Jump to content
Annons

Optimering av Macbook Pro


Nudel af Ludenben

Recommended Posts

Hej. Jag har införskaffat en ny Macbook Pro o är lite frustrerad att det inte är så snabbt som jag hoppades, eller så stabilt som de va med min Powerbook G4 eller Mac G5a. Logic har crashat flera gånger... något som aldrig hänt mig innan. Så jag funderar på varför och saker att göra åt saken.

Någon nämde någonstans att man kunde fixa någon preference file... men jag fattade inte riktigt...

Sen läste jag någonstans att man kan krama ur lite mer kraft ur Macen genom att använda en extern hårddisk vid inspelning. Hur bra hårddisk krävs, märks det stor skillnad i performance, och vad skall man lägga var? Jag har en liten 100GB Lacie USB Hårddisk. Går den använda?

Jag tror bestämt att på min gamla Powerbook tippsades det om att man kan ställa ner grafiken för att få bättre perstanda. Jag testade på Macbooken men det blev knas... gjorde jag något fel eller funkar inte detta till ens fördel längre.

Några andra tankar?

Tacksamhet! /Nudel

Jag har en Macbook Pro 2.4 GHz, 2GB RAM (kanske jag måste skaffa mer?) Leopard, Logic Pro 7 och ett glatt humör. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
sp0ven (oregistrerad)
Hej. Jag har införskaffat en ny Macbook Pro o är lite frustrerad att det inte är så snabbt som jag hoppades, eller så stabilt som de va med min Powerbook G4 eller Mac G5a. Logic har crashat flera gånger... något som aldrig hänt mig innan. Så jag funderar på varför och saker att göra åt saken.

Någon nämde någonstans att man kunde fixa någon preference file... men jag fattade inte riktigt...

Sen läste jag någonstans att man kan krama ur lite mer kraft ur Macen genom att använda en extern hårddisk vid inspelning. Hur bra hårddisk krävs, märks det stor skillnad i performance, och vad skall man lägga var? Jag har en liten 100GB Lacie USB Hårddisk. Går den använda?

Jag tror bestämt att på min gamla Powerbook tippsades det om att man kan ställa ner grafiken för att få bättre perstanda. Jag testade på Macbooken men det blev knas... gjorde jag något fel eller funkar inte detta till ens fördel längre.

Några andra tankar?

Tacksamhet! /Nudel

Jag har en Macbook Pro 2.4 GHz, 2GB RAM (kanske jag måste skaffa mer?) Leopard, Logic Pro 7 och ett glatt humör. 😎

Hejsan!

Har samma dator, fast 4gb ram.

Har haft samma problem.

Logic hänger sig, eller det står "system overload", något i den stilen. De beror på att man aldrig ska spela in project på systemdisken.

Disken som sitter i datorn är 5400rpm:are med en läsarm. Om den ska läsa Logic, som inte är ett litet program, samtidigt som den ska läsa/skriva audio, så blir det tungt.

Fick detta förklarat för mig i förrgår då jag pratade med en kille på apple.

Köp en extern hd med Firewire 800 så skonar det datorn. Beställde själv en igår 😆

Såg nu att du funderade på att skaffa mer ram. Gör det.

Sedan vet jag inte hur leapoard fungerar med logic. Tänkte själv vänta några uppdateringar till jag går över.

Hade

Redigerat av sp0ven
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Jag har införskaffat en ny Macbook Pro o är lite frustrerad att det inte är så snabbt som jag hoppades, eller så stabilt som de va med min Powerbook G4 eller Mac G5a. Logic har crashat flera gånger... något som aldrig hänt mig innan. Så jag funderar på varför och saker att göra åt saken.

Någon nämde någonstans att man kunde fixa någon preference file... men jag fattade inte riktigt...

Sen läste jag någonstans att man kan krama ur lite mer kraft ur Macen genom att använda en extern hårddisk vid inspelning. Hur bra hårddisk krävs, märks det stor skillnad i performance, och vad skall man lägga var? Jag har en liten 100GB Lacie USB Hårddisk. Går den använda?

Jag tror bestämt att på min gamla Powerbook tippsades det om att man kan ställa ner grafiken för att få bättre perstanda. Jag testade på Macbooken men det blev knas... gjorde jag något fel eller funkar inte detta till ens fördel längre.

Några andra tankar?

Tacksamhet! /Nudel

Jag har en Macbook Pro 2.4 GHz, 2GB RAM (kanske jag måste skaffa mer?) Leopard, Logic Pro 7 och ett glatt humör. 😎

Hejsan!

Har samma dator, fast 4gb ram.

Har haft samma problem.

Logic hänger sig, eller det står "system overload", något i den stilen. De beror på att man aldrig ska spela in project på systemdisken.

Disken som sitter i datorn är 5400rpm:are med en läsarm. Om den ska läsa Logic, som inte är ett litet program, samtidigt som den ska läsa/skriva audio, så blir det tungt.

Fick detta förklarat för mig i förrgår då jag pratade med en kille på apple.

Köp en extern hd med Firewire 800 så skonar det datorn. Beställde själv en igår 😆

Såg nu att du funderade på att skaffa mer ram. Gör det.

Sedan vet jag inte hur leapoard fungerar med logic. Tänkte själv vänta några uppdateringar till jag går över.

Hade

Hej!

Tack för tips.Jag kommer prova det också! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)
Ok. Låt oss få veta vad det blev för skillnad när du fått din externa hårddisk. Skulle va mycket intressant. Tack. Nudel

Jag har fått min hd nu och jag har flyttat över alla project. Skillnaden är inte superstor men jag upplever att det går snabbare att ladda upp projecten.

Dock har jag fått ett felmedelande. Men det beror nog på att alla mjukvarusynthars samplingar ligger kvar på systemdisken.

