Jump to content
Annons

Varför stämmer inte "clicket" med "griden"?


®offe

Recommended Posts

Ja hörni det är mycket frågor och funderingar från undertecknad nu, men vem ska man fråga om inte er?

På grund av eftersläpning (har sett en del trådar om det som jag ska läsa senare) så tänkte jag dutta in baskaggen manuellt i tracket som jag skapat just för den. Men då konstaterar jag att rastret i själva griden i tracket stämmer inte med clicket. Det är alltså inte ett skalningsfel mellan olika taktarter eller vad man ska säga utan grid och click går olika fort. Har konstaterat att griden är oförändrad oavsett vilken takt jag väljer, och då undrar jag i vilken takt griden går? I mitt gamla program från förra decenniet så ändrades griden beroende på vilken gridmode jag valde från 1/4 - 1/64, det senare blev ett ganska tätt staket, men då kunde man zooma. Uppdelningen ändrades också beroende på om jag valde 4/4 takt eller 2/4 takt. Men den möjligheten har jag inte här...eller..? Visst kan jag kvantisera men det ska man ju inte behöva när man pillar in grejjerna manuellt, dessutom gillar jag när jag "ser" takten i tracket om ni fattar vad jag menar? Eller sitter jag fast i nåt gammalt sätt att arbeta som jag måste göra mig av med?

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Menar du att du inte ser grid linjerna eller??

Isf se till at va i grid mode (F4) sen antingen klickar du pa rutan dar det star bars:beats (Pa namnet uppe till hoger i edit fonstret)

Eller Setup>preferences>display>draw grid lines in edit window (klicka i rutan)

Sen kan du ju valja vilken upplosning du vill ha! (Start+Alt+-/+) PC (Ctrl+option+-/+)

Grid linjerna foljer givetvis tempo och takt art!! 😉

Eller fattar jag dig fel? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå

Jo jag ser gridlinjerna, har också kollat i preferences så att

Öh, vad pinsamt, nu ser jag felet när jag klickar i rutan bars:beats, det var minuter:sekunder som var förbockad.

He he, supertack. Nu funkar det som det ska. Har inte sett att man kan välja.

Anade att det var ett handhavandefel så jag har suttit länge och glott på skärmen men de där små knapparna missade jag tydligen.

Tack! Tack! Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...