Jump to content
Annons

Att utföra avancerade grejer i studio


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

"Allt som har med inspelning att göra" stod det.

Fråga: Jag har ett par möjliga virtuoser för mitt kommande album, som kan tänka sig att medverka. Men hur blir det när man ska framföra de låtarna live? Ingen av "oss andra" kan ju utföra det de gör live. Och att få dem att ta sig hit från andra delar av planeten lite nu och då för de spelningarna är inte sannolikt. Så hur gör man? Kan man ha avancerade prylar överhuvudtaget på sina studioinspelningar om man inte sedan kan utföra detta live? Blir ju lite löjligt kanske att ha det som playback - gitarrsolon och annat. Skillnad var det kanske om det var playback för något keyboardinslag, för det syns ju inte lika väl.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du måste ju inte spela exakt som på skivan? Väldigt många gör om grejer för livespelningar, t ex byter ut trummaskin mot trumset för att det ska se lite roligare ut, tar bort stråkgrejer etc, anpassar det till möjligheterna helt enkelt...

Link to comment
Dela på andra sajter

AlienDealer (oregistrerad)

Varför kan inte nån annan göra de här "stunt"grejerna? de som lirar in det på skivan får helt enkelt förklara hur han gör.

Jag lever efter devisen att alla kan lära sig allt.

Kitte

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Mmm...aaa....hm.... jag vet det, men så sa en kompis till mig att "du kan ju inte/vi kan ju inte... ha med de grejerna om ingen kan spela det sen... man sitter ju och kollar på en konsert hur och att de gör som på plattan, man vet ju hur solona går och sånt...", så då började jag tveka.

De instrument det kan handla om är vissa solon på elgitarr, bl.a. ett par olika avancerade jazzgitarrister. Sedan en heavymetallgitarrist. Plus dessutom eventuellt nån på stråk (som vi själva är kassa på...) och en på klaviatur.

Likadant är det ju med sång förresten. Kom på precis nu att det är ett par brudar som ska medverka på sång också, typ i duetter. Hmm...den ena bor far away och de ska bara va med på varsitt spår.

Anpassa låtarna efter situationen låter det som. Men frågan är om de kan ligga med som playback vid livetillfällena?

Antag att man kör en låt live, där det ska komma in ett keyboard- eller elgitarrsolo efter 2:30 och bakgrundssång efter 3:30 som man ska köra playback - hur löser man det rent tekniskt i livesituationen? Startar en DAT samtidigt som man börjar spela övriga instrument kan ju leda till en del synkfel. Vi pratar om musikaliska insatser om är så typiska för låten att de "måste" vara med, om så bara som playback.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Varför kan inte nån annan göra de här "stunt"grejerna? de som lirar in det på skivan får helt enkelt förklara hur han gör.

Jag lever efter devisen att alla kan lära sig allt.

Kitte

Njaa... tror du verkligen det? Och ta detta med sång t.ex. - det kan man ju inte ens härma.

Men ok - bl.a. handlar det om en jazzgitarrist som har ett speciellt uttryckssätt. Han både får gärna och vill väldigt gärna vara med på plattan.

Ingen av oss två redan medverkande kan spela det han gör. I så fall hade vi inte anlitat denne långväga människa.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inne på samma spår som tbruce. Det är aldrig kul att gå på konsert där allt låter exakt som hemma på stereon. I vårt band använder vi ändå förinspelade grejor som vi kör från dator. Men det är mer för att skapa nånting extra utöver det vi gör på våra instrument. Dessutom kan det vara hiskeligt svårt att tajma förinspelade saker om man har en trummis som inte spelar med klick.

Minns en spelning med Death in Vegas för ett gäng år sedan. När de spelade Dirge där Dot Allison sjunger, projicerade de hennes ansikte på duken bakom. Blev otroligt fint fast hon inte var där.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag är inne på samma spår som tbruce. Det är aldrig kul att gå på konsert där allt låter exakt som hemma på stereon. I vårt band använder vi ändå förinspelade grejor som vi kör från dator. Men det är mer för att skapa nånting extra utöver det vi gör på våra instrument. Dessutom kan det vara hiskeligt svårt att tajma förinspelade saker om man har en trummis som inte spelar med klick.

Minns en spelning med Death in Vegas för ett gäng år sedan. När de spelade Dirge där Dot Allison sjunger, projicerade de hennes ansikte på duken bakom. Blev otroligt fint fast hon inte var där.

Lite som Katie Meluas hyllning till Eva Cassidy. De gör ju en ny duett ihop, som ligger Etta i UK.

Jag är inte främmande för playback. Det finns ju vissa grejer på min/vår första platta också, som omöjligt kan utföras live av oss. 8 olika keyboardljud samtidigt t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det är aldrig kul att gå på konsert där allt låter exakt som hemma på stereon.

