Jump to content
Annons

Tight på elbasen


aspucko

Recommended Posts

Hej

Jag ska spela upp (audition kanske det heter) på elbas för en liten teaterorkester om ett par dagar. Elbas är verkligen inte mitt "huvudinstrument", jag har mest ploj-spelat på basen när lusten fallit på. Har dock spelat elgitarr till och från i många år.

Hur som helst skulle jag vilja ha alla era bra tips på hur man blir tight på elbas (eller andra instrument också för den delen).

Mitt egna tips är att spela till metronom och successivt halvera klickets tempo men samtidigt hålla speltempot lika. Det som jag upplever som lite svårt är när jag stänger av metronomen och ska spela helt själv.

(metronomen i det här fallet heter Fast Tracker 2 😱)

Jag spelar fingerspel på basen.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
spela med metronom, och spela med låtar som du gillar. och självklart öva öva öva öva öva

Håller helt med. Detta att det förändras när du stänger av metronomen kommer också att bli bättre med övning då du kommer känna pulsen bättre och bättre i kroppen. Ett annat hett tips är att spela unisont med midifiler och metronom. Skriv ut basgången i midinoter och spela till helt enkelt. Då kan du även göra egna komp osv som kanske gör det rligare att öva 😱

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela med trummaskin (eller trummor i datorn). Träna även på att stänga av kompet i några takter medans du själv fortsätter spela, målet är att ligga rätt när kompet kommer tillbaka.

Öva även på att göra små tempojusteringar i clicket/kompet; hur låter/känns 120? Vad är det för skillnad mot 118? Hur trivs jag i 105 jämfört med 108 osv.

Spela trummor. Lyssna på trummor. Lyssna på hur bas och trummor kan samspela.

Spela med bra trummisar. Spela med trummisar som ofta ökar i tempo (där du alltså får hålla tillbaka). Spela med trummisar som ofta sackar (där du får se till att hålla tempot uppe).

/k

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...