Ska prova att även lägga över dom.

Överlag så är mitt system stabilare nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)
Håller med Linus. Både Leopard och Logic har blivit uppdaterade sedan de först släptes lösa vilket borde betyda att de är optimerade för att umgås intimt med varann 😛

Frågan kom upp på ett seminarium jag var på. Någon kille från macForum kom och föreläste om Logic 8.

På honom lät som om att det var lika bra att köra med tiger ett tag till.

Men det stämmer säkert! Detta var ju några uppdateringar sedan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På honom lät som om att det var lika bra att köra med tiger ett tag till.

Det var nog inte pga. Logic utan t ex vissa ljudkort/interface som behöver uppdaterade drivrutiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Låt oss få veta vad det blev för skillnad när du fått din externa hårddisk. Skulle va mycket intressant. Tack. Nudel

Jag har fått min hd nu och jag har flyttat över alla project. Skillnaden är inte superstor men jag upplever att det går snabbare att ladda upp projecten.

Dock har jag fått ett felmedelande. Men det beror nog på att alla mjukvarusynthars samplingar ligger kvar på systemdisken.

Ska prova att även lägga över dom.

Överlag så är mitt system stabilare nu!

Ok. Bra. När du har kört ett par dagar... Tycker du då att det blev så pass mycket bättre att det va värt det?

Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)
Ok. Låt oss få veta vad det blev för skillnad när du fått din externa hårddisk. Skulle va mycket intressant. Tack. Nudel

Jag har fått min hd nu och jag har flyttat över alla project. Skillnaden är inte superstor men jag upplever att det går snabbare att ladda upp projecten.

Dock har jag fått ett felmedelande. Men det beror nog på att alla mjukvarusynthars samplingar ligger kvar på systemdisken.

Ska prova att även lägga över dom.

Överlag så är mitt system stabilare nu!

Ok. Bra. När du har kört ett par dagar... Tycker du då att det blev så pass mycket bättre att det va värt det?

Har kört ett project. Inget monsterproject men 17 spår audio utan mjukvarusynthar. Då gick det kalas!

Förut ville det gärna dyka upp felmedelanden på samma project.

Jag tycker det är värt det. Dessutom så är det hälsosammare för datorns hd helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Låt oss få veta vad det blev för skillnad när du fått din externa hårddisk. Skulle va mycket intressant. Tack. Nudel

Jag har fått min hd nu och jag har flyttat över alla project. Skillnaden är inte superstor men jag upplever att det går snabbare att ladda upp projecten.

Dock har jag fått ett felmedelande. Men det beror nog på att alla mjukvarusynthars samplingar ligger kvar på systemdisken.

Ska prova att även lägga över dom.

Överlag så är mitt system stabilare nu!

Ok. Bra. När du har kört ett par dagar... Tycker du då att det blev så pass mycket bättre att det va värt det?

Har kört ett project. Inget monsterproject men 17 spår audio utan mjukvarusynthar. Då gick det kalas!

Förut ville det gärna dyka upp felmedelanden på samma project.

Jag tycker det är värt det. Dessutom så är det hälsosammare för datorns hd helt enkelt.

Gött! Tack! Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Ok. Låt oss få veta vad det blev för skillnad när du fått din externa hårddisk. Skulle va mycket intressant. Tack. Nudel

Jag har fått min hd nu och jag har flyttat över alla project. Skillnaden är inte superstor men jag upplever att det går snabbare att ladda upp projecten.

Dock har jag fått ett felmedelande. Men det beror nog på att alla mjukvarusynthars samplingar ligger kvar på systemdisken.

Ska prova att även lägga över dom.

Överlag så är mitt system stabilare nu!

Ok. Bra. När du har kört ett par dagar... Tycker du då att det blev så pass mycket bättre att det va värt det?

Har kört ett project. Inget monsterproject men 17 spår audio utan mjukvarusynthar. Då gick det kalas!

Förut ville det gärna dyka upp felmedelanden på samma project.

Jag tycker det är värt det. Dessutom så är det hälsosammare för datorns hd helt enkelt.

Gött! Tack! Rock on!

Ok, jag är nybörjare vad gäller både Logic samt Mac och jag lider av samma problem att datorn hänger sig, gärna i samband med LOGIC och det är mycket frustrerande.

Jag har hela LOGIC 8 installerat på systemhårddisken men försöker spara alla projekt på min Externa. Jag har en WESTERN DIGITAL STUDIO EDITION 1Tb som är kopplat med Esata till ett SONNET expresscard in i datorn. Skulle det vara bättre om jag hade allt installerat på den externa hårddisken?

Min dator är en Macbook PRO 2,5 Ghz, 4Gb ram, 250Gb hdd

Mycket tacksam för svar och gärna tips hur jag avinstallerar Logic och installerar det på den externa utan att förlora de projekten som jag har på gång.

//Fabbe

Link to comment
Dela på andra sajter

sitter med en 2,5Ghz 17" 4GB ram och kan absolut rekommendera RAM-uppgradering! typ 800kr från inwarehouse.

kör en 1TB disk via FW800 och det fungerar riktigt bra. jag beställde iofs min dator med en 200gb 7200varvs disk instället för standarddisken så man kanske inte märker det i första taget.

lägg alla samplingsbibliotek och projekt-mappar på den externa disken och har du mycket som går via firewirebussen, överväg skaffa en expresscard-expansion!

tycker absolut du först och främst måste uppgradera logic 7 till 8. senaste 8.02 funkar riktigt bra för mig. utöver det så handlar det mycket om ljudkortet och inställningarna där. te.x I/O saftey buffer rutan är bara till problem för mig iaf.

kör onyx någon gång i veckan för att reparera skivbehörigheter så datorn är i topptrim!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...