsaken. Men nu är dessa högtalare äldre än vad som inbegrips i garantin. Om det nu verkligen är just ett elektroniskt fel i högtalaren så kan vilken servicereparatör som helst åtgärda detta, så man behöver alltså inte låta Behringer göra jobbet. Därför spelar det mindre roll i det här sammanhanget om hur bra eller dålig service Behringer har eftersom den är mest intressant under garantitiden.

Spontant låter det i mina öron som att det är överslagsskyddet i högtalaren som slår in och bryter ljudet, men jag vet ju inte det med bestämdhet. Om felet sitter inne i just högtalaren eller om det är någonting tidigare i ljudkedjan som i så fall utlöser överslagsskyddet vet jag inte. Men det kan ju vara värt att du kollar upp högtalarna om det händer samma sak när du kopplar in högtalarna i en annan anläggning. För övrigt är ju dessa monitorer väldigt bra tycker jag. Inte minst för pengarna.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Behringer är tyvärr inte bara dåliga på service, utan även på kvalitet och framför allt, i detta sammanhang, dokumentation av prylarna.

Felen på Behringerprylar beror ofta på att de sparat in för mycket på delar och dimensionering av t ex nätaggregat.

Vad gäller dokumentation så är det mycket svårt att få tag på schemor till deras prylar (de är väl rädda för att någon ska kopiera deras konstruktioner... 🙁😏 ) och det fördyrar naturligtvis servicen när den som ska reparera inte har tillgång till bra dokumentation, felsökningen blir mera tidsödande. Är det sedan någon "Behringerspecifik" del som behöver bytas så blir det återigen väääntteeeetiiider...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan mycket väl handla om en kallödning i nätdelen. Jag skulle rekommendera att du låter en lödkunnig bekant ta en titt på den, så att han gör om alla kritiska lödningar. Hjälper inte det, så är det ett komponentfel - och då är det kanske tveksamt om det är lönt att gå vidare - för dessa monitorer är väl ganska billiga...? Man vet ju inte heller hur villiga Behringer är att lämna ut servicemanualer och sälja reservdelar, så det är inte säkert att vilken reparatör som helst kan skaffa det som behövs...

Jag brukar ofta hålla med dig Claes, dock inte nu.

Jag har tagit hand om många prylar under åren där just någon "lödkunnig" vispat runt med en lödkolv. Och jag garanterar, det blir INTE billigare för ägaren av apparaten att reparera efteråt... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan mycket väl handla om en kallödning i nätdelen. Jag skulle rekommendera att du låter en lödkunnig bekant ta en titt på den, så att han gör om alla kritiska lödningar. Hjälper inte det, så är det ett komponentfel - och då är det kanske tveksamt om det är lönt att gå vidare - för dessa monitorer är väl ganska billiga...? Man vet ju inte heller hur villiga Behringer är att lämna ut servicemanualer och sälja reservdelar, så det är inte säkert att vilken reparatör som helst kan skaffa det som behövs...

Jag brukar ofta hålla med dig Claes, dock inte nu.

Jag har tagit hand om många prylar under åren där just någon "lödkunnig" vispat runt med en lödkolv. Och jag garanterar, det blir INTE billigare för ägaren av apparaten att reparera efteråt... 😏

🙁

Nej, det finns många självutnämnda experter, som aldrig borde få komma i närheten av en lödstation - så man ska välja sina vänner väl om man behöver hjälp med sådant... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe 🙂 !

Tänkte jag skulle byta plats på kontakterna på grenuttaget för att se om samma problem uppstod i den andra monitorn så att felet inte satt i strömförsörjningen. Men lyckligtvis så försvan problemet helt när jag gjorde så, skumt som fan! Men jag antar att det var något fel på grenuttaget så det blir kasserat och utbytt.

🙂

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

OK, problemet har återkommit, det siter alltså inte i grenuttaget som jag trodde tidigare. Har testat med flera stycken och problemet kvarstår, fan!

Men det mest jävliga är att ingen återförsäljare i stan vill reparera Behringer produkter pga. årslånga (!) väntetider på reservdelar från tyskland, FAN!

Skall jag köpa nya monitorer eller frakta den trasiga 11mil och sedan vänt ca 1år på att få den lagad. Ifs klarar jag mig hyffsat med en monitor ett litet tag, låter det inte bra i mono så...

😏 BEHRINGER! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, problemet har återkommit, det siter alltså inte i grenuttaget som jag trodde tidigare. Har testat med flera stycken och problemet kvarstår, fan!

Men det mest jävliga är att ingen återförsäljare i stan vill reparera Behringer produkter pga. årslånga (!) väntetider på reservdelar från tyskland, FAN!

Skall jag köpa nya monitorer eller frakta den trasiga 11mil och sedan vänt ca 1år på att få den lagad. Ifs klarar jag mig hyffsat med en monitor ett litet tag, låter det inte bra i mono så...

😏 BEHRINGER! 🙂

Gå inte till musikaffärerna (som kanske överdriver problemen på grund av att de troligen hellre säljer nytt till dig...) - utan till en lokal radio/TV-reparatör, så kan de göra ett försök att reparera i stället för att skicka iväg. Om det handlar om dåliga lödningar, så hittar de det utan att ha schema och tillgång till reservdelar. Om det däremot behövs några delar, så kanske de inte kan fixa det, så fråga för säkerhets skull vad det kostar för dig om de inte lyckas fixa felet.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, problemet har återkommit, det siter alltså inte i grenuttaget som jag trodde tidigare. Har testat med flera stycken och problemet kvarstår, fan!

Men det mest jävliga är att ingen återförsäljare i stan vill reparera Behringer produkter pga. årslånga (!) väntetider på reservdelar från tyskland, FAN!

Skall jag köpa nya monitorer eller frakta den trasiga 11mil och sedan vänt ca 1år på att få den lagad. Ifs klarar jag mig hyffsat med en monitor ett litet tag, låter det inte bra i mono så...

🙂 BEHRINGER! 🙂

Gå inte till musikaffärerna (som kanske överdriver problemen på grund av att de troligen hellre säljer nytt till dig...) - utan till en lokal radio/TV-reparatör, så kan de göra ett försök att reparera i stället för att skicka iväg. Om det handlar om dåliga lödningar, så hittar de det utan att ha schema och tillgång till reservdelar. Om det däremot behövs några delar, så kanske de inte kan fixa det, så fråga för säkerhets skull vad det kostar för dig om de inte lyckas fixa felet.

Tack för tips! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...