I min krets är det tydligen tvärtom. Grov besvikelse om det avviker. De kan ju inte-mentalitet. En bluff.

😎

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är aldrig kul att gå på konsert där allt låter exakt som hemma på stereon.

I min krets är det tydligen tvärtom. Grov besvikelse om det avviker. De kan ju inte-mentalitet. En bluff.

😎

:musik

Skumt/tjurskalligt... Kanske om man ser inspelningsprocessen som enbart dokumentation, men det är ju faktiskt i ganska få genrer som det funkar på det sättet idag. Jag vet inte vad du gör för slags musik, men det spelar egentligen ingen större roll, om du har valt att jobba med inspelningen på ett sätt som tillåter "krydda" i form av saker som inte går/är praktiskt realistiska att utföra live, varför ska du då försöka "rädda" det? Jag röstar på att arra om. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk brukar nog inte tänka så mycket på vem som lägger kören, så där är det nog enkelt att ta andra sångare/sångerskor live. Samma sak på duetterna, ta nån annan sångerska live.

Om stråkarna behövs för att låten ska bli bra så ta in en keyboardist som kör samplat stråk live. För dom som lyssnar är det ju ingen skillnad visuellt om det är playback eller om en keyboardist spelar det och jag tror att de flesta inte hör skillnad på samplade eller äkta stråkar idag.

Gitarrprylar är nog det som är svårast, men jag tycker att man ska kunna ändra på låtarna när dom spelas live - så jag tycker inte att det är nåt fel att ta bort ett solo om gitaristen som kan spela det inte kan komma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hunnit läsa igenom hela tråden, men deltagit i liknande diskussioner något hundratal gånger skulle jag tro (allt som oftast med gitarrkollegan i bandet som oftast inte delar mina åsikter). Men jag tycker att studio och live är två helt olika saker. När man gör en skiva så ska man försöka göra den så bra man bara kan. Om det går att reproducera på en scen är helt ointressant. Det finns så mycket annat som är viktigt när man spelar live (inlevelse, uttryck, ljudtryck, utstrålning o s v). Och mycket av de som blir supersnygga detaljer i en studioproduktion skulle ändå aldrig höras live.

Bandet som symboliserar detta framför alla andra är förmodligen Queen. Fantastiska skivor men med musik som är omöjlig att spela live (om man skulle göra exakt som på skivan) om man inte har en 40-manna-kör, 10 extra gitarrister o s v. MEN. Queen var under hela sina karriär ett mycket aktat och uppskattat live-band, trots att låtarna egentligen var rätt avskalade mot hur dom lät på studio-inspelningarna.

Nu ska jag inte på något sätt jämföra mitt VII Gates med Queen, men på våran första (och hitills enda, även om tvåan förhoppningsvis släpps under våren) skiva "Fire, walk with me" lånade vi in fyra mer eller mindre extra-ordinära gitarrister (Kee Marcello, Tommy Denander, Chris Amott och Janne Stark) som extra körhjälp av Apollo Papanågonting (Firewind, Time Requim, Sandalinas bl a) och en kompis som heter Stefan Ingelstrand. Utan att föringa deras insatser, det lyfte defnitivt skivan ett par snäpp till, så funkar låtarna precis lika bra live, utan att man sätter deras solon och körer ton för ton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det skitkul om ett band klarar av att låta lika bra live som på skivan (något som nog är ganska ovanligt) - men det gör ju heller inget om vissa saker är förenklade och vissa instrument som är mindre viktiga, är helt bortplockade.

Har man ett stort band som t ex Earth, Wind & Fire, så klarar man sig - och kan behålla alla detaljer på scen också - men med ett mer normalstort band, blir det knepigare och man kan gärna titta lite på deviserna "kill your darlings" och "less is more". Låtarnas karaktär och melodi finns ju med även om kompet är lite reducerat. 😛

Queen, som JJRockford nämnde, är ett praktexempel på detta. Magiskt bra på skiva - och dessutom skitbra på scen - trots att kompet och sången var väldigt mycket reducerat live.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ja, men om det gäller en jazzlåt 4 minuter, där låtens höjdpunkt är ett jazzgitarrsolo på 1 och 1/2 minut en bra bit in i låten, så blir det problem...

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men om det gäller en jazzlåt 4 minuter, där låtens höjdpunkt är ett jazzgitarrsolo på 1 och 1/2 minut en bra bit in i låten, så blir det problem...

😛

Ursäkta om jag låter negativ, men varför ska man släppa en låt där artisten som släpper skivan inte klarar av att spela höjdpunkten i låten?

Det skulle kännas ganska bakvänt att göra nåt sånt, om jag eller mitt band släpper en skiva så vill jag göra den för att visa upp det jag eller vi kan spela - inte vad inlånade musiker kan spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antag att man kör en låt live, där det ska komma in ett keyboard- eller elgitarrsolo efter 2:30 och bakgrundssång efter 3:30 som man ska köra playback:musik ........

