Jump to content
Annons

frågor ang. portastudio


pjotor

Recommended Posts

tänkte investera mig en portastudio när nästa löning kommer och börja spela in lite. har ingen erfarenhet av inspelning och undrar om ni har några tips på portastudios i 4000kr klassen? och vad menas med t.ex 8 kanals inspelning?

tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Jag tror att de flesta på forumet är hängivna PC eller Mac-inspelning. Större kontroll och enklare gränssnitt brukar vara argumenten.

8-kanalig inspelning torde betyda att du kan spela in 8 kanaler samtidigt. Med andra ord finns det 8 ingångar på portan. Hittar du en porta som Max kan hålla 8 kanaler så känns det väl lite begränsande.

Om det finns vettig porta för 4.000:- kan jag inte svara på.

Själv använder jag Logic.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Det pratas om kanaler i tre sammanhang vad det gäller en porta.

1. Kanaler som du kan spela in samtidigt. Det vill säga hur många mickar/instrument du kan spela in.

2. Det som bara brukar kallas kanaler. Detta är hur många olika ljudspår den kan spela upp samtidigt.

3. Interna/virutiella kanaler. Ibland finns det inbyggda trummaskiner eller basar. Dessa kan ligga på sådana spår.

Hoppas detta var till någon hjälp. Äger inte själv någon porta men detta är som jag fattat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

men om man spelar in något i stereo så tar det alltså 2 kanaler eller är jag helt ute och cyklar? :rolleyes:

Det stämmer.

Du kan säkert få en beggad 8-kanalare för under 4000:-

Vi kör med Fostex VF08.

8 kanaler, i minsta laget alltså

2 ingångar samtidigt, som är alldeles för lite om du ska spela in riktiga trummor.

Men om du inte behöver mer än 2 in samtidigt så är Fostexen hur lättjobbad som helst.

Jag brukar kombinera porta med dator, spela in med porta och mixa i datorn.

Jag föredrar själv att spela in med portan för att det är så smärtfritt, datorer har en benägenhet att leva sitt eget liv ibland. Dock har jag inte haft några som helst problem med datorinspelning heller...än.

Link to comment
Dela på andra sajter

så t.ex 8 kanal har inget att göra med hur många olika instrument/sång du kan ha med på en låt? :rolleyes:

Precis som Tobbe sa så pratar man om olika typer av kanaler. Men en 8-kanals porta kan spela upp 8 kanaler/spår samtidigt, och den lär också ha 8 volymreglar och kanske också 8 eq dvs en för varje kanal. Givetvis kan du spela in fler än 8 instrument, men du tvingas att bounca dvs lägga ihop flera kanaler till en om du har mer än 8 ljudspår (eller 4 om du spelar in i stereo). Att bounca har ingen direkt inverkan på ljudkvalitén men minskar redigeringsmöjligheterna eftersom du inte kan göra inställningar på de enskilda ljuden i efterhan, utan endast på hela kanalen. Har postan däremot gott om virtuella spår och en stor hårddisk så kan du behålla alla gamla spår och på så sätt behålla möjligheten att editera dessa i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...