Jump to content
Annons

bytt från PC till MAC , bytt kreativitetsnivå


linken

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Alltså, allt detta tjöt om mac och pc.

Mac användare säger att PC bara krånglar hit och dit.

Allt suger med PC osv osv.

Fast nu är det ju oftast inte macfolk som säger att PCs ofta fungerar dåligt utan PC användare t.o.m. Claes som bannar Vista.....

Jag förstår inte hur man kan få en PC att bli dålig?

Datorn blir inte sämre än va du gör den till.

Jag kör Vista sen några dagar tillbaka och tro det eller ej - det fungerar och är snabbare än XP, i mitt tycke.

Vista är garanterat inte snabbare än XP på en likvärdig PC...och mångs av PCs problem kommer från MS och diverse antivirus företags programmerare som kanske vill väl men det slutar alltid i en röra..

Man kan aldrig vara garanterad att ett tex Antivirusprogram ska vara felfritt.

Eller något annat program heller för den delen.

Oavsett om det är på PC eller MAC.

Men att säga att en PC strular har jag lite svårt att förstå.

Vad är det ni macanvändare tycker strular på en PC?

Finns för mycket att nämna men t.e.x. tillfälliga trådlösa nätverksuppkopplingar som kan strula enormt, alla dessa varningsdisplayer, uppdateringar som inte fungerar, kopieringsskydd som brakar okompabilitet o.s.v

Och inte att glömma att toppmoderna PCs ofta har samma eller sämre prestanda än 5 år gamla macar på grund av alla onödiga processer som PCn harvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Vad gäller Agere så tjatar du om det i vartannat inlägg, men felet ligger vad jag förstår inte hos Agere eller Apple utan hos de som tillverkar FW kort som drar mer ström än vad FW specifikationen tillåter...men även de flesta av dessa FW-kort går att använda om man kopplar dom rätt

Har du några konkreta bevis på att det du påstår stämmer?

http://www.rme-audio.de/forum/viewtopic.php?id=1475

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Vad gäller Agere så tjatar du om det i vartannat inlägg, men felet ligger vad jag förstår inte hos Agere eller Apple utan hos de som tillverkar FW kort som drar mer ström än vad FW specifikationen tillåter...men även de flesta av dessa FW-kort går att använda om man kopplar dom rätt

Har du några konkreta bevis på att det du påstår stämmer?

Kolla hos RME t.e.x. som rekommenderar att man ska använda en FW 800/400 adapter eller koppla dem genom en extern HD för att få deras kort att funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Vad gäller Agere så tjatar du om det i vartannat inlägg, men felet ligger vad jag förstår inte hos Agere eller Apple utan hos de som tillverkar FW kort som drar mer ström än vad FW specifikationen tillåter...men även de flesta av dessa FW-kort går att använda om man kopplar dom rätt

Har du några konkreta bevis på att det du påstår stämmer?

http://www.rme-audio.de/forum/viewtopic.php?id=1475

Registered: 2007-11-22

Posts: 8

Re: Hardware Alert: FireWire solutions with Agere FW chip

villarriba wrote:

I'm setting up my new system. 24iMac, 2,8GHz, fireface 800. Latest drivers and firmware are installed. iMac and fireface seem to commuicate perfectly. The connection is a fw800 cable (bothsides). I'm beginnig to check out the recording software. At this moment I don't have any problems.

same configuration: no problems at all, playback or recording

iMac 24" 2.8GHz 1TB 4GB, OSX 10.5.1

RME Fireface 800, Dynaudio BM5a

Triton Extreme, CX3

Logic 8.0.1

Offline

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns för mycket att nämna men t.e.x. tillfälliga trådlösa nätverksuppkopplingar som kan strula enormt, alla dessa varningsdisplayer, uppdateringar som inte fungerar, kopieringsskydd som brakar okompabilitet o.s.v

Och inte att glömma att toppmoderna PCs ofta har samma eller sämre prestanda än 5 år gamla macar på grund av alla onödiga processer som PCn harvar.

Tillfälliga trådlösa nätverksuppkopplingar?

Aldrig märkt av.

Varningsdisplayer?

Självklart har man fått någon varning. Går dock att stänga av varningsmedelande om man så vill.

Uppdateringar som inte fungerar?

Har aldrig haft något problem oavsett va det är jag har uppdaterat.

Jo en gång, ett spel. Medal of Honor Allied Assault, jag hade glömt att jag hade en "NOCD" exe i programmappen, vilket gjorde att det inte fungera.

Aldrig märkt nånting med något kopieringskydd.

Förstår inte va du tänker på när du säger att en toppmodern PC är likgiltig en 5 år gammal mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller Agere så tjatar du om det i vartannat inlägg, men felet ligger vad jag förstår inte hos Agere eller Apple utan hos de som tillverkar FW kort som drar mer ström än vad FW specifikationen tillåter...men även de flesta av dessa FW-kort går att använda om man kopplar dom rätt

Har du några konkreta bevis på att det du påstår stämmer?

http://www.rme-audio.de/forum/viewtopic.php?id=1475

Registered: 2007-11-22

Posts: 8

Re: Hardware Alert: FireWire solutions with Agere FW chip

villarriba wrote:

I'm setting up my new system. 24iMac, 2,8GHz, fireface 800. Latest drivers and firmware are installed. iMac and fireface seem to commuicate perfectly. The connection is a fw800 cable (bothsides). I'm beginnig to check out the recording software. At this moment I don't have any problems.

same configuration: no problems at all, playback or recording

iMac 24" 2.8GHz 1TB 4GB, OSX 10.5.1

RME Fireface 800, Dynaudio BM5a

Triton Extreme, CX3

Logic 8.0.1

Offline

http://www.gearslutz.com/board/1729886-post9.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Finns för mycket att nämna men t.e.x. tillfälliga trådlösa nätverksuppkopplingar som kan strula enormt, alla dessa varningsdisplayer, uppdateringar som inte fungerar, kopieringsskydd som brakar okompabilitet o.s.v

Och inte att glömma att toppmoderna PCs ofta har samma eller sämre prestanda än 5 år gamla macar på grund av alla onödiga processer som PCn harvar.

Tillfälliga trådlösa nätverksuppkopplingar?

Aldrig märkt av.

Varningsdisplayer?

Självklart har man fått någon varning. Går dock att stänga av varningsmedelande om man så vill.

Uppdateringar som inte fungerar?

Har aldrig haft något problem oavsett va det är jag har uppdaterat.

Jo en gång, ett spel. Medal of Honor Allied Assault, jag hade glömt att jag hade en "NOCD" exe i programmappen, vilket gjorde att det inte fungera.

Aldrig märkt nånting med något kopieringskydd.

Förstår inte va du tänker på när du säger att en toppmodern PC är likgiltig en 5 år gammal mac.

Stänger man av allt PC tjafs så blir PCn lite snabbare...

Någon varning? En normal PC användare översköljs av mer eller mindre kryptiska meddelanden.

Vistas säkerhetszoner är sammanbrottsframkallande...

Inte alla PC program har kopieringgsskydd men många har vansinniga varianter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stänger man av allt PC tjafs så blir PCn lite snabbare...

Någon varning? En normal PC användare översköljs av mer eller mindre kryptiska meddelanden.

Vistas säkerhetszoner är sammanbrottsframkallande...

Vi som hänger här är varken normala eller Vista-användare... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Vad gäller Agere så tjatar du om det i vartannat inlägg, men felet ligger vad jag förstår inte hos Agere eller Apple utan hos de som tillverkar FW kort som drar mer ström än vad FW specifikationen tillåter...men även de flesta av dessa FW-kort går att använda om man kopplar dom rätt

Har du några konkreta bevis på att det du påstår stämmer?

http://www.rme-audio.de/forum/viewtopic.php?id=1475

Registered: 2007-11-22

Posts: 8

Re: Hardware Alert: FireWire solutions with Agere FW chip

villarriba wrote:

I'm setting up my new system. 24iMac, 2,8GHz, fireface 800. Latest drivers and firmware are installed. iMac and fireface seem to commuicate perfectly. The connection is a fw800 cable (bothsides). I'm beginnig to check out the recording software. At this moment I don't have any problems.

.....wrote:

same configuration: no problems at all, playback or recording

iMac 24" 2.8GHz 1TB 4GB, OSX 10.5.1

RME Fireface 800, Dynaudio BM5a

Triton Extreme, CX3

Logic 8.0.1

Offline

http://www.gearslutz.com/board/1729886-post9.html

Mycket andrahandsuppgifter Hugh om du länkar till har ju inte själv provat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är Vistas UAC (säkerhetsvarningen) du tänker på så går den också att stänga av.

Står klart och tydligt om man väljer info när den dyker upp.

Annars gör du det under kontrollpanelen och användarkonton.

Klart det finns mycket man kan stänga av på en PC om man vill tveaka den lite.

Dock så ligger de mesta där för dem fyller en funktion. Och de flesta program/instanster som körs

tar väldigt lite cpu och minne - alltså ej märkbart för en vanlig PC användare.

Att en vanlig PC användare får upp en jäkla massa varningsmedelande förstår jag inte riktigt heller.

Min mor är snart 60 år, använder en PC, vet hur man går ut på internet, betalar räkningar, spela spel - alltså en vanlig PC användare.

Hon har aldrig haft några problem.

Jag köper inte det NI macanvändare säger om PC!

Många av er hyser säkert ett hat på PC och Bill Gates. Varför vet jag inte.

Det finns säkert många punkter då MACen verkligen är bättre än PC. Det betvivlar jag inte en sekund på.

Men samtidigt så finns det många punkter då PC är bättre än mac.

Men att säga att PC rent av suger, är värdelös, bara skit, hänger sig, ctrl+alt+del, köper jag tyvärr inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Vi får väl se (eller kanske får vi aldrig veta) vems fel det är men jag har svårt att tro att RME, Presonus, M-Audio & MOTU alla har "fel" på sina kretsar.

Jag säger inte att de har fel på sina kretsar men dock så kan de ha specat sina produkter lite väl optimistiskt men som sagt de flesta kort funkar ju även om man får investera några hundra i en FWkabel till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Men samtidigt så finns det många punkter då PC är bättre än mac.

Vilka då?

Och jo jag vet att man kan stänga av varningsmeddelanden o.s.v. men hela windows systemet är ju så uppenbart felkonstruerat när de ens behövs....Vad gäller att vanliga användare inte drabbas av MS klåfingrighet är ju bara nys jag har hjälpt mängder av bärbara PC surfare som inte ens kommit in på ÖPPNA trådlösa nät på grund av Windows säkerhetsinställningar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Men samtidigt så finns det många punkter då PC är bättre än mac.

Vilka då?

Det är just det jag menar.

Ni tål inte höra att PC är bättre på vissa saker än vad macen är 😳

Och ni/du verkar fortfarande inte ha fattat att en Mac även kan köra Windows precis lika dåligt som en PC om man vill tortera macen lite..

Link to comment
Dela på andra sajter

Men samtidigt så finns det många punkter då PC är bättre än mac.

Vilka då?

Det är just det jag menar.

Ni tål inte höra att PC är bättre på vissa saker än vad macen är 😳

Och ni/du verkar fortfarande inte ha fattat att en Mac även kan köra Windows precis lika dåligt som en PC om man vill tortera macen lite..

Jösses, man kanske skulle gå ihop här på forumet och göra musik till varje tråd som spelas upp under tiden man läser en tråd. Isåfall skulle detta vara ett mäktigt slagfält där en präktig orkester med pukor och tromboner hjälper till att beskriva känslorna i dramat .. 😏😄

(Obs, inget illa menat, bara ett försök till humor 🙂)

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det är faktiskt lite lustigt, innan man kunde det så svor alla Mac-användare åt Windows och skulle inte ta i det med tång. Nu så verkar varje (nästan alla jag känner i alla fall) Mac-användare köra boot-camp... Varför?

Stämmer inte för fem öre, de flesta jag känner som kör mac och det är väldigt många har definitivt inte installerat Windows på sin mac. Varför besudla sitt arbetsredskap....

Enda skälet är väl om man vill spela men då köper man ju en PS3..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt lite lustigt, innan man kunde det så svor alla Mac-användare åt Windows och skulle inte ta i det med tång. Nu så verkar varje (nästan alla jag känner i alla fall) Mac-användare köra boot-camp... Varför?

För att vi också vill kunna spela lite spel ibland 😄

Men faktiskt är det få Mac ägare som jag känner som kör bootcamp.

Redigerat av fudgesson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt lite lustigt, innan man kunde det så svor alla Mac-användare åt Windows och skulle inte ta i det med tång. Nu så verkar varje (nästan alla jag känner i alla fall) Mac-användare köra boot-camp... Varför?

Jag vet flera som har köpt MacBookar endast för att köra Windows på, men snart övergår mer eller mindre helt till att använda OS X.

Personligen så kör jag inte bootcamp eller liknande, har inget behov av det. Körde lite VirtualPC för många år sen, men nu finns det inget som Windows har som jag behöver. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, igen. Det va väldigt va tråden drog iväg!

Kan vi inte byta den här diskussionens bas, till att gå från hårdvaruskit och hantering, till vilka faktorer som påverkar kreativitet?

Jag sa uttryckligen att det inte va PC-kritik. Det handlar om att man som människa hela tiden gör val som begränsar eller utökar ens resultat.

För MIG blev PC enormt många options och min - dåliga karaktär? - förmåga att komma till skott och fokusera på musiken blev minskad.

När jag startar Mac'en så blir det direkt mer fokus på just studioverksamhet.

Om man är bra på MAC kanske samma sak uppstår, vad vet jag?

Det är alltså inte strid om MAC eller PC. Som ni förstår har jag båda.

Det är mer en strid om vårt sinne och energi när vi skall skapa.

Då blir det kanske inte heller denna delen på forumet som tråden skall ligga i?

Helt klart va i alla fall att jag inte ville skapa pajkastning om vilket OS som skall användas...

Hoppas det går att tyda vad jag är ute efter. Människors fantastiska kreativitet är intressantare än PC vs MAC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu linken, dessa satans Mac vs PC argumenternde trådar står en upp i halsen..

Eju väldans märkligt att vi på detta forum inte kan samsas kring det vi har som hobby, musikskapandet,

utan vi beter oss som ett gäng barnungar i en sandlåda med allt taffligt argumenterande 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer inte för fem öre, de flesta jag känner som kör mac och det är väldigt många har definitivt inte installerat Windows på sin mac. Varför besudla sitt arbetsredskap....
Stämmer för femtio öre. Jag kör virtualiserat Windows på mina Macar.

Adobe Audition och Corel Paint Shop Pro är två exempel på program som inte finns till OS X.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som uppskattar att datorn strular litegrann ibland? Jag har ingen ren musikdator, utan jag kör allt möjligt på den (internetbrowsers, deamweaver, photoshop mm) och jag får problem ungefär en gång i månaden, vilket gör att jag tvingas ge mig ut och söka information. Detta har resulterat i att jag har lärt mig en massa om datorer, saker som jag förmodligen inte skulle ha lärt mig annars och som gör att jag kan få ut mer av min dator när den inte krånglar. Problembaserat lärande tror jag att det kallas 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt lite lustigt, innan man kunde det så svor alla Mac-användare åt Windows och skulle inte ta i det med tång. Nu så verkar varje (nästan alla jag känner i alla fall) Mac-användare köra boot-camp... Varför?

Det är inte konstigt alls. Det är många nu som switchat till Mac. Många installerar Bootcamp och ett windows för att känna sej säkra o någorlunda hemma. Inte helt fel tänkt. Det är ju trots allt så att gå från Wxp till OSX kan vara en "bump" i närvaron.

/ Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

nu ska jag va ärlig: Mac har funkat felfritt, tills jag försökte köra Logic 7 på OSX Leopard.....det sket sig fullständigt med någong form av "oväntat fel" stup i ett (minst nån gång i timman)....detta problem har även andra vi jobbar med haft. För mig var det inget större problem, då jag ändå skulle uppgradera till Logic 8, men det tog några dagar innan jag hade tid att installera 8'an....!

Jag hoppas inte det är ett "officiellt" strul, för jag kan säkert tänka mig att det är en drös människor som vill fortsätta jobba i Logic 7....

detta är dock första gången jag dykt på ett så "stort" problem med mac....

problemet med pc är att man dras in i att "bygga sin egen" PC....och har man då inte datorn som nästan lika stor hobby som musiken, så blir det i aldeles för många % av fallen knas.(kör man piratkopierade program blir det väl lätt ännu flera problem, eller har missförstått detta?)

Märker man att man helt enkelt inte är ett dugg jävla intresserad av att konfigurera saker och ting, hitta rätt drivrutiner, läsa på nätet vilken hårdvara som funkar ihop med den och den andra hårdvaran, och vara beredd på att djupdyka om suspekta felmeddelanden kommer, så bör man nog inse att bästa vägen är att köpa sig en frost-dator eller dylikt, som säkerligen fungerar lika bra som en Mac faktiskt.

Jag ville köra Logic, och jag ville inte behöva bry mig om datorn i sig ens 5 minuter i veckan....så det blev en Mac!(alla vi skulle jobba med köra dessutom mac/logic) 🙂 hade jag gillat Cubase, så hade jag kanske kunnat köra nån typ av frost-dator eller så....

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Operativsystem är inte en kreativitetshöjande faktor.

Hur påverkar detta arbetssätt och workflow?

Inget!

Fokusera på vilka arbetsverktyg man användar och inte vilken OS.

Ett OS är inte relevant för det dagliga musikskapandet.

Är det så att Logic eller Sonar är ditt verktyg så ger sig OS... inte tvärtom.

Du måste kompromissa, hur du väljer att göra detta är upp till dig.

MacOSX eller Windows Vista/XP är underordnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...