Om jag gick på en konsert där det visade sig att gitarrsolona var förinspelade så skulle jag bli förbannad, gå ut och kräva pengarna tillbaks. Bakgrunder kan du få ha på maskin, men inte soloinsatser.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tack Bakke och Vallhagen! Det var just detta jag funderat över.

Jag kan ju alltid spela in låtarna, men inte välja just dem live...

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Bakke och Vallhagen! Det var just detta jag funderat över.

Jag kan ju alltid spela in låtarna, men inte välja just dem live...

😆

Ja, eller så kan du spela in låtarna så bra som du och de musiker du känner kan spela dom - dvs lyft bort allt som ni inte kan spela live. Har man den inställningen att en spelning måste låta lika som på plattan då tycker jag att man måste tänka på det redan när man spelar in och välja bort de delar som man vet att man inte kan göra live.

Jag håller på och jobbar med ett album nu och har många instrument på den som jag aldrig kommer att kunna köra live, men det struntar jag i. Å andra sidan så gör jag som jag skrev tidigare, jag bygger inte upp en låt efter något som jag eller mina medmusiker inte klarar av att spela - iallafall inte om det är nåt som är jätteviktigt för att låten ska bli bra. De instrument som jag sedan väljer bort live är sånt som bara ger en extra krydda på inspelningen, t.ex en mandolin som bara finns på en av tolv låtar eller en blåssektion som bara finns på en annan av de tolv låtarna. Dom instrumenten tycker jag att låter bra på inspelningen och skulle säkert låta bra live också, men dom är inte så viktiga så jag lägger ner den tid och de pengar som krävs för att hitta musiker till spelningar i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle kännas ganska bakvänt att göra nåt sånt, om jag eller mitt band släpper en skiva så vill jag göra den för att visa upp det jag eller vi kan spela - inte vad inlånade musiker kan spela.

Fast det är ju inte på något sätt en given inställning. En skiva är en skiva, och studioarbete är en konstform i sig, där i mitt tycke alla knep är tillåtna så länge de håller sig inom lagens ramar och resultatet blir bra...

Att "visa upp det [man] kan spela" känns helt ointressant för mej, isåfall skulle jag satsat på att bli cirkusartist istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det skitkul om ett band klarar av att låta lika bra live som på skivan (något som nog är ganska ovanligt) - men det gör ju heller inget om vissa saker är förenklade och vissa instrument som är mindre viktiga, är helt bortplockade.

Har man ett stort band som t ex Earth, Wind & Fire, så klarar man sig - och kan behålla alla detaljer på scen också - men med ett mer normalstort band, blir det knepigare och man kan gärna titta lite på deviserna "kill your darlings" och "less is more". Låtarnas karaktär och melodi finns ju med även om kompet är lite reducerat. 🙂

Queen, som JJRockford nämnde, är ett praktexempel på detta. Magiskt bra på skiva - och dessutom skitbra på scen - trots att kompet och sången var väldigt mycket reducerat live.

Jag kan till viss del hålla med att det skall vara skillnad på live/studioproduktion på ett band,

blir lixom mera spännande å höra bandet live..

Men för den saken skull behöver man ju inte överproducera i studion så till den milda grad,

att det ej går att reproducera live..

Inte direkt ballt å höra backtracks eller folk bakom kullisserna spelande för att fylla ut ett tunnt band..

Link to comment
Dela på andra sajter

Queen, som JJRockford nämnde, är ett praktexempel på detta. Magiskt bra på skiva - och dessutom skitbra på scen - trots att kompet och sången var väldigt mycket reducerat live.

Även Jethro Tull som även blev valda till världens bästa liveband vid något tillfälle, de har massvis av stämmor och instrument på skivorna men låter ändå super live fast på ett annorlunda vis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Bakke och Vallhagen! Det var just detta jag funderat över.

Jag kan ju alltid spela in låtarna, men inte välja just dem live...

:rolleyes:

Eller så slår ni igenom Bigtime och kan anlita vilka musiker ni vill när ni drar på turné!

Link to comment
Dela på andra sajter

Queen, som JJRockford nämnde, är ett praktexempel på detta. Magiskt bra på skiva - och dessutom skitbra på scen - trots att kompet och sången var väldigt mycket reducerat live.

Även Jethro Tull som även blev valda till världens bästa liveband vid något tillfälle, de har massvis av stämmor och instrument på skivorna men låter ändå super live fast på ett annorlunda vis!

http://www.youtube.com/watch?v=QqZmtq5LhFo

Link to comment
Dela på andra sajter

Queen, som JJRockford nämnde, är ett praktexempel på detta. Magiskt bra på skiva - och dessutom skitbra på scen - trots att kompet och sången var väldigt mycket reducerat live.

Även Jethro Tull som även blev valda till världens bästa liveband vid något tillfälle, de har massvis av stämmor och instrument på skivorna men låter ändå super live fast på ett annorlunda vis!

http://www.youtube.com/watch?v=QqZmtq5LhFo

Nej denna är bättre!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast man behöver ju inte alltid ta bort. Testa istället att helt enkelt byta ut. Klarar du inte av att spela gitarrsolot live - kör ett näsflöjtssolo istället. Jag skulle tycka att det var asballt om Slash/Dregen/Brian May [infoga valfri gitarrist] drog av ett solo på piano eller sax där de vanligtvis lirar gura.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att förvänta sig att det skall låta precis som på skiva, där soundet och vad som spelas ligger så nära inspelningarna som möjligt är för mig som att gå på klubb och önska alla sina favoritlåtar hos dj:n, eller för att andvända sig av Zappas ord: som att äta keso. Fullständigt menlöst.

Jag tycker iofs att själva showen alltid är sekundär och att få se sin "idoler" är alltid mindre viktigt än att få lyssna på bra musik och förhoppningsvis få höra något oväntat. Ofta har man ju hört skivorna hundratals gånger så att om man har t. ex. bytt ut stråket mot pedal steel eller har lagt till blås ser jag det bara som en skön omväxling. Jag har alltid större respekt för de musiker som vågar variera sig och prova något nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man ha avancerade prylar överhuvudtaget på sina studioinspelningar om man inte sedan kan utföra detta live?

absolut

live behöver inte betyda en exakt kopia av en inspelning

live är ett helt annat kommunikationssätt än en platta

med det sagt vill jag flagga för vilken typ av musik det rör sig om

är det "styva linan musik" där just det virtuosa är huvudgrejen blir det förstås lite löjligt när inte det går att genomföra

alt vid ev livesituation OM den skulle uppstå där det kommer publik där det öht är folk som lyssnar för att dom gillar plattan är att pocka in duktiga musiker då också

behöver ju inte vara exakt samma människor för att ligga på samma nivå

behöver inte ens spela exakt likadant för att ge det samma virtuosa nivå å känsla

gör din grej på plattan

blir live aktuellt - ta den funderingen då

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det sologrejer som är det viktiga i diskussionen så är det ju bara att låta livegitarristen göra sin egen grej av det studioinspelade solot. -Det behöver ju absolut inte vara identiskt, eller ens för den delen liknande! Är det en duktig musiker så kan han/hon ju alltid göra nåt bra och intressant där ändå i livesitutationen.

Körer kan man ju alltid ha på backtracks, men att lägga duettsång där tror jag att ytterst få klarar av att göra utan att det känns knasigt. Bättre då att ta in nån annan sångare/sångerska tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men om det gäller en jazzlåt 4 minuter, där låtens höjdpunkt är ett jazzgitarrsolo på 1 och 1/2 minut en bra bit in i låten, så blir det problem...

😆

Om du förväntar dig att ett jazzsolo ska låta live som på skiva är du fel ute. Det är ju själva vitsen med ett jazzsolo att det är improviserat. Varje gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni tar in en gitarrist för att lägga ett solo (har ni skrivit solot själv eller komponerar gitarristen det?) som är alderes för svårt för er att spela live. Frågan lyder: skriva ett mindre svårt solo eller spela ett svårt solo dåligt?

Måste även påstå att jag tror på det faktum att man lär sig spela saker och ting med tiden oavsett om det är så snabbt att strängarna smälter eller så mycket dynamik i ljudet att ens revben mjuknar till smör.

Dock tar det ju mycket upp er ärlighet som band. Har inget som helst emot pålägg från duktiga musiker på skivor o.s.v. Men tänk på publiken som lyssnat på låten massvis med gånger och ser fram emot solo och sen visar det sig att det stinker? Även om det improviseras och är ett helt annat solo kanske den där grund känslan för solot saknas?

Enligt mig en stor risk att ta in musiker som kan göra en sak så som ett solo som verkligen ska stråla live om detta med större säkerhet inte kan återskapas av eran egen gitarrist..?

Vad som snurrar i huvudet för mig är varför eran egen live gitarrist inte kan spela ett bra jazz solo till att börja med?

Kan snabbt dock säga att jag inte vet mycket om jazz! Åsikterna är baserade mer på ren ärlighet inom musiken för att uppnå vad fansen förväntar sig. Om en solo stycke är en höjdpunkt så känns det absolut som den höjdpunkten inte bara ska kunna återskapas på CD.

Kanske låter lite tjurig! ber om ursäkt.. kaffe bryggaren gick sönder imorse 😄

Intressant diskution föresten!

Redigerat av flange